خبرهای داغ:
رئیس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضا:

در مسائل اجتماعی و اقتصادی نیازمند تبیین ضرورت‌های جهادکبیر هستیم

رئیس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضا با بیان اینکه در بخش مسائل اجتماعی و اقتصادی نیازمند تبیین ضرورت‌های جهادکبیر هستیم، گفت: بدترین آفت جامعه آن است که عده‌ای از افراد منکرات را در جامعه ترویج می‌کنند و دیگران نیز با توجیهات مختلف و برای مصالح مادی در برابر آن سکوت می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۵۴۰۷۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج ازشهرضا،حجت الاسلام سید نعمت‌الله صالح در همایش بزرگ امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شهرضا که در مجموعه فرهنگی تالار فجر این شهرستان برگزار شد، اظهارداشت: هر انسان عاقلی با هر دین و مذهبی و حتی انسان‌های بی دین، مسأله امر به معروف و نهی از منکر به معنای عام آن یعنی احساس مسئولیت در برابر جامعه و لزوم تلاش برای رفع نواقص و ترویج خوبی‌ها را ضروری می‌دانند.

وی با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است، بنابراین اعمال همه افراد در زندگی دیگران اثرگذار است، افزود: به همین دلیل اگر یک فرد فاسد در جامعه باشد دیگران را هم فاسد می‌کند و اگر این روند ادامه داشته باشد، تمام جامعه به فساد کشیده می‌شود.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضا گفت: هر فردی باید برای اصلاح خود و دیگران تلاش کند تا رفتار خوب دیگران در زندگی او هم اثرگذار باشد، به همین دلیل امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر توجیه قرآنی و حدیثی، توجیه عقلانی نیز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آیات و روایاتی که درباره امر به معروف و نهی از منکر وارد شده‌اند دو گروه هستند، بیان کرد: دسته نخست آیاتی هستند که بر وجوب و ضرورت انجام امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب الهی تأکید دارند.

حجت‌الاسلام صالح با بیان اینکه برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید از موضع اقتدار وارد شویم، تصریح کرد: به عقیده حضرت علی(ع) جایگاه سایر واجبات در برابر امر به معروف و نهی از منکر همانند آب دهان در برابر دریا است، زیرا وقتی این واجب الهی اجرا شد، سایر واجبات نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: برای جهاد در برابر دشمنان خدا پشتوانه‌های زیادی لازم است که تنها در پرتو اجرای امر به معروف و نهی از منکر فراهم می‌شود و سایر واجبات نظیر نماز هم وقتی به خوبی در جامعه اجرا می‌شود که قبل از آن این فریضه به خوبی در جامعه اجرا شود.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضا گفت: گروه دیگری از آیات و روایات اسلامی که درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر وارد شده مربوط به وعده عذاب الهی به اقوام و گروه‌هایی است که این فریضه را ترک کرده و نسبت به اجرای آن بی‌تفاوت بوده‌اند.

وی با بیان اینکه پروردگار متعال در قرآنخود را به عنوان نخستین آمر به معروف و ناهی از منکر معرفی می‌کند، افزود: بنابراین انجام این فریضه اقدام قابل توجهی است که خداوند برای اجرا و اقامه آن پیشقدم شده است.

حجت‌الاسلام صالح بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) به عنوان دومین آمر به معروف و ناهی از منکر معرفی شده بنابراین افرادی که در این مسیر تلاش می‌کنند باید به خود افتخار کنند زیرا در راهی قدم گذاشته‌اند که خداوند و پیامبر(ص) آغاز کننده آن بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکهاجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر به عنوان بخشی از سیره عملی همه امامان بوده،بیان کرد: در مرحله بعد از خداوند و پیامبر(ص)، حاکمان و دولتمردان صالح باید برای اجرای این فریضه اقدام کنند که مصداق بارز این افراد ائمه طاهرین(ع) هستند،امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهمترین واجبات الهی است که اقامه سایر واجبات مشروط به اجرای آن شده است.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضابا بیان اینکه چهارمین مرتبه از آمران به معروف و ناهیان از منکر، هیئت‌ها و سازمان‌هایی هستند که برای اجرای این فریضه مأموریت گرفته‌اند، افزود: بسیاری از فقهای گذشته نیز بر لزوم تشکیل وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر تأکید داشته‌اند، البته باید تلاش کنیم تا افراد صالح به عنوان مسئولان امر به معروف و نهی از منکر انتخاب و معرفی شوند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم 25 پیامبر را از مجموع 124 هزار پیامبر معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: انبیای الهی به درجات و مراتب مختلفی برای اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کرده‌اند.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضاتصریح کرد: همه مراجع شیعه از بدو غیبت کبری تاکنون مورد احترام هستند اما باید ببینیم وجود چه کسی برای اجرای احکام اسلامی و اجرای فریض الهی از جمله امر به معروف و نهی از منکر مهمترین و اثرگذارتر است.

وی بیان کرد: در زمان ما بعد از حضرت امام خمینی(ره) وجود مقام معظم رهبری بیشترین اثر را برای اجرای احکام دینی دارد و به همین دلیل باید وجود و اعمال ایشان هم بیشتر مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام صالح با اشاره به نزدیک شدن ایام محرم، بیان کرد: واقعه کربلا یکی از مهمترین مصادیق اجرایفریضه امر به معروف و نهی از منکر است، یکی از نخستین اقدامات امام حسین(ع) خرید اراضی اطراف کربلا بود چون می‌خواستند در زمینی که مالک آن هستند سکونت داشته و نماز را اقامه کنند.

وی افزود: ایشان در صبح روز عاشورا فرمودند هر کسی به دیگران بدهکار است از مجلس ما خارج شود، همه این اقدامات مصادیق بارز اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضا گفت:در زمان امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) که سخت‌ترین دوران حیات شیعه بود و متوکل عباسی به هر طریق ممکن برای مبارزه با شیعه تلاش می‌کرد، امام هادی(ع) شیعیان را به زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) تشویق می‌فرمودند.

وی بیان کرد: در زمان ما هم شرایط حساسی ایجاد شده که باید با اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در برابر مفاسد آن ایستادگی کرد، دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب برای نابودی دین و نظام اسلامی متحد شده و با تمام ابزارهای خود وارد عمل شده‌اند.

حجت‌الاسلام صالح تصریح کرد: افرادی که امروز ولی فقیه زمان را یاری نمی‌کنند باید مراقب باشند که ممکن است با چکمه دشمنان از خواب بیدار شوند، متأسفانه امروز برخی از ارزش‌ها به فراموشی سپرده شده و به آن بی‌توجهی می‌شود.

وی افزود: وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) برای تزیین کتابخانه‌ها نیست، باید این متن را بخوانیم و به آن عمل کنیم، این وصیتنامه منشور کاملی است برای افرادی که خود را در برابر نظام اسلامی مسئول می‌دانند.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضاگفت: آنچه که روزی سبب پیروزی انقلاب شد امروز هم باید استمرار داشته باشد، در آن زمان یادخدا، نماز شب و راز و نیاز و اعتقادات مذهبی ما را به پیروزی رساند، اگر در کشور سوریه 500 نفر از جوانان بسیجی دهه 60 وجود داشتند این کشور هرگز به وضعیت فعلی دچار نمی‌شد، در آن زمان تمام تلاش‌ها برای رضای خدا بود.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز به جای دعا و نیایش، موسیقی در جامعه ترویج می‌شود، برخی افراد با توجیه نشاط اجتماعی این عمل را مرتکب می‌شوند و برخی افراد هم برای حفظ مصلحت خود در برابر آن سکوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام صالح افزود: افرادی که در جبهه‌های جنگ شهید شدند اهل تنبک و تار و موسیقی نبودند، آنان افرادی بودند که پدران و مادران آنها اهل مجالس روضه امام حسین(ع) بودند، متأسفانه امروز برخی افراد آنچه را که غرب می‌خواهد در جامعه ترویج می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بخش مسائل اجتماعی و اقتصادی نیازمند تبیین ضرورت‌های جهادکبیر هستیم، گفت: بدترین آفت جامعه آن است که عده‌ای از افراد منکرات را در جامعه ترویج می‌کنند و دیگران نیز با توجیهات مختلف و برای مصالح مادی در برابر آن سکوت می‌کنند.

رییس حوزه علمیه مدینه العلم شهرضابیان کرد: کدام یک از مراجع تقلید اجازه داده‌اند که دختران جوان در برابر مردان موسیقی اجرا کنند، اگر چنین اجازه‌ای صادر نشده پس چرا در برخی مجالس این اعمال را مرتکب می‌شوید.

وی تصریح کرد: ما نباید کاری کنیم که اقدامات ما دشمن را بهآنچه می‌خواهد برساند، ما باید برای حفظ دین و نظامی که بر اساس اصول دینی استوار شده امر به معروف و نهی از منکر کنیم و با روحیه جهادی وارد صحنه شویم.


ارسال نظرات
آخرین اخبار