موگادیشو و کابل صدرنشین جدول آسیب پذیرترین شهرها

موسسه Igarapé در برزیل، دانشگاه سازمان ملل و مجمع جهانی اقتصاد، شاخص های آسیب پذیری شهری را تدوین کرده اند.
کد خبر: ۸۷۵۴۱۹۹
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج،   یک رتبه بندی جهانی درباره 2100 شهر جهان با جمعیت بیش از 250 هزار نفر، 11 عامل تضعیف کننده موقعیت شهرها مورد بررسی قرار گرفته اند. برخی شهرها با عوامل داخلی مثل جرم و جنایت، بیکاری و آلودگی هوا سر و کار دارند. برخی شهرهای دیگر با عواملی همچون عواقب ناشی از جنگ دست و پنجه نرم می کنند و قادر به تامین اساسی ترین نیاز شهروندانشان مثل امنیت و رفاه ساکنان نیستند. بعضی شهرها نیز با تهدیداتی مانند تغییرات آب و هوایی و سوانح طبیعی روبرو هستند.


موسسه Igarapé در برزیل، دانشگاه سازمان ملل و مجمع جهانی اقتصاد، شاخص های آسیب پذیری شهری را تدوین کرده اند. بر اساس این شاخصها، آسیب پذیرترین ترین شهرهای جهان موگادیشو در سومالی و کابل افغانستان هستند. از سوی دیگر، کم آسیب ترین شهرهای جهان نیز کانبرا در استرالیا، و اسلو در نروژ هستند. 328  شهر کم آسیب دیگر نیز در غرب اروپا و ژاپن قرار دارند. 

بر اساس این گزارش،  همه شهرها صرف نظر از موقعیت جغرافیایشان، دارای ویژگی های آسیب پذیری و انعطاف پذیری هستند. آسیب پذیری در مکانهایی تشدید می شود  که در آنها تجمع خطرات و تنش ها دیده می شود و خدمات شهری ضعیف است.

گسترش سریع و نامنظم شهرنشینی، نابرابری، فقر، بیکاری، مشکلات امنیتی و قرار گرفتن در معرض مخاطرات طبیعی؛ بر اساس 11 شاخص، مخاطرات در این دسته بندی های عمومی قرار می گیرند. هدف از ارائه این آمارها، این نیست که تنها بیشترین و کمترین شهرهای در معرض آسیب شناسایی شوند؛ هر چند امید است که این اطلاعات موجب تقویت سیاست های ایجاد انعطاف پذیری در شهرها شود.

به عنوان مثال، شهر عدن در یمن  دارای نمره  3.6 است. علت عمده آن وجود جنگ در یمن است که میزان بیکاری را به 28 درصد رسانده است. اما فقط شهرهای جنگ زده با آسیب پذیری مواجه نیستند. بلکه شهری مثل لندن، دارای نمره 2.1، و آسیب پذیرتر ​​از پاریس یا واشنگتن D.C است(هر دو نمره 1.5 دارند). آیا می دانید علت این امر چیست؟ دلیل آن میزان بالای جرم و جنایت، سطح آلودگی هوا، نابرابری درآمد و تهدید تروریسم است. شهر نیویورک کمی آسیب پذیرتر از لندن است و نمره 2.2 را کسب کرده، زیرا خطر سیل در آن بالاتر از لندن است.

در انتها لازم است که به نکات ضروری زیر نیز توجه کنیم:

* اگرچه درآمد پایین  موجب آسیب پذیری شهری به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی و مرکزی می شود، اما آسیب پذیری تنها مربوط به کشورهای در حال توسعه نیست. شهرهای آسیب پذیر در شمال آمریکا، غرب اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا نیز وجود دارند.

* آسیب پذیری شهری تنها به کشورهای آسیب پذیر و آسیب دیده از جنگ محدود نمی شود. با توجه به آمارها، در سال 2015 40 کشور جنگ زده مورد شناسایی قرار گرفته اند. بانک جهانی ادعا می کند که در سال 2016 نیز 33 کشور نیز به این تعداد افزوده می شوند. شهرهای آسیب پذیر  از لحاظ جغرافیایی در اکثر نقاط دنیا گسترده شده اند.

*کلانشهرها و شهرهای بزرگ لزوما در معرض خطر آسیب پذیری نیستند. بیش از 35 کلانشهر و 600 شهر بزرگ در جهان رشد اقتصادی دارند. گرچه ممکن است برخی از آنها آسیب پذیری را تجربه کنند. 

منبع: شهر فردا
ارسال نظرات
آخرین اخبار