خبرهای داغ:
یادبود بزرگان

حکایت عالمی که دل امام(ره) به او خوش بود

آیت‌الله لواسانی را باید از افرادی دانست که از همان ابتدای نهضت انقلابی خمینی کبیر با ایشان همراه شد و انبوه دستگیری‌ها، زندان‌ها و تبعیدها و از جمله تبعید سه ساله به هشتپر طالش، مانع این همراهی نشد.
کد خبر: ۸۷۵۴۶۳۱
|
۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
حکایت عالمی که دل امام(ره) به او خوش بود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سید محمدصادق لواسانی یکی از معتمدترین و باوفاترین یاران و همراهان حضرت امام خمینی(ره) بود.

سید محمدصادق، فرزند آیت‌الله سید ابوالقاسم لواسانی است و در سال 1280 هجری شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد.

مقدمات دروس حوزه را از پدر و برادر اندیشمندش آموخت و سپس برای ادامه تحصیل به ایران آمد و در اراک به محضر آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی رسید.

چندی بعد بود که به همراه آیت‌الله شیخ عبدالکریم، به قم مهاجرت کرد و به همراه استادش، در این شهر سکنی گزید و در حجره‌ای در مدرسه دارالشفاء، با سید روح الله موسوی خمینی هم حجره و هم بحث شد تا این دوستی و همراهی، به یک همراهی جاودانه و تا پایان عمر تبدیل شود.

او همانند امام در قم از محضر استادانی مانند حضرات آیات شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره‌ای، شیخ محمدعلی شاه آبادی و میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بهره‌مند شد و به درجه اجتهاد رسید.

پس از چندی، آیت الله سید محمدصادق لواسانی از سوی مراجع سه‌گانه وقت یعنی حضرات آیات صدر، خوانساری و حجت، به عنوان تولیت مدارس فیضیه و دارالشفاء انتخاب شد تا خدمتگزاری به طلاب علوم دینی، در راس کار و فعالیت‌های این عالم ربانی قرار گیرد.

آیت‌الله لواسانی در سال 1304 هجری شمسی هم سفری به نجف داشت و در شهر مولا امیرالمومنین(ع) به کسب فیض از درس حضرات آیات آقا ضیاءالدین عراقی و میرزا ابوالحسن مشکینی مشغول شد.

البته آیت‌الله لواسانی را باید از افرادی دانست که از همان ابتدای نهضت انقلابی خمینی کبیر با ایشان همراه شد و انبوه دستگیری‌ها، زندان‌ها و تبعیدها و از جمله تبعید سه ساله به هشتپر طالش، مانع این همراهی نشد.

باید گفت نام آیت‌الله سید محمدصادق لواسانی، به تکرار در اسناد متعدد رژیم پهلوی و همچنین ساواک به عنوان یار و همراه خمینی به چشم می‌خورد که این سند، یکی از این موارد است:

«سید‌ محمد‌صادق لواسانی ساکن کوچه تقوی که پیشنماز یکی از مساجد است و از طرفداران آیت ‌الله خمینی است، نزد حاج احمد که در بازار کار می‌کند آمده و مقداری اعلامیه بدون امضا (ملت اعتماد ندارد و علما با اعلام عدم اعتماد، عدم رضایت خود را از دولت اسدالله عَلَم اعلام کرده‌‌ اند و می‌گویند عَلَم هر چه زودتر برود)، به او داد و نامبرده هم در بازار و کوچه‌‌های مشرف به آن به دیوار و معابر عمومی الصاق و پخش می‌کرد».

همچنین سند دیگر به سفر آیت الله لواسانی به نجف و دیدار با حضرت امام اشاره دارد:
«سید محمدصادق لواسانی که به نجف رفته است موقع ورود به طور مخفیانه یک شب منزل خمینی بوده و بعد از نجف خارج شده و به کربلا و سایر امکنه رفته و دو هفته در بصره نزد خواهرش بوده است و بعد که مجدداً به نجف برگشته وانمود کرده است که تازه آمده و عده‌ای از علما از او دیدن کرده‌اند.»

از زمانی که آیت‌الله لواسانی در تهران مستقر شد، در حقیقت نماینده تام الاختیار امام خمینی در تهران بود و به امور شهریه امام هم رسیدگی می‌فرمود. این بود که مکررا در نامه‌های امام از نجف و پاریس، یا نام آیت‌الله لواسانی دیده می‌شود و امام جویای احوال ایشان هستند و یا اینکه برخی از نامه‌ها، به طور مستقیم به خود آیت‌الله لواسانی نوشته می‌شد که این نامه امام به ایشان، از آن جمله است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت ذی شرافت جناب مستطاب سید اعلام حجت الاسلام سید محمدصادق لواسانی

به عرض می رساند مرقومه شریف و کتاب‌های ارسالی واصل گردید و موجب تشکر گردید ... سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم. حالت اینجانب بحمدالله خوب است. از خداوند تعالی توفیق اخلاص و خدمت خواهانم.

روح الله الموسوی الخمینی

اما با پیروزی انقلاب اسلامی، ارتباط آیت‌الله لواسانی با امام قطع نشد و دیدارهای هفتگی این دو، برقرار بود و استمرار می‌یافت.

این عالم ربانی و یار و همراه شفیق امام سرانجام در مانند چنین روزی یعنی در هشتمین روز از مهرماه سال 1369 هجری شمسی و در 89 سالگی، به ملکوت اعلی پیوست تا پیکر مطهرش پس از انتقال به قم و تشییعی باشکوه، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شود.

در پی این رحلت جانسوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ارجمند انقلاب، پیام تسلیتی به این شرح صادر فرمودند و به پیوند مودت و صداقت این عالم مجاهد با حضرت امام خمینی هم اشاره کردند:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عالم ربانی و فقیه پرهیزکار و بزرگوار، آیت‌الله آقای حاج سید محمد صادق لواسانی رضوان الله تعالی علیه دعوت حق را لبیک گفته و به لقاء الله پیوست.

آن روحانی عالیقدر هم به موجب مدارج و مقامات عالیه علم و عمل و عمر طولانی و پربرکتی که تماماً در صراط مستقیم حق سپری شد و هم به خاطر پیوند مودت و صداقت با امام عزیز و بزرگوارمان که حدود 70 سال استمرار و استحکام داشت، یکی از شخصیت‌های محبوب و چهره‌های شاخص به شمار می‌آمد و فقدان ایشان ضایعه‌ای تأسف انگیز و خسارت بار است. اینجانب که خود سالیان متمادی آن شخصیت عزیز را از نزدیک به طهارت و صداقت و وارستگی می‌شناختم، این مصیبت را به خانواده محترم، مخصوصا فرزندان مکرم ایشان و نیز به جامعه علمی و مردم تهران تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و فضل الهی را برای روح مطهرشان مسئلت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای.

و این نیز، کلامی است از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین، سید احمد آقا خمینی درباره شخصیت والای آیت‌الله سید محمدصادق لواسانی که این نوشتار را با آن به پایان می بریم:

«با اینکه او نماینده تام الاختیار حضرت امام بود، هرگز از زندگی زاهدانه‌اش دست نکشید و تا آخر در همان منزل که قریب 50 سال پیش خریده بود، زندگی کرد و در آخر عمر با آنکه تمام دوستانش او را به زندگی بهتر فرا می‌خواندند، ولی او با خدای خود عهد کرده بود تا چون محرومین و پا برهنه‌ها زندگی کند.

او 80 سال با خمینی بود و برای همه کسانی که او را می‌شناختند بوی امام را می‌داد؛ هر هفته در تمام مدت بعد از انقلاب، یک روز از آن، ملاقات او با امام بود و او در برف و سرما هم این ملاقات را ترک نکرد. آخر دل امام به او خوش بود... .»
حسن شیخ حائری
ارسال نظرات
آخرین اخبار