مقبره یا بقعه شیخ احمد کور شاعر مداح پیامبر اکرم(ص) که تنها یک ماه از قرار گرفتنش در فهرست آثار ملی خبر ساز شد با همت مسئولان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان شهرستانی در فاز ترمیم و بازسازی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۷۵۵۵۹۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، بعد از گذشت کمتر از یک ماه از ثبت دو اثر تاریخی بوکان در فهرست آثار ملی یکی از این دو اثر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

مقبره یا بقعه شیخ احمد کور شاعر مداح پیامبر اکرم(ص) که تنها یک ماه از قرار گرفتنش در فهرست آثار ملی خبر ساز شد با همت مسئولان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان شهرستانی در فاز ترمیم و بازسازی قرار گرفت.

در همین رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: پروژه مرمت مقبره عارف و شاعر نامی شیخ احمد کور با هدف ترمیم و نوسازی آثار تاریخی و فرهنگی و هویتی شهرستان بوکان انجام می گیرد.

اسعد جمیانی افزود: خوشبختانه با تعامل و هماهنگی هایی که از حدود دو ماه قبل با بخشدار بخش سیمینه صورت گرفت این مهم استارت زده شد.

وی ادامه داد: چون در آن زمان مقبره در مراحل ثبت ملی بود و از ثبت اثر اطمینان کامل نداشتیم اهالی، شورا و دهیاری روستای گردقبران هماهنگی هایی را برای جذب مشارکت های مردمی جهت بازسازی این آرامگاه انجام دادند.

جمیانی ادامه داد: با توجه به وخامت وضع بنا رایزنی هایی از بخشدار سیمینه با شورای اسلامی شهرستان در بخش سیمینه انجام شد.

این مسئول بوکانی تصریح کرد: بنده هم با چند تن از خیرین و مهندسان بزرگوار شهرستان برای طراحی و نظارت هماهنگی هایی را انجام دادم و در نهایت با حمایت بخشدار سیمینه و دهیار و شورای روستا، مبلغی را جهت مرمت این بنای گلی اختصاص دادیم که بتوایم حداقل مقوم سازی را انجام دهیم.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بوکان خاطر نشان کرد: چون قرار است مساعدت ها مرحله به مرحله انجام شود مبلغ دقیق آنرا نمی توانم اعلام نماییم ولی آنچه مسلم است حمایت خیرین دیگر در این زمینه می تواند راهگشا ما در ادامه ی کار باشد لذا از کلیه هنردوستان و حامیان هویت شهرستان دعوت به همکاری و همیاری می شود.

امید است مسئولان شهرستانی و همچنین مردم با نگاهی فرا بخشی به آثار هویتی و تاریخی شهرستان نگاه کنند تا آیندگان نیز از هویت و تاریخ خود به صورت عینی بازدید کنند.

آرامگاه شیخ احمد کور در 15 کیلومتری شمال غربی بوکان و در روستای گردی قبران واقع شده است.

هرچند حضور آرامگاه شاعرو عارف نامی کردستانی احمد کور در این روستا است ولی آنقدر ناملایمات و كهنگي صده های تاريخ بر چهره آرامگاهش نشسته كه ديگر از يادها فراموش شده و هر کس با دیدن زیارتگاهش جز تاسف خردن چیزی نمی تواند بگوید.

شیخ احمد کور شاعر فنافی الرسول رحمه الله تعالی عاشقی برجسته و فنافی الرسول شایسته و کلیه غزلیات و قصائد و مخمسات ایشان مگر یک قصیده که در مناجات به درگاه قاضی الحاجات می‌باشند، همه با هم خطاب به حضرت رسول صَلی الله تَعالی علیه و سلم و در اوصاف و الطاف و طلب شفاعت از آن مبارک هستند.

وی در تصوف از مریدان حضرت مولانا خالد کوردستانی است. شیخ احمد کور با وصف این که کور مادرزاد و از هر دو چشم نابینا بودند دراشعارش اقتباسات بسیاری از قرآن و احادیث و کلام عرفاء و ادباء و اشعارزیبای حافظ شیرازی داشته است.

شیخ احمد کور اصالتاً از اهالی اشنویه و مسقط الرأسش روستای شیوه سماق (شیوه سماک )که تقریباً دو سه کیلومتر از اشنویه فاصله دارد و در بخش شمال شرقی آن واقع گردیده، ولی بعدها به سوی موکریان مهاجرت نموده و در روستای انبار در مسیر میاندوآب و بوکان متوطن شدند.

شیخ احمد کور از ادباء اواسط قرن سیزدهم (ه .ق) می باشد و چنان که خودش گفته است با علماء و مشایخ و ادباء آن عصر هم‌صحبت بوده است.

شیخ احمد کور مشهور به احمد کور موکریانی فرزند ملا محمد بابا در کردستان عراق نیز شهرت فراوانی دارد و بارها دیوان شیخ احمد عاشق در کردستان عراق به چاپ رسیده است.

شیخ احمد کور غزلیات و قصائد و مناجات و مسمتات و مخمسات و متفرقات زیادی را سروده‌اند و اول و آخر خلق عالم را نیز به شیوه ای دلنشین و مؤثر به نظم درآورده است، ولی بیشتر اشعارش پراکنده و اکثر آن ها از بین رفته‌اند و هم اکنون تنها 50 شعر از ایشان به یادگار مانده است که در دیوانی به نمام احمد کور جمع آوری شده است.

ارسال نظرات