با گذشت سه سال از عمر دولت «تدبير و اميد» دولتمردان حسن روحاني كم‌كم بايد پاسخگوي عملكرد خود باشند زيرا سه سال است كه سكان مديريتي كشور با تمام امكانات اجرايي در اختيار اين افراد قرار دارد.
کد خبر: ۸۷۵۵۷۴۴
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،«تعميق ركود در بخش مسكن» طي سه سال تصدي‌گري عباس آخوندي بر وزارت راه و شهرسازي و شكست سياست‌هاي پولي و مالي اين وزير براي تحريك عرضه و تقاضا در بخش مسكن از جمله مواردي است كه مورد نقد كارشناسان بخش مسكن قرار دارد و كارشناسان بازار كار نيز ركود در بخش مسكن را دليل اصلي ركود و از دست رفتن صدها هزار فرصت شغلي در اصناف مرتبط با ساخت‌و‌ساز مسكن عنوان مي‌كنند.

 

با گذشت سه سال از عمر دولت «تدبير و اميد» دولتمردان حسن روحاني كم‌كم بايد پاسخگوي عملكرد خود باشند زيرا سه سال است كه سكان مديريتي كشور با تمام امكانات اجرايي در اختيار اين افراد قرار دارد.

 

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي كه در گذشته سكان وزارت مسكن را در اختيار داشت، يكي از وزرايي است كه تصور مي‌شد به واسطه تجربه پيشينش حداقل عملكرد قابل قبولي در حوزه مسكن از خود به نمايش بگذارد اما با گذشت سه سال از سكانداري وي بر وزارت راه و شهرسازي «تعميق ركود در بخش مسكن» موردي قابل تأمل است كه به چشم مي‌خورد. در اين بين از آنجا كه صدها شغل در ايران با بخش مسكن سروكار دارند ركود در اين بخش خسارات جبران‌ناپذيري را به بخش اشتغال وارد كرد و فعالان اقتصادي يكي از دلايل بيكاري در كشور را ضعف وزير راه و شهرسازي در دولت حسن روحاني عنوان مي‌كنند.

 

در شش ماه اول سال 92 حدود 110 هزار پروانه ساختماني صادر و حدود 441 هزار واحد مسكوني ساخته شد كه از اين تاريخ به بعد روند نزولي در بخش مسكن آغاز شد به‌طوري كه در شش ماه اول سال 94 تنها 62 هزار پروانه ساختماني صادر شده و تعداد واحدهاي مسكوني ساخته شده نيز 179هزار واحد بوده است.

 

عمده اقدامات وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسكن مربوط به بانك مسكن است و علاقه شديد عباس آخوندي و همچنين مشاور مالي وي به مقوله پولي و مالي بي‌ارتباط با اين موضوع نيست...

 

وزير راه و شهرسازي يكي از منتقدان جدي مسكن مهر بود و تاكنون در افتتاح هيچ يك از پروژه‌هاي مسكن مهر حاضر نشده است و شايد دليل اين امر ضربه‌اي بود كه مسكن مهر در پايان دهه 80 به برخي سرمايه‌گذاران در بخش مسكن زد چرا كه در اين سال‌ها بسياري از سرمايه‌داران با انتظار دستيابي به سودهاي نجومي سرمايه‌هاي خود را وارد بخش ملك كرده بودند كه پيدايش طرح مسكن مهر عملاً رؤياي آنها را به باد داد و رشد مسكن مهر برخلاف تحليل‌هاي سرمايه در آن در پايان دهه 80 محقق نشد (اين امر را اظهارات رئيس وقت مشاوران املاك كشوري تأييد مي‌كند.)

 

در اين ميان هر چند وزير راه و شهرسازي غايب هميشگي افتتاح پروژه‌هاي مسكن مهر است اما حاضر هميشگي انواع همايش‌هاي مرتبط و غيرمرتبط و حضور در كنسرت‌هاي موسيقي و نمايشگاه‌هاي نقاشي است.

ارسال نظرات