خبرهای داغ:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قم:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: حوزویان با" تبیین اقتصاد مقاومتی"، "ارائه راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در محدوده و حیطه فقه اسلامی" و "نقد اقتصاد غیرمقاومتی" به ویژه اقتصاد انحصاری که در کشور حاکم است فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهند.
کد خبر: ۸۷۵۵۲۶۴
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محسن اراکی اظهار داشت: آنچه بر عهده حوزه‌های علمیه در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی است 3 نکته است که باید از سوی حوزویان به جدّیت پیگیری شود.

وی بیان داشت: حوزویان با" تبیین اقتصاد مقاومتی"، "ارائه راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در محدوده و حیطه فقه اسلامی" و "نقد اقتصاد غیرمقاومتی" به ویژه اقتصاد انحصاری که در کشور حاکم است فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و مسائل اقتصادی را به بوته نقد و بررسی بکشند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: رسالتی که حوزویان بر عهده دارند تبیین ابعاد فقهی اقتصاد مقاومتی است نه تبیین فنی و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی چرا که جوانب فنی و راهکارها بر عهده دانشمندان علم اقتصاد است و تبیین فقهی کار که اساس اصلی این مهم است و اگر تبیین نشود از دانشمندان علم اقتصاد کاری برنمی‌آید بر عهده علما و اندیشمندان حوزه علمیه است.

وی افزود: متأسفانه امروز کشور ما با میلیون‌ها هکتار زمین، هزاران معدن، جنگل‌های سرسبز، آب و منابع زیرزمینی چون تکلیف نداریم و کسی نیست که برنامه‌ریزی داشته باشد هیچ آورده‌ای برای اقتصاد کشور ندارد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه باید نظام اولویت‌ها در کشور پیاده شود افزود: طبق منابع دینی و فقهی اسلام نظام اولویت را مورد تأکید قرار داده است چرا که پول همیشه محدود است منابع اقتصادی محدود است به طوری که خداوند متعال چندین بار می‌فرماید که رزق و روزی می‌دهند اما به‌اندازه، پول جامعه و اقتصاد جامعه محدود است باید تدبیر کنیم.

وی اظهار داشت: اسلام و فقه اسلامی یکی از مکروه‌ترین کارها را این مسئله می‌داند که انسان نیازش را به دیگران عرضه کند و از دیگران در امور جاری خودش کمک بگیرد.

مؤسس حوزه علمیه امام حسین(ع) در لندن ادامه داد: نکته " نهی از سؤال " که در مسائل فقهی مطرح شده و عده‌ای به‌ اشتباه از آن به‌ عنوان نهی از پرسیدن تعبیر می‌کنند این برداشت صحیح نیست مراد از این نکته نهی تکدی از دیگران است خواستن و استدعا می‌شود که نتیجه آن عدم استقلال و خودکفایی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی بحث استقلال در عمل و نهی از سؤال آن‌قدر مهم است و اصحاب پیامبر(ص) به دلیل توجه ویژه حضرت به این مسئله آن‌چنان الگو گرفته بودند که اگر کسی سوار بر مرکب بود و چوب‌دستی‌اش می‌افتاد خودش از مرکب پیاده می‌شد و چوب را برمی‌داشت و به کسی رو نمی‌انداخت که کمکش کند.

وی گفت: توجه دقیق به این مسائل همان اصل اساسی در اقتصاد مقاومتی است که نیاز خود را به دیگران نگویم یا کم کنیم و حتی‌المقدور برای فراهم ساختن آن تلاش کنیم.

آیت‌الله اراکی "القای انحصار" را از پدیده‌های شوم اقتصاد سرمایه‌داری توصیف کرد و افزود: اینکه می‌گویند فلان جنس در انحصار فلان شرکت، فلان شرکت متولی فلان محصول است و یا اتحادیه کار تشکیل می‌شود به‌ جای اینکه در امور تسهیل ایجاد کند مجوز کار را در انحصار خود می‌گیرد چطور انتظار دارید اشتغال‌زایی در کشور رونق بگیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه اقتصاد در کشور ما در انحصار سرمایه‌داران است من مخالف نظارت و مدیریت بر امور برای اجرای بهتر نیستم اما آنچه شاهدش هستیم برعکس انتظار است و بعد می‌گویم در فلان استان 60 درصد جمعیت بیکار هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: وقتی موانع را برای اشتغال به وجود می‌آوریم و مانع از ایجاد شغل و حرفه می‌شویم چگونه انتظار اشتغال‌زایی داریم شما اجازه نمی‌دهید مردم کار کنند و نباید انتظاری جز بیکاری در جامعه داشته باشید.
ارسال نظرات