فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در آینده نزدیک به سمت آفریقای جنوبی حرکت می‌کنیم و پس از دور زدن قاره آفریقا در اقیانوس اطلس حضور خواهیم یافت.
کد خبر: ۸۷۵۴۴۰۹
|
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

  به گزارش خبرگزاری بسیج، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه تحرکات بیگانگان در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان لحظه به لحظه رصد می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه نیازی به وجود بیگانگان در منطقه نیست اما آنان می‌گویند به خواست برخی کشورها برای برقراری امنیت در آبهای خلیج فارس و دریای عمان حضور دارند و برای توجیه این حضور به بحث ایران هراسی دامن می‌زنند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که آنان هر جا حضور داشته باشند آنجا ناامنی ایجاد شده است. امروز نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران توانمندی برقراری امنیت در آب‌های منطقه را دارد.

سیاری ادامه داد: تحرکات بیگانگان در منطقه به دقت رصد می‌شود و می‌دانیم هر ناو آنها کجا و مشغول چه کاری است. اجازه نمی‌دهیم آنان به مرزهای ما نزدیک شوند و اگر این اتفاق بیفتد مانند گذشته با آنان برخورد می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به دلیل خودکفایی در پرورش نیروی انسانی، نگهداری، تعمیر و تولید تجهیزات و تاکتیک ها و رزمایش ها با هیچ نیروی دریایی منطقه قابل مقایسه نیست. دکترین نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران دفاعی اما مبتنی بر توان بازدارندگی است.

وی تصریح کرد: به دنیا نشان دادیم که هر کس به منابع یا منافع ما در دریا تعرضی داشته باشد ضرر می‌کند و به این دلیل کسی جرأت تعرض به خود نمی‌دهد.

سیاری در ادامه سخنانش با بیان اینکه نیروی دریایی ایران بالاترین سطح فن‌آوری را دارد گفت: حضور ما در آب‌های بین المللی نشان می‌دهد نیروی دریایی پس از انقلاب اسلامی نه تنها زمین‌گیر نشده است بلکه در دریاهای آزاد نیز حضور دارد. این حضور الهام بخش و امیدآفرین برای کشورها و حفظ حضور در مجامع بین المللی است. حضور در آبهای بین‌المللی توان، قدرت و فنآوری نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ناوهای نیروی دریایی تا تنگه جبل الطارق و آبهای اقیانوس آرام تا تانزانیا و چین رفته‌اند، افزود: در آینده نزدیک به سمت آفریقای جنوبی حرکت می‌کنیم و پس از دور زدن قاره آفریقا در اقیانوس اطلس حضور خواهیم یافت. دریانوردی ما در آب های آزاد بر اساس قوانین دریانوردی بین المللی است.

سیاری افزود: رزمایش یک روزه خوبی را با ناوگروه ایتالیایی که در سواحل ایران مستقر است انجام دادیم و اکنون چهار فروند ناو و یک بالگرد کشورمان در سواحل پاکستان میهمان این کشور هستند. اینگونه فعالیت‌ها در جلوگیری از تبلیغات برای ایران هراسی مؤثر است.

وی ادامه داد: زمانی که فرماندهی نیروی دریایی ارتش را به عهده گرفتم وضع این نیرو خوب بود اما مأموریت و راهبرد ما بر اساس حضور در آب‌های عمیق و اقیانوس‌ها تغییر کرد. برای سه دهه پیشرفت نیروی دریایی برنامه‌ریزی شده است و اکنون در جایگاهی منطبق با برنامه‌ریزی‌ها قرار داریم.

سیاری افزود: امنیت در دریاهایی که منافع ایران در آن وجود دارد باید تأمین شود و این راهبرد ماست. دریای عمان و سواحل مکران که کشورمان را به آبهای آزاد متصل می‌کند می‌توانست موجب پیشرفت بیشتر کشور شود اما از این ظرفیت استفاده نشده است در حالی که 90 درصد صادرات و واردات کشور از دریا انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سواحل مکران با توجه به متصل بودن به آب‌های آزاد باید آبادترین منطقه کشور می‌شد. توسعه دریامحور برای جبران ضعف‌ها و کاستی‌ها باید اجرا شود زیرا یک هزار کیلومتر سواحل مکران، 1000 کیلومتر ساحل در خلیج فارس و حدود 800 کیلومتر ساحل در شمال کشور داریم.

سیاری افزود: نیروی دریایی، پیشرو در توسعه سواحل مکران و اکنون در شش منطقه این سواحل مستقر شده و در حال ساخت و ساز در آن مناطق است. نیروی دریایی هزاران نفر از پرسنل خود را در سواحل مکران ساکن و امنیت را برای اقتصاد کشور در دریا فراهم کرده است.

وی درباره دفاع مقدس و حماسه آزادسازی خرمشهر گفت: به این حماسه چندان پرداخته نشده و و مورد بی‌مهری قرار گرفته است. فعالیت‌های نیروی دریایی نیز در دوران دفاع مقدس از جمله نابودی نیروی دریایی دشمن در شصت و هفتمین روز نخست جنگ و حمایت از 10 هزار نفر نفتکش در آن دوران برای سر پا ماندن اقتصاد کشور نادیده گرفته شده و به هیچ کدام از آنها پرداخته نشده است.

سیاری گفت: دستیابی به نیروی دریایی راهبردی، برجسته و ممتاز افق آینده ماست و برای آموزش نیروی انسانی مناسب در دریاهای آزاد و تولید تجهیزات برای حضور در این دریاها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ارسال نظرات