مشارکت گسترده بانوان زنجانی در عرصه های مختلف تولیدات خانگی، کسب و کارهای خرد و متوسط، کارگاههای صنایع دستی و فرش بافی، شرکتهای خدماتی و تعاونی ها موجب حرکت چرخه تولید و اقتصاد در استان زنجان شده است.
کد خبر: ۸۷۵۴۱۷۷
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در دومین نشست مشترک مشاورین و مسئولین امور بانوان فرمانداری ها و دستگاههای اجرایی به بیان برخی از شاخص های بانوان در استان و مقایسه آن با کشور پرداخت و گفت: نرخ اشتغال بانوان استان 87.3 درصد است که حدود 7درصد از میانگین کشوری بالاتر است و نرخ مشارکت اقتصادی زنان زنجان 15.3 درصد می باشد که این رقم در میانگین کشوری 13.2درصد گزارش شده است.

ماهرخ بلوری به نقش بانوان زنجانی در افزایش تولید ناخالص داخلی اشاره نمود و افزود: مشارکت گسترده بانوان زنجانی در عرصه های مختلف تولیدات خانگی، کسب و کارهای خرد و متوسط، کارگاههای صنایع دستی و فرش بافی، شرکتهای خدماتی و تعاونی ها موجب حرکت چرخه تولید و اقتصاد در استان زنجان شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به سرمایه های عظیم فکری و اجتماعی بانوان استان، خاطرنشان کرد: فعالیت گسترده زنان زنجانی در انجمن های خیریه مهرانه و روزبه، مجمع مشورتی بانوان استان، انجمن زنان همیار در مدیریت بحران، انجمن زنان کارآفرین زنجان و شورای زنان فرهیخته دانشگاهی موجب توسعه و رونق استان در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی شده است.

در ادامه این نشست نرگس عامری به نمایندگی از بانوان فعال در حوزه اقتصادی گزارشی از فعالیت بیش از هزار نفر در مجتمع گلخانه ای زنجان را ارائه نمود و گفت: مجتمع گلخانه ای زنجان در سال 82 از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری با 54واحد گلخانه راه اندازی شده و با استفاده از روش های نوین کشاورزی و آبیاری توانسته گام موثری در ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی بردارد و با توجه بیشتر، این مجموعه پتانسیل تبدیل شدن به قطب تولیدات گلخانه ای کشور را داراست.

همچنین نماینده بانوان فعال حوزه فرهنگی نیز توسعه پایدار را پدیده ای گسترده و چندوجهی دانست که باید جهت تحقق آن به تمامی ابعاد توسعه از جمله فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی توجه جدی صورت پذیرد.

کاوندی عدم غفلت از جایگاه سرمایه انسانی در توسعه را الزامی انکارناپذیر دانست و افزود: توجه به زنان بعنوان نیمی از جمعیت کشور و عامل اصلی تربیت نسل آینده اهمیت خاصی دارد.

وی فقدان مفاهمه و فرهنگ گفتگوی صحیح را عامل اصلی برخی از مشکلات جامعه عنوان نمود و خاطرنشان کرد: بانوان می توانند با انتقال مفاهیم عمیق انسانی از طریق زبان مادری به فرزندان خویش فرهنگ مفاهمه را در جامعه گسترش دهند.

همچنین رئیس دانشگاه فرهنگیان الزهراء زنجان به ارزش های تاریخی و مذهبی بانوان استان اشاره داشت و گفت: رشد چشمگیر میزان قبولی دختران در دانشگاه و تحصیلات بانوان استان را موجب افزایش حس اعتماد به نفس در عرصه های مدیریتی بانوان می شود و با الگوگیری از حضور زنان تاریخ ساز از جمله حضرت زینب(س) می توان حضور موثر و اثربخش زنان در جامعه را ارتقاء بخشید.

در ادامه نیزمقدم بانوی فعال عرصه ورزشی استان به یک سهمیه المپیک و دو سهمیه پارالمپیک بانوان ورزشکار استان در سال 2016 اشاره نمود و حمایتهای دستگاههای اجرایی و توجه ویژه مسئولین به حوزه ورزش بانوان در استان زنجان را خواستار شد.

مقدم بر ضرورت توزیع متوازن فضاهای ورزشی بین دو قشر زنان و مردان ورزشکار استان تاکید نمود و افزود: اقداماتی از قبیل توجه به ورزشهای همگانی، فراهم نمودن امکان انجام فعالیتهای ورزشی برای اقشار کارمند و کارگر، توجه ویژه به ساعات ورزش دانش آموزان در راستای استعدادیابی و غربالگری ورزش حرفه ای می تواند در توسعه ورزش استان بخصوص در بخش ورزش بانوان بسیار موثر باشد.

همچنین فضلی نماینده بانوان در حوزه آموزشی با انتقاد از بررسی مسائل زنان بصورت جداگانه از پیکر جامعه، بر نقش کلیدی بانوان در اجتماع اشاره نمود و گفت: بانوان می توانند با ارائه آموزشهای صحیح به فرزندان و نسل های آینده زمینه صرفه جویی و انضباط اقتصادی را که یکی از موضوعات مهم نظام اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، فراهم نمایند.

همچنین حسنلو به نمایندگی از بانوان فعال در بخش دینی و مذهبی تعداد بانوان مشغول به تحصیل استان در هفت حوزه علمیه خواهران را قریب به 1034 طلبه برشمرد و اظهار داشت: بانوان طلبه استان علاوه بر سه حوزه زنجان در چهار شهرستان ابهر، هیدج، ماهنشان و خدابنده نیز به تحصیل در سطوح مختلف حوزه های علمیه می پردازند.

حسنلو تعداد بانوان طلبه فارغ التحصیل استان را 370 نفر عنوان نمود که بیش از 200 نفر از این بانوان در نهادها و ارگانهای مختلف بصورت رسمی مشغول به فعالیت می باشند.

حسنلو بر ضرورت تعمیق باورهای دینی از سوی خانواده ها تاکید نمود و اظهار داشت: در خانواده ها می توان با عمق بخشی باورهای دینی مادران، به توسعه و تعمیق این ارزش ها در نسل های آینده پرداخت.

وی وجود تناقض های فرهنگی در جامعه، کمرنگ شدن ارزش های دینی در خانواده ها، نبود فرصت گفتمان های دینی در جامعه و کمتر مطرح شدن مباحث بانوان را از جمله عوامل آسیب رسان به جامعه زنان استان دانست و افزود: جهت رفع آسیب های اجتماعی و بحران های جمعیتی باید به آگاه سازی بانوان جامعه، تبیین ارزش ها و جایگاه های اجتماعی آنان و تقویت هویت دینی دانش آموزان پرداخت.

جعفری دیگر نماینده بانوان درخصوص فعالیتهای موسسه خیریه استاد روزبه زنجان گزارشی ارائه نمود و با بیان این مطلب که این موسسه در سال 1378 بعنوان یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی آغاز به کار نموده و درحال حاضر در هر دوره 180 نفر از بانوان سرپرست خانوار و افراد تحت پوشش آنان را مورد حمایت قرار می دهد و تاکنون بیش از 4100 نفر از مددجویان مورد آموزش قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: این موسسه افراد نیازمند را برای استفاده از فرصت های اجتماعی و کسب مهارتهای شغلی سازماندهی می نماید تا با ایجاد فرصتهای شغلی و فعالیتهای تولیدی به کسب درآمد بپردازند و با تقویت حس خودباوری از آسیب های اجتماعی پیشگیری نمایند.

شعبانی نماینده مردم زنجان در شورای اسلامی شهر و روستا به بیان نقش بانوان در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: بانوان بعنوان نیمی از جمعیت جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی،سیاسی و اجتماعی به نقش آفرینی می پردازند که می توانند در دو میدان خانواده و جامعه با مدیریت و فرهنگسازی اقتصادی، بالابردن بهره وری جامعه و ایجاد کسب و کارهای خانگی تاثیر بسزایی داشته باشند.

شعبانی زنان را مهمترین افراد متقاضی تامین کالاهای خانگی برشمرد و یادآور شد: بانوان جامعه با ترویج استفاده از کالاهای ایرانی می توانند به توانمندسازی و رونق بازار کالاهای داخلی بپردازند.

کلانتری بعنوان نماینده بانوان شهرستان خرمدره آخرین فردی بود که به نمایندگی از جمعی از بانوان استان در این نشست به بیان دیدگاههای خود پرداخت و گفت: حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماع فرصت توسعه جامعه را فراهم می نماید که مصونیت و رعایت حقوق این قشر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر ضرورت آزادی مشروع زنان در جامعه تاکید نمود و افزود: هرچند رسالتی بالاتر از تربیت فرزندان وجود ندارد ولی این رسالت با حضور و فعالیت های اجتماعی زنان متضاد نیست.

ارسال نظرات