محمد مهدی عسگرپور از تغیرنام جشنواره از دفاع مقدس به مقاومت به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد اما گفت باید مراقب باشیم تا این عنوان خوب ، زیرمجموعه بزرگتر خود که همان دفاع مقدس است را تحت شعاع قرار ندهد.
کد خبر: ۸۷۵۴۹۲۲
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، محمد مهدی عسگرپور کارگردان سینمای ایران در گفتگو با روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت ، برگزاری این جشنواره را برای تقویت تولید این آثار در کشور مفید ارزیابی کرد و با اشاره به تغیر نام جشنواره از دفاع مقدس به مقاومت گفت: معتقدم این تغییر نامی که اتفاق افتاده ، تغییرنام خیلی خوبی است چرا که بخش قابل توجه ای از فیلم ها که در دنیا و حتی در کشور ما ساخته می شوند اگر چه ممکن است مشترکات زیادی با فرهنگ دفاع مقدس داشته باشند اما لزوما به هشت سال دفاع مقدس برنمی گردد لذا این فیلم ها می توانند با عنوان جشنواره فیلم مقاومت در این جشنواره حضور داشته باشند و این اتفاق خوبی برای جشنواره محسوب می شود.

کارگردان فیلم سینمایی« پرواز در نهایت » با بیان اینکه باید بپذیریم که هشت سال دفاع مقدس ، زیرمجموعه بزرگ و مهمی از مفهوم مقاومت خواهد بود افزود: اما باید مراقبت باشیم تا این عنوان خوب و بزرگتر یعنی مقاومت ؛ زیرمجموعه مهم خودش که همان هشت سال دفاع مقدس است را تحت شعاع قرار ندهد.

به گفته او، جشنواره فیلم مقاومت ، فیلمسازان بسیاری را از سراسر دنیا به خودش جذب کرده و این امرحکایت از آن دارد که ایران توانسته است مرکزیت همگرایی فیلمسازان آزاد اندیش را برعهده بگیرد.

این کارگردان سینما تصریح کرد: باید اندازه جشنواره متناسب با موضوعاتی که جشنواره به آن می پردازد تنظیم شود اما به نظر می رسد گاهی اوقات این دو با همدیگر همخوانی ندارند. البته من این دوره را قضاوت نمی کنم چرا که هنوز به اتمام نرسیده است اما در پیشینه این جشنواره این موضوع وجود داشته که بعضی وقتها ، ظرف از مظروف و گاهی اوقات، مظروف از ظرف بزرگتر بوده است.

عسگرپور ابراز امیدواری کرد این جشنواره تحت نفوذش را در داخل کشور فقط منوط به محدوده روزهای برگزاری جشنواره نداند و در تمام ایام سال فعال باشد.

کارگردان سریال « نفس گرم» با اشاره به دوره مدیریت فرهنگی در کشور اظهار داشت: متاسفانه مدیران فرهنگی ما در دوره کاری خود نمی توانند خیلی آینده نگرانه به موضوعات نگاه کنند و برنامه ریزیهای استراتژی داشته باشند و کارهایشان بیشتر نقد گذشته است و اگر از همین مسیر به موضوع دفاع مقدس نگاه کنیم من می توانم تعداد زیادی از فیلم های ارزشمند دفاع مقدس را نام ببرم که در زمان خودشان به فیلم های ضد جنگ متهم شدند اما با گذشت زمان ثابت شد که این فیلم ها ، بهترین فیلم های دفاع مقدس بودند و این امر نشان می دهد که نگاه مدیران فرهنگی ما در طول زمان متغیر است. این درحالی است که نگاه مدیران فرهنگی باید نگاه بلند نظرانه ای باشد.

مدیرعامل سابق خانه سینما گفت: ما نباید از نقد فیلم های ارزشی و دفاع مقدس بهراسیم و آن را مساوی با ضد جنگ بودن اثر قلمداد نکنیم. بخش اعظم فیلم های دفاع مقدسی که در سالهای قبل ممنوع نمایش شدند به مدیرانی برمی گردد که نمی توانستند نگاه بلند نظرانه ای در مسائل فرهنگی داشته باشند.

وی در خاتمه از تولید فیلم سینمایی« پایی که جا ماند» در ژانر دفاع مقدس به شرط مهیا شدن سرمایه برای حوزه هنری خبر داد.

ارسال نظرات