به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس :

تلویزیون حوزه مقاومت را فراموش کرده است / دفاع مقدس یک گونه استراتژی درسینمای ایران است

یک منتقد و فعال رسانه ای معتقد است این روزها رسانه ملی حوزه مقاومت را قدری فراموش کرده و دلیل آن را مشکلات مالی می داند در حالی که مثل ایام دفاع مقدس می توان با ایثار و تدبیر از این معضل عبور کرد.
کد خبر: ۸۷۵۶۷۶۷
|
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینما روایت با اشاره به چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: معتقدم این جشنواره برخلاف برخی از جشنواره های دنیا از دو زاویه فعال است نخست از زاویه آگاهی بخشی برای جامعه و حضور مردمی آنان در جشنواره  و دوم تلاش برای حضور تخصصی هنرمندان؛ این درحالی است که در سالهای گذشته ما شاهد برگزاری همزمان این جشنواره در برخی از استانهای کشورمان بودیم اما نمی دانم چرا امسال این بخش کم رنگ شده است و امیدوارم مسئولین به این سوال جواب بدهند؟ 

وی با اشاره به بخش تخصصی جشنواره اظهار داشت : حضور تخصصی هنرمندان به این جشنواره سبب افزایش گفتگوها و تبادل نظر در میان آنان شده است. حتی معتقدم ما می توانستیم در جشنواره شاهد مناظره های چالشی بین هنرمندان باشیم تا بتوانند به یک تحلیل درست تری از دفاع مقدس و مقاومت برسند. الان جامعه به گونه ای است که باید در مسائل تفکری اقناع شود و دستوری عمل نمی کند. یک فیلمساز اگر می خواهد در زمینه دفاع مقدس فیلم بسازد با دستور هیچگاه نمی تواند فیلم خوبی بسازد. 

تهیه کننده و مجری سابق برنامه سینمایی هفت با اشاره به مساله تولید فیلم های دفاع مقدس یادآور شد : متاسفانه معتقدم تولید فیلم های دفاع مقدس گرفتار سراشیبی سقوط شدند و این مساله بسیار خطرناک است. ما سالهای گذشته  حداقل شاهد بودیم که متولیان سینمایی ؛ برنامه ریزی شفافی برای تولید فیلم های دفاع مقدس داشتند و برمبنای آن، تولیداتی را ارائه می کردند - هر چند که ممکن بود برخی از این تولیدات ضعیف باشند – چون هم سیاست گذاری شفاف بود و هم اینکه تولیدات انجام می شد ولی یکی دوسالی است که متاسفانه در زمینه دفاع مقدس در حد شعار حرفهای خوبی زده می شود اما در عمل ضعف جدی وجود دارد.

به گفته محمود گبرلو، اگر سیاست گذاران  و برنامه ریزان فرهنگی با جدیت برای تولید فیلم های دفاع مقدس و مقاومت آستین بالا بزنند آنگاه است که فیلمسازان هم برای تولید، وارد عرصه خواهند شد.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه ما « باید» هر ساله در جشنواره فیلم فجر ، چندین فیلم دفاع مقدس و مقاومت داشته باشیم خاطر نشان کرد: من هیچگاه در گونه های سینمایی کلمه باید را بکار نمی برم اما در زمینه دفاع مقدس کلمه باید را بکار می برم چون معتقدم این وظیفه سیاستگذاران است تا بتوانند در سیاست های استراتژی؛ جدی ترعمل کنند چرا که دفاع مقدس یک گونه استراتژی درسینمای ایران است. هنگامی که ما شاهد سرمایه گذاریهای کلان درحوزه های نظامی هستیم نباید از سرمایه گذاری در مسائل فرهنگی غافل شویم.

گبرلو در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد نگاه رسانه ملی به جشنواره فیلم مقاومت کم رنگ شده و برنامه هفت؛ نگاه گذرایی به این جشنواره دارد در حالی که وقتی شما مسئولیت این برنامه را برعهده داشتید حتی استودیوی هفت را در کنار جشنواره مستقر می کردید گفت: من زمانی که مسئولیت برنامه هفت را برعهده داشتم هم از باب وظیفه به دفاع مقدس، هم از باب دغدغه های شخصی و هم به خاطر علاقه مندی متولیان وقت تلویزیون به دفاع مقدس ؛ با تمام وجود تلاش می کردیم که هرشب درزمینه مقاومت برنامه داشته باشیم تا فیلمسازان بتوانند حرف هایشان را بزنند و مردم هم با فضای سینمای دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: من فکر می کنم نکته مهم در رسانه ملی؛ دغدغه مندی است. اگر متولیان رسانه ملی در زمینه تولید دفاع مقدس دغدغه جدی داشته باشند تولید اینگونه برنامه ها بسیار آسان است. اما نمی دانم چرا این روزها نگرش رسانه ملی کم رنگ شده و حوزه مقاومت را قدری فراموش کرده است. اگرچه این دوستان مشکلات مالی را بهانه می کنند اما ما هرچقدر هم مشکلات مالی داشته باشیم مثل زمان  دفاع مقدس باید با ایثار و تدبیر بتوانیم بودجه این گونه برنامه ها را فراهم کنیم و برنامه را برروی آنتن ببریم چون وقتی توانستید شور و هیجان درجامعه ایجاد کنید آنگاه می توانید دفاع مقدس را زنده نگه دارید و هنرمندان را به تولید و بروز خلاقیت ترغیب کنید.

ارسال نظرات