وزیر خارجه با تأکید بر اینکه گزارش این وزارتخانه درباره برجام منطبق بر تمامی واقعیت‌ها بود، گفت: با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود، 1+5 موظف به اجرای تعهداتش در برجام است.
کد خبر: ۸۷۵۵۸۳۴
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد پاسخ داد. 

وی درباره سوال اول که به تغییر امیر عبداللهیان اختصاص داشت گفت: در وزارت خارجه کمترین تغییر صورت گرفته است زیرا بنده همکارانم در این وزارتخانه را بزرگترین سرمایه کشور می‌دانم. 

وی اضافه کرد: وزارت خارجه به دلیل اینکه دستگاه سیاست داخلی نیست حق ندارد بر این حوزه وارد شود و تمامی همکاران بنده به این موضوع قائل هستند. 

ظریف با اشاره به اینکه آقای امیر عبداللهیان  قرار بود سفیر ایران در عمان شود خاطرنشان کرد: با خود ایشان هم صحبت شد و اقدامات لازم نیز صورت گرفت اما نهایتا ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفت که به سفارت نرود. 

«این اظهارات توهین به وزارتخارجه نیست بلکه توهین به نظام است که گفته شود ما به دلیل فشار خارجی مسئولان را عوض می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه حمایت از مقاومت را وظیفه دستگاه سیاست خارجه توصیف کرد. 

وی درباره بخش دیگری از سوال کریمی قدوسی که به هولوکاست اختصاص داشت اظهار داشت: بنده ضمن احترام به ‌آزادی بیان اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمکی به اسرائیل است، نه فلسطین.

وزیر امور خارجه با بیان  اینکه تمامی دوستانی که در حوزه فلسطین فعالند حرف بنده را تائید می‌کنند تصریح کرد: بنده اقدامی را محکوم نکردم و فقط گفتم شرکت نمی کنم و کماکان هم به این موضوع تاکید دارم؛ البته اقدام انجام شده به دولت ربطی ندارد و به بخش غیر دولتی مربوط است اما در مجموع عقیده من آن است که این قبیل اقدامات منافع اسرائیل را پیش خواهد برد. 

ظریف درباره گزارش وزارت خارجه از برجام نیز که مورد سوال نماینده مشهد بود گفت آنچه ما گزارش دادیم واقعیت است یعنی همه واقعیت.

وی با تاکید بر اینکه برجام حق هسته ای ایران را در دنیا تثبیت کرد خاطرنشان کرد: از برجام به بعد نه تنها شورای امنیت حق ما را به رسمیت می‌شناسند بلکه از دیگر کشورها هم می خواهد که با ما همکاری کنند. 

«گزارش برجام باید شامل همه موارد باشد به همین دلیل وزارت خارجه با صداقت در 9 حوزه گزارش را تدوین کرد و هرچه واقعیت بود در آن ذکر شد؛ اگر بیمه ایران باز شده نباید به مردم بگوییم، اگر فروش نفت به قبل از تحریم بازگشته نباید مردم از آن اطلاع یافته و خوشحال شوند»

وزیر امور خارجه این سوال را مطرح کرد که آیا مردم نباید احساس کنند براساس تلاش خودشان و ایثارشان و حضورشان پای صندوق رای توانستند حربه تهدید را ناکارآمد کنند؟

وی اضافه کرد: مردم با ایستادگی شان طرف مقابل را پای میز مذاکره کشاندند و حقوقشان را گرفتند. 

وی با بیان اینکه حرف اصلی برجام حفظ دستاوردهای هسته‌ای و عزت کشور است تصریح کرد: در این گزارش ضمن پرداخت به موضوعات مربوط به بدعهدی‌ها و تعلل‌ها و اهمال‌ها هم پرداخته شده و راهکارهایی در کنار آن ارائه دادیم.

وزیر امور خارجه به تشکیل هیات نظارت بر برجام اشاره و تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی به نظارت این هیات  اقدامات را انجام می‌دهد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که با همکاری سایر دستگاههای نظم اهداف تعیین شده وزارت خارجه دنبال و در نهایت معیشت مردم بهبود یابد.

«امروز با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود و ما تنها با آن برخورد نمی‌کنیم بلکه دنیایی که با آمریکا علیه ما متعهد شده بودند امروز فشار می‌آورند و کار به جایی رسیده که کری مجبور شد بگوید ما به تعهداتمان عمل کردیم؛ امروز آمریکا مجبور است به دنیا پاسخ دهد که به چه میزان به تعهداتش پایبند بوده و این نتیجه مقاومت مردم بوده است.»

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سؤال کریمی‌قدوسی درباره علت تغییر امیرعبداللهیان، اظهار داشت: متأسفم وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات رهبری را اجرا کند، در صحن علنی مجلس به عنوان زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی در منطقه عنوان می‌شود. این حرف از هیچ کسی پذیرفته شده نیست، بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟

وی اضافه کرد: خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سید حسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام راحل است را زیر سوال نبرید، به خاطر منافع کوچک و کوته‌نظرانه داخلی اینگونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی ایران بازی نکنید.

ظریف خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرأت می‌دهید که در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟ بنده که می‌دانم چه گذشته است، بنده برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه هیچ دستگاهی جرأت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند، بنده هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، به شما (کریمی‌قدوسی) هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

وزیر امور خارجه تأکد کرد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی ایران صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این یا آن، نسبت به تغییر همکاران‌مان اقدام کنیم؛ سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، اصول انقلاب است که سیاست خارجی ما را توانمند ساخته تا در صحنه بین‌المللی حضور فعال پیدا کند؛ سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده‌هاست، گفت: جهان کنونی، جهان قدرت معنایی است، قدرت معنایی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشأت گرفته است، این باورها را خدشه‌دار نکنید و زیر سوال نبرید؛ این مردم ما، رهبری ما و نظام ما مبنای قدرت کشور ماست، این مبنای قدرت کشور را پاس بدارید.

ظریف همچنین توضیح داد: در بحث هسته‌ای نیز همین موضوع مبنای قدرت بود که توانست قدرت‌های بزرگ را وادار به پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران کند، هر روز وزیر امور خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقادات در آمریکا قرار دارد، پذیرش برجام برای آنان بسیار سخت بود و اجرای برجام برای آنان سخت است.

وی متذکر شد: این افتخار ملت ماست که حکومتی را که هر روز به این سو و آن سو می‌رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می‌نمود، امروز ناگزیر است اعلام کند که من به دلیل تصمیمات گرفته‌شده در برجام تحریمی باقی نگذاشته‌ام؛ ما باید این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام و نقاط قوت رهبری و نقاط قوت توانمندی کشور بشناسیم.

ظریف همچنین با تأکید بر اینکه ما اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه‌ای هیچ یک از طرف‌های برجام از حدودشان تخطی کنند، گفت: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد، همانطور که در سخنرانی بنده شنیدید، تأکید کردیم که برجام فقط برای حل مسئله هسته‌ای بود، اگر روزی قرار باشد جمهویر اسلامی ایران راجع به سایر موضوعات با شما بحث کند، بدانید که خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، دلایل، نکات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران و انتقادها از رفتار شما حتماً فراتر از حرفی است که شما می‌زنید، ولی ما این تصمیم را نگرفتیم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم.

وزیر امور خارجه در پایان خطاب به 1+5 گفت: شما موظفید وظایفی را که در برجام پذیرفتید، اجرایی کنید، ما اینگونه با طرف مقابل صحبت می‌کنیم، چرا نشانی اشتباه به طرف مقابل می‌دهید، چرا ادعا می‌شود که طرف ایرانی در برابر حقوق ملت کوتاه می‌آید، هیچ‌گاه چنین نبوده و به یاری خدا هیچ‌گاه چنین نخواهد بود.

ارسال نظرات