سقوط 16 درصدی معاملات مسکن در تهران؛ رؤیای رونق بر باد رفت +نمودار

بانک مرکزی روز چهارشنبه آمار جدید معاملات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد نه تنها رشد ماهانه معاملات متوقف شده بلکه سقوط هم کرده است.
کد خبر: ۸۷۵۴۹۳۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، بانک مرکزی روز چهارشنبه آمار جدید معاملات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد.

 
بانک مرکزی تیتر «معاملات مسکن تهران در شهریورماه 10.9 درصد افزایش یافت» را برای این گزارش انتخاب کرده و نوشته است: تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران در شهريورماه سال 1395 به 14.3 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.9 درصد افزايش نشان مي دهد.

 
سقوط 16 درصدی معاملات مسکن در تهران؛ رؤیای رونق بر باد رفت

تیتری که بانک مرکزی برای این گزارش انتخاب کرده، نادرست نیست اما تمام واقعیت را بیان نمی‌کند.
 
در حالی که مسئولان اقتصادی دولت از وزارت راه تا بانک مرکزی بارها با استناد به رشد ماه به ماه تعداد معاملات مسکن در   سال جاری، از خروج مسکن از رکود شدید چندساله سخن می‌گفتند، گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد نه تنها رشد ماهانه معاملات متوقف شده بلکه سقوط هم کرده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی که البته در گزارش تشریح این بانک به آن هیچ اشاره‌ای نشده، تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در شهریورماه نسبت به مردادماه بیش از 16 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در مردادماه نسبت به تیرماه، تعداد معاملات مسکن با رشد 14 درصدی مواجه شده بود و همین آمار مورد استناد روزنامه‌های حامی دولت برای طرح ادعای رونق مسکن قرار گرفته بود.
 
 
سقوط 16 درصدی معاملات مسکن در تهران؛ رؤیای رونق بر باد رفت
با این حال، بانک مرکزی که در دولت یازدهم به سیاسی‌کاری در انتشار آمار روی آورده است، در متن گزارش جدید خود هیچ اشاره‌ای به کاهش شدید 16 درصدی معاملات مسکن در تهران در شهریورماه نکرده است. اما این حقیقت در جداول آماری گزارش بانک مرکزی، قابل ردیابی است.

سقوط 16 درصدی معاملات مسکن در تهران؛ رؤیای رونق بر باد رفت
منبع: مشرق
ارسال نظرات