خبرهای داغ:

جسر نادری نخستین عملیات نظامی ایران در هشت سال دفاع مقدس / اندیمشک یک نماد برای حماسه مردمی است

پل فلزی نادری که به جسر نادری، پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری نیز معروف است در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال آبادی سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه قرار دارد و در واقع پل ارتباطی استان‌های خوزستان – ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران محسوب می‌شود
کد خبر: ۸۷۵۳۸۲۲
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
پل فلزی نادری که به جسر نادری، پل  کرخه، پای پل و پل سرخه نادری نیز معروف است در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال آبادی سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه قرار دارد و در واقع پل ارتباطی استان‌های خوزستان – ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران محسوب می‌شود و جبهه‌های موسیان، عین خوش و دشت عباس را به یکدیگر متصل می‌کند.




تصرف پل و عبور از آن، برای دشمن نقطه عطفی در جنگ به شمار می‌رفت چرا که این امکان را برای دشمن فراهم می‌ساخت تا ارتباط خوزستان با استان‌های شمالی قطع و شهرهای اندیمشک و دزفول را در خطر سقوط قرار دهد و دشمن متجاوز بر همین مبنا حرکت خود را در طول مسیر دهلران به اندیمشک و تصرف پل نادری و عبور از آن قرار داد و این پل، محور اصلی هجوم لشکر ۱۰ زرهی ارتش عراق تعیین شد.


پس از آن، شرایط برای ورود لشکر ۱۰ زرهی دشمن برای عبور از جسر نادری و ورود ۳۰۰ تانک این ارتش به اندیمشک در مهر ماه سال ۱۳۵۹ و قطع ارتباط جاده اهواز به این شهرستان با تصرف جسر نادری برای دشمن و تشدید فشار بر جبهه‌های جنوب، میانی و شمال خوزستان مرکز استان، فراهم می‌شد.


پس از آن و هم زمان با شدت تحرک دشمن در مرزهای ایران با انقلاب اسلامی و انقلابی نوپای خود در مهرماه ۱۳۵۹، بیش از ۱۵۰ رزمنده از شهرهای مختلف خوزستان در نبردی نابرابر، علی رغم اشراف دشمن به تپه چشمه واقع در این منطقه، در هفت روز متوالی با دستان خالی اما پر اراده خود به متجاوزان تاخته و با اقتداری حماسی دشمن را تا یک کیلومتری این پل، علی رغم پیش روی تجهیزات نظامی دشمن به خاک اندیمشک، به عقب راندند.




روز پنجم دفاع مقدس فرصت حمله به اندیمشک


در بعد از ظهر روز پنجم جنگ با نزدیک شدن یگان‌های زرهی دشمن به این منطقه، تخریب این پل با هدف ممانعت از نفوذ دشمن مورد بحث قرار گرفت اما به علت منحصر به فرد بودن این پل برای پشتیبانی و عقب نشینی احتمالی رزمندگان غرب کرخه، ضمن ممانعت از تخریب پل، بر ایجاد یک خط  پدافندی در این محور با محوریت نیروهای مردمی و تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی ارتش تاکید شد.


این عملیات که به عنوان اولین عملیات دفاع مقدس از آن یاد می‌شود علی رغم گذشت سال‌ها از وقوع آن هنوز هم نام شهادت و افتخار را در سنگربان مقاوم کرخه و دز، طرح و بیان می‌کند.




صفر علی رجعلی زاده  فرمانده گردان تیپ ۳۷ زرهی شیراز در دوران دفاع مقدس با بیان این که کرخه و پل نادری در شهرستان اندیمشک نقشی مهم در دفاع مقدس داشته است، افزود: کرخه نقشی مهم و مؤثر در دوران دفاع مقدس داشت و چه بسا اگر اندیمشک و دزفول در دوران دفاع مقدس سقوط می‌کردند، سرنوشت ایران و جنگ عوض می‌شد چرا که این پل و شهرستان اندیمشک، مهم‌ترین محور ارتباطی جاده‌ای و ریلی استان خوزستان با مرکز کشور بود.


معاون عملیاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: جسر نادری و دوکوهه و ۴ آذر ماه گواه ایستادگی و رشادت مردمی هستند که از روزهای نخستین شروع دفاع مقدس در آتش کینه و دشمنی مستکبرین عالم با روحیه ولایت مداری خود نامی پرافتخار از گذشت و ایثار را در تاریخ به ثبت رساندند.



وی گفت: جسر نادری و دوکوهه تمرین و تکرار روحیه ولایت مداری مردم در هشت سال دفاع مقدس و در عرصه‌های مختلف اسلامی و انقلابی است و ما بیش از هر زمان، نیازمند توجه به این رویکرد و منطق در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی و میهنی خود در مسیر پیش رو هستیم.


جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در همایش پیشکسوتان دفاع مقدس اندیمشک، گفت: اندیمشک در دوران دفاع مقدس ثابت کرد دروازه مستحکم حفاظت از ارزش‌های انقلابی و اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف انقلابی و اجتماعی است.


سردار تنگسیری بیان کرد: مردم اندیمشک، دین خود را به انقلاب در دوران دفاع مقدس ادا کرده‌اند و این امر اثبات کننده پشتیبانی مردم این سرزمین از ارزش‌های اسلامی و ولایت امام خامنه‌ای در پهنای مقاومت اسلامی است.


فرمانده قرار گاه عملیاتی کربلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب غرب عنوان کرد: حماسه شش مهر و چهار آذر به عنوان دو سند مهم مقاومت مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس جز این منطق و راه هستند و ما باید بیش از گذشته به پاسداشت این حماسه‌های مردمی توجه و تاکید داشته باشیم چرا که اندیمشک، دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرده است.



وی افزود: امروز هیچ خطری مرزهای ما را تهدید نمی‌کند و نیروهای مسلح و مردمی در سراسر سرزمین ایران هوشیار و قاطعانه برابر هر تهدید احتمالی ایستاده‌اند و امروز مقاومت به اوج افتخار و اقتدار خود رسیده و اجازه هیچ سوءاستفاده‌ای به دشمنان انقلاب و داعشیان زمان نخواهد داد.


امام جمعه اندیمشک گفت: اندیمشک یک نماد برای حماسه مردمی است که در جسر نادری با کمک ارتش و دیگر نیروهای مسلح در مسیر حفظ انقلاب، مقاومت کردند و از سقوط این منطقه، جلو گیری شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها