رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: 80 طرح و لایحه از سوی شوراها به دولت و مجلس ارائه شده که هم‌اکنون 15 لایحه در مجلس در انتظار بررسی است.
کد خبر: ۸۷۵۴۹۱۵
|
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مهدی چمران در برنامه تلویزیونی زنده گفتمان که از سیمای مرکز کردستان پخش شد، اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها براساس قانون اساسی، بالاترین نهاد شورایی در کشور بوده که وظایف آن در قانون اساسی به صورت مختصر و در قانون مفصل دیده شده است.

وی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها در واقع پارلمان شوراهای شهر، شهرستان و استان‌هاست، تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها بعد از دولت تنها نهادی است که می‌تواند به دولت و مجلس به صورت مستقیم لایحه و طرح بدهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها از ارائه بیش از 80 طرح و لایحه از سوی شوراها به دولت و مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر 15 لایحه شوراها در مجلس در انتظار بررسی است.

به گفته چمران، شوراهای عالی استان‌ها نیازهای شوراها و محلی را بررسی و با توجه به آن لایحه و طرح به مجلس و دولت ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها به صورت مستقیم در ارتباط با مردم نیستند، خاطرنشان کرد: شورای عالی استان‌ها به صورت مستقیم با دولت و مجلس ارتباط دارد.

*درآمد پایدار یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌هاست

رئیس شورای عالی استان‌ها بحث درآمد پایدار شهر و شهرداری را یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌ها کمبود منابع مالی است، چون شهرداری‌ها بعد از اینکه در سال 61 خودکفا شدند براساس قانون دیگر بودجه دولتی به آنها اختصاص پیدا نمی‌کند.

چمران با بیان اینکه قانون خودکفا شدن شهرداری‌ها دو بند داشت، اظهار کرد: چگونه خودکفا شدن و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها از بندهای این قانون بود.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت چند دهه تاکنون لایحه درآمدزایی شهرداری‌ها به مجلس نرفته و تصویب نشده است، از این رو شوراها خود دست به کار شدند، اما دولت یک لایحه در این راستا آماده کرده که امیدواریم هرچه زودتر به مجلس ارائه شود.

چمران با بیان اینکه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها یکی از لوایحی است که آماده کرده‌ایم تا به مجلس ارائه کنیم، افزود: یکی دیگر از مباحث ارتباط شورای عالی استان‌ها با دولت است که با جدیت دنبال می‌کنیم.

*تحقق مدیریت یکپارچه شهری اولویت شورای عالی استان‌ها

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در حال حاضر شوراها فقط شهردارها را انتخاب می‌کنند و به صورت قانونی با سایر مدیریت‌ها کاری ندارند، از این رو یکی از قوانین که در دولت مطرح کرده‌ایم و واقعاً با چالش جدی روبرو بوده یکپارچه‌سازی مدیریت شهری است.

چمران با اشاره به اینکه شوراها به عنوان نمایندگان مردم در حال حاضر نمی‌توانند مستقیماً کم‌کاری‌های مدیران شهری را به آنها تذکر دهند، اضافه کرد: هر چند تعاملات امروز شوراها با مدیران شهری به ویژه در مرکز کشور قابل قبول است.

وی خوداتکایی و خودکفایی را لازمه فعالیت شوراهای اسلامی دانست و افزود: شوراها چون محلی هستند باید خودکفا باشند و بسترهای درآمدزایی پایدار را با ارائه ایده‌های مختلف برای خود فراهم سازند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در راستای ایجاد درآمد پایدار برای شورا و شهرداری‌ها ارائه کردیم که با موافقت روبرو نشد، خاطرنشان کرد: گرفتن عوارض از مالکان خانه‌های خالی و بورس از طرح‌هایی بود که با آنها موافقت نشد.

*دریافت عوارض حق شهرداری‌هاست

چمران با ابراز گلایه‌مندی از نمایندگان مجلس این دوره و دوره‌های گذشته، به تصویب قانون تجمیع عوارض در مجلس در سال 81 اشاره کرد و ادامه داد: دریافت عوارض حق شهرداری‌ها است چرا که شهرداری‌ها به وسیله همین عوارض خود را اداره می‌کنند.

به گفته وی، پس از گذشت چند سال، قانون تجمیع عوارض دوباره تغییر کرد و به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد که براساس آن عوارض شهرداری‌ها به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد.

این مسؤول تصریح کرد: براساس این تغییر سهم شهرداری‌ها و دولت هر کدام 50 درصد بود، اما بعد از مدتی سهم شهرداری به مرور زمان کاهش پیدا کرد و در حال حاضر این سهم به حدود 30 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: عوارض دائمی مهم‌ترین درآمد شهرداری‌ها بود که از کارخانه‌ها، مردم و ساختمان‌ها به طور مستقیم دریافت می‌کرد که در کنار قابل وصول بودن، شهرداری می‌توانست روی این درآمدها حساب کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری‌ها درآمد چندانی ندارند و اینکه مالیات بودجه دولت و عوارض نیز به دولت اختصاص پیدا کند در حالی که در شهرها و روستاها درآمد پایداری وجود ندارد کار چندان درستی نبود.

چمران افزود: بیشترین درآمد شهرداری‌ها از محل عوارض ساخت و سازها بوده و زمانی که ساخت و ساز با رکود مواجه می‌شود واقعاً شرایط درآمدی شهرداری‌های به پایین‌ترین حد خود می‌رسد به گونه‌ای که حتی برای پرداخت حقوق نیروهای خدمات‌رسان باید قرض بگیرند.

*ضرورت تبیین حدود اختیارات شوراها برای مردم

وی در ادامه با بیان اینکه مردم کشور امروز تا حدود زیادی با شوراها و البته رسالت‌های آنها آشنا هستند، گفت: در برخی موارد عدم شناخت ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و همچنین رسالت‌های شوراها موجب می‌شود که مردم انتظاراتی فراتر از حدود اختیار شوراها از آنها داشته باشند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: برخی از انتظارات مردم از شوراها در حدود اختیارات دولت و مجلس بوده و باید مردم آن را از دولت مطالبه کنند که این امر نیاز به شناخت کافی از وظایف اصلی شوراها دارد.

چمران در مورد وضعیت شورای استان کردستان در بین شوراهای استان‌های سراسر کشور گفت: شورای اسلامی استان کردستان یکی از موفق‌ترین شوراها در کشور است.

وی افزود: بحث نظارت بر نحوه عملکرد شوراهای استانی از جمله مباحثی است که در اولویت شورای عالی استان‌ها قرار دارد و این مهم به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پایان گفت: این نظارت براساس آیتم‌های مختلف انجام می‌شود که در ارزیابی‌هایی که طی ماه گذشته انجام گرفته کردستان جایگاه خوبی را کسب کرده است که امیدواریم بتوانند آن را حفظ کند.

ارسال نظرات