خبرهای داغ:
معاونت غذا و دارو قزوین از آمار بالای ابتلا به فشار خون و دیابت خبر داد:
معاونت غذا و داروی قزوین گفت:نیاز طبیعی هر فرد به دریافت انرژی2500کلیو کالری است در حالی که میانگین دریافت انرژی برای هر فرد در استان ما2700 کیلو کالری ثبت گردیده است.
کد خبر: ۸۷۵۵۷۱۰
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

دکتر اسکویی معاونت غذا و داروی قزوین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین به مناسبت روز سالمند اظهار کرد: در استان قزوین 5/13درصد در روستاها و 15 درصد افراد بالای 30 سال درشهر ها به دیابت وفشارخون مبتلا هستند.

وی ادامه داد: این بیماری ابتدا علایمی را بروز می دهد سپس در بدن تطبیق می‌شود  و سازگاری ایجاد میکند که در دراز مدت با عوارضی بزرگتر و غیر قابل جبران خود را بروز می‌دهد.

دکتر اسکویی افزود: یکی از دلایل  شیوع این بیماری نداشتن اطلاعات کافی و تغذیه نامناسب و کم تحرکی است.

وی تبیین کرد: عوامل ذکر شده باعث می‌شود مراحل پیشگیری و درمان به خوبی انجام نشود، کسانی که دارای استرس و فشار خون بالا هستند بیشتر از سایر افراد درمعرض این نوع بیماری ها هستند.

معاون غذا و دارو استان گفت: در بحث تغذیه ما هم دارای افراط و تفریط هستیم، نیاز روزانه برنج کشور برای هر نفر 95 گرم است و در استان 121گرم می‌باشد.

وی اضافه کرد: نیاز روزانه هر نفر به روغن در روز 35 گرم است و دراستان ما 45 گرم ثبت گردیده، مواد قندی 25 گرم در استان ما 66 گرم است، همچنین نیاز انرژی2500کلیو کالری است و در استان ما 2700 کیلو کالری است.

این مسئول عنوان کرد: ما 57 مرکز جامعه سلامت شهری و 31 مرکز روستایی و282 خانه بهداشت در استان داریم که در تمامی مراکز برای ارتقاء سطح سلامت جامعه تلاش می‌نماییم و مراکز جامعه سلامت ما خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دهد

دکتر اسکویی در ادامه اذعان کرد: روزانه هر فرد در کشور نیاز به 1000میلی گرم کلسیم دارد که ما 590 میلی گرم دریافت می کنیم.

وی هشدار داد: در کودکی باید ذائقه را درست کرد زیرا یک امر اکتسابی است و ارثی، که البته غریضی نیست، باید از روغن هایی استفاده کرد که دارای اسید چرب و ترانس پایین باشند.

دکتر اسکویی گفت: ما هر 3000نفر را به یک مراقب سلامت سپرده ایم که افراد بالای 30 سال مبتلا به فشار خون و چاقی هستند را کنترل و با شناسایی و مشاوره رایگان از توسعه بیماری جلوگیری می کنند.

معاونت غذا و دارو در ادامه تشریح کرد: 1700 عامل بیماری وجود دارد که 832 عامل مشترک بین انسان و حیوان است.

یکی از این موارد بیماری هاری ناشی از گزش حیوانات است که 22 درصد افزایش گزش سگ داشتیم  و مابقی توسط گربه بوده است.

وی با بیان راهنمایی های ویژه ابراز کرد: اگر یک حیوان کسی را بگزد باید در سریع ترین زملان ممکن به پایگاه های سلامت و درمان مراجعه کنید.

 این کارشناس متذکر شد: در همه ساعات شبانه روز پرسنل ما برای زدن واکسن هاری که یک بیماری کشنده است حاضر خواهند شد و کار واکسیناسیون را انجام خواهند داد.

اسکویی در پایان این گفت و یادآور شد: هنگامیکه گزش اتفاق می افتد به هیچ وجه نباید زخم را پانسمان کرد، بلکه باید با الکل  و صابون شستشو داد و کمتر از 24 ساعت به پزشک و واکسیناسیون رساند.

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها