رئیس سازمان بسیج مداحان سپاه قدس گیلان با بیان اینکه باید برای زدودن آسیب‌های حول محور مجالس اهل بیت(ع)تلاش کنیم گفت: شالوده مجلس اهل بیت(ع) اینست که بتوانیم مضامین اهل بیت(ع) را در ساختار هنرمندانه در فضای احساسی که بواسطه شور و حرارت حضرت سیدالشهدا(ع) ایجاد می‌شود به صورت نثر به مخاطبین انتقال دهیم.
کد خبر: ۸۷۵۶۷۱۰
|
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، محمد پور اسماعیلی در نخستین همایش فلسفه قیام عاشورا با موضوع بررسی آواها و نواهای عاشورایی که در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، اظهار کرد: بحثی که  قشر و جامعه مداحین و ستایشگران اهل بیت(ع) با آن روبه رو هستند فراگیری تربیونی است که دست قشر مداح و ستایشگر اهل بیت(ع) است. فراگیری که بواسطه ایجاد احساسِ در مجلس این زمینه را برای انتقال معارف اهل بیت(ع)، هدف و آثاری که برآمده از وجود ائمه معصومین(ع) است فراهم می‌کند.

وی به فرموده امام حسین(ع) مبنی بر«فاذا ظهرت البدع فعلی العالم ان یظهر علمه» اشاره کرد و افزود: اگر در جامعه‌ای بدعت و نوآوری جزی از دین نیست ظهور می‌کند وظیفه عالم آن جامعه اینست که علم خود را در این راستا به منصه ظهور گذارد.

پوراسماعیلی با بیان اینکه باید آشنا به فن، اصول و ارزش‌های مداحی و ضریب نفوذ کلام و آسیب‌ها بود، خاطرنشان کرد: باید برای زدودن آسیب‌های حول محور مجالس اهل بیت(ع)تلاش کنیم. شالوده مجلس اهل بیت(ع) اینست که بتوانیم مضامین اهل بیت(ع) را در ساختار هنرمندانه در فضای احساسی که بواسطه شور و حرارت حضرت سیدالشهدا(ع) ایجاد می‌شود به صورت نثر به مخاطبین انتقال دهیم.

وی با اشاره بر اینکه مهم‌ترین وسیله هنرمندانه در این عرصه در سه بخش شعر، آهنگ، صدا و بحث مخاطب‌شناسی خلاصه می‌شود، ابراز کرد: تاکید مقام معظم رهبری همواره در دیدار با مداحان و شعرای آیینی بر شعر است؛ چرا که دست‌مایه کلید اصلی مجالس در بحث مداحی، شعر دارای مضامین بالا است.

پوراسماعیلی با بیان اینکه منظور از شعر با مضامین بالا شعری است که انتقال دهنده چند اثر به مخاطب باشد، گفت: شعری که مضامینش در چند بخش خلاصه شود. باید شعر بیان کننده مناقب و فضائل، شجاعت و روح حماسی اهل بیت(ع) باشد.

رئیس سازمان بسیج مداحان سپاه قدس گیلان در پایان با بیان اینکه ما موظف به نوکری برای اهل بیت(ع) هستیم، اظهار کرد: ما موظف نیستیم برای گریه انداختن مردم به هر دستاویزی چنگ بیاندازیم؛ چرا که این کار موجب ترویج خرافات می‌شود.

ارسال نظرات