استاندار کردستان:

کردستان ظرفیت بالایی برای توسعه دارد/ شناسایی 600 میلیون تن ذخایر معدنی در کردستان

استاندار کردستان گفت: کردستان ظرفیت بالایی برای توسعه دارد و از جمله استان‌های معدنی کشور است که 18 نوع ماده معدنی با ذخیره 600 میلیون تن را دارد.
کد خبر: ۸۷۵۴۳۲۵
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، زاهدی در پنجاه و ششمین اجلاس مشترک مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی استان‌های و شهرهای مرکزی استان‌های کشور در سنندج، اظهار کرد: شوراهای اسلامی اشرافیت کامل به موضوع اختیارات و وظایف و پیشینه این نهاد مردمی دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از خرد جمعی در هر کاری موجب پیشرفت جمعی می‌شود، خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام و آیات متعدد قرآن مجید به موضوع مهم شور و مشورت تاکید شده است.

استاندار کردستان تصریح کرد: در ادبیات سیاسی امروز جهان در کنار تعریف که از دموکراسی موجود وجود دارد یک تعریف جدید هم در حال شکل گرفتن است.

زاهدی با بیان اینکه تعریف که امروز از دموکراسی داریم تعریف نمایندگی است، گفت: امروز اصطلاحات و عبارت دیگر رفته رفته وارد این ادبیات سیاسی دنیا با عنوان دموکراسی مشارکتی می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز دیگر به این گونه نیست که مردم رئیس جمهور، نماینده و یا هر سمت دیگری را انتخاب و کنار بکشند، چراکه دموکراسی مشارکتی نیازمند ایجاد نهادهایی ایت که این مشارکت را بیشتر تحقق بخشد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در این نوع مشارکت نهادسازی یکی از مهم‌ترین نیازهای و کارها است، خاطرنشان کرد: این کار باید در هر کشوری انجام شود که در کشور ما نیز بحث نهادسازی در قالب شوراهای اسلامی تجلی پیدا کرده است.

زاهدی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی بعد از 20 سال وقفه در سال 1377 در کشور ما شکل گرفت: زمانی که بحث قانون شوراها مطرح شد موافقین و مخالفانی داشت و تفکر در امر مدیریت در آن زمان یک تفکر تمرکزگرا بود.

وی خاطرنشان کرد: اما این تفکر که یک نظام براساس خواست مردم یک کشور تشکیل و طبیعتا باید پاسخگوی نیاز و مشارکت‌طلبی مردم باشد در اکثر مدیران وجود داشت و همین امر موجب تشکیل شوراهای اسلامی شد.

استاندار کردستان با بیان اینکه هر نهاد جدید و نوپایی در ابتدای کار با مشکلات مواجه است، اظهار کرد: اما به تدریج ساماندهی و نهادمند شده و به تدریج این تفکر که باید از مدیریت‌ها تمرکززدایی شود نهادینه خواهد شد.

زاهدی آسیب‌شناسی فعالیت‌های شوراهای اسلامی در دوره‌های قبلی را در این اجلاسیه ضروری خواند و افزود: باید از ظرفیت این اجلاسیه‌ها برای تقویت جریان شوراها در دوره‌های بعدی با این هدف که بتوانیم از خرد جمعی و توانمندی‌های نمایندگان مردم بیشتر استفاده کنیم بهره گرفته شود.

وی به ظرفیت‌های استان کردستان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مردم کردستان در طول تاریخ همواره مرزبانان خوبی در برابر هجوم بیگانگان بوده‌اند.

به گفته استاندار کردستان، مردم کردستان نه تنها در حوزه سرزمینی و جغرافیایی مدافع ایران بودند بلکه در طول تاریخ مدافع فرهنگی ایران بوده‌اند.

زاهدی تصریح کرد: در طول دوران دفاع مقدس ارتش صدام نتوانست از مرزهای کردستان وارد خاک ایران شود و مردم این استان بیش از 5 هزار و 400 شهید بومی و 24 هزار شهید انصار را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: کردستان در همه عرصه‌های هنری و فرهنگی ظرفیت‌های بالایی دارد و بزرگترین مترجمان فارسی و شعرا از مردم کرد بوده‌اند.

استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان ظرفیت بالایی برای توسعه دارد، افزود: کردستان از جمله استان‌های معدنی کشور است که 18 نوع ماده معدنی از طلا گرفته تا شن و ماسه با ذخیره شناسایی شده 600 میلیون تن در حال حاضر را دارد.

زاهدی اظهار کرد: 70 میلیون تن پروانه برداشت از معادن استان بوده و بر اساس بررسی‌های و مطالعات انجام گرفته ظرفیت‌های معدنی کردستان بیش از 30 درصد است.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی این استان مستعد کشاورزی است، گفت: کردستان در تولید گندم با وجود وسعت کم همواره مقام سوم و چهارم کشور را کسب کرده است.

استاندار کردستان تصریح کرد: در گذشته به لحاظ صنعتی کم‌ترین توجه به کردستان صورت گرفته، اما در طول سه سال گذشته گام‌های اساسی در زمینه رشد صنعت در استان برداشته شده است.

زاهدی از فعالیت یک واحد صنعتی پتروشیمی و کسب مجوز برای ایجاد 2 واحد دیگر در استان خبر داد و افزود: بیش از 6 میلیارد دلار ترانزیت کشور از مرزهای کردستان صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات