مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان گفت: این صندوق در این استان ماهانه 29 میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان و موظفین پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۸۷۵۳۶۰۸
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان ، تکریم بازنشستگان، تکریم سرمایه‌های انسانی، حفظ حرمت و کرامت است.

هر انسانی به طور طبیعی، خواه‌ ناخواه به مرحله سالمندی و در پی آن به دوران بازنشستگی می‌رسد، کارمند، کارکنان سازمان و هر ارگانی باید روزی آنجا را ترک نموده و به خیل بازنشستگان بپیوندد.

بازنشستگان بخشی از جمعیت جامعه هستند که به لحاظ جمعیتی و به طور مستمر سهم آنها در اجتماع در حال افزایش است و از لحاظ نیروی انسانی، افرادی مجرب و در بسیاری از موارد متخصص، کاردان و از دیدگاه اجتماعی بسیار تاثیرگذار هستند.

با توجه به این مهم که مسئله بازنشستگی در کشور ما به صورت یک رویداد تلقی و فرد یکباره از شغل خود جدا خواهد شد بنابراین باید آموزش‌های لازم به جامعه، خانواده، سازمان و حتی خود فرد بازنشسته داده شود تا وی بتواند بعد از فراغت از کار و در ایام بازنشستگی به سازگاری بهتری دست یابد.

افراد در آستانه بازنشستگی باید بیاموزند که چگونه با آمادگی کامل و آسودگی خاطر از سازمان محل خدمتشان جدا شوند و چگونه ایام فراغت خود را سپری نمایند که لازم است آموزش‌هایی صورت بگیرد که چگونه نقش‌های جدید را در خانواده و در اجتماع بپذیرند و با تغییرات موجود در برنامه‌ریزی‌های خود با شرایط جدید سازگار شوند.

نگرش جامعه نسبت به بازنشستگان در ایجاد و تقویت روحیه امید و نشاط بازنشستگی نقش اساسی و بنیادی دارد و طبیعی است تصورات و نگرش جامعه نوعی خود آگاهی اجتماعی برای فرد بازنشسته به وجود می‌آورد که در نهایت خود را فردی باارزش تلقی کند.

پند پیران بهتر از عمردراز زآنکه ایشانند خود در عین راز

پند پیران مرهم جانی بود پند پیران راز پنهانی بود

اینجاست که باید جامعه نگرش خود را نسبت به بازنشستگان اصلاح کند چراکه فرد بازنشسته پس از سال‌ها کار و تلاش خود را فردی اندیشمند و مطلع و کارشناس در زمینه تخصص و فعالیت انجام داده‌اش می‌شناسد و انتظار احترام و برخورد مناسب را دارد لذا اگر از سوی جامعه و سازمانی که سالیان درازی در آن مشغول فعالیت بوده، پاسخ مثبتی دریافت نکند و انتظاراتش جامه عمل به خود نپوشاند روز به روز روحیه و نشاطش را از دست می‌دهد.

برای آگاهی بیشتر با وضعیت بازنشستگان در کردستان در گرامی‌داشت روز بازنشستگان، با جلال برومند مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

برومند در این گفت‌وگو اظهار کرد: صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یکی از بزرگترین صندوق های بازنشستگی است که مبلغی بالغ بر 21 هزار بازنشسته و وظیفه بگیر در استان زیرپوشش این صندوق قرار دارند.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی در استان ماهانه 29 میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان و موظفین پرداخت می‌کند، گفت: منابع درآمدی صندوق در استان کردستان از محل کسور دریافتی بابت بازنشستگی مستخدمین مشترک صندوق است.

مدیر صندوق بازنشستگان کشوری استان کردستان خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید پرداخت مستقیم مستمری برای تمام بازنشستگان صورت گرفت که قرار بود شهریورماه برای استان کردستان راه‌اندازی شود اما با تلاش شبانه روزی همکاران مدیریت استان کردستان در خردادماه این مهم تحقق پیدا کرد.

برومند مزیت‌های پرداخت مستقیم مستمری بازنشستگان را کنترل حساب بازنشستگان و جلوگیری از سوءاستفاده اشخاص دانست و گفت: مدیریت بهتر کشور، معوقات یا وجه اضافی جدید در یک ماه و کنترل و نظارت دقیق بر پرداختی‌ها از جمله اقدامات این سازمان است.

وی از دیگر مزیت‌های پرداخت مستقیم مستمری بازنشستگی، مدیریت دقیق و مطلوب منابع مالی صندوق را عنوان کرد و افزود: جلوگیری از پرداخت وجوه اضافی به دستگاه‌ها و امکان مشاهده و دریافت فیش حقوقی از طریق ATM بانک صادرات و سایت صندوق است.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان افزود: نسبت جنسیت حقوق بگیران استان 74 درصد مرد و 26 درصد آن زنان هستند.

به گفته برومند، میانگین مدت دریافت حقوق از تاریخ بازنشستگی تا زمان قطع رابطه مالی، 27 سال و میانگین مدت پرداخت کسور در زمان اشتغال با انواع خدمت نزدیک 29 سال است.

وی گفت: میانگین حقوق در سال 94 را یک میلیون و 250 هزار تومان بود که در سال جاری با 20 درصد افزایش به یک میلیون و 450 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

مدیر صندوق بازنشستگان کشوری استان کردستان از پرداخت کمک هزینه سفرهای سیاحتی، زیارتی بازنشستگان با هدف ایجاد روحیه نشاط و افزایش 50 درصدی سهمیه این سفرها خبر داد وبیان کرد: تعداد 140 هزار نفر بازنشستگان و مستمری بگیران هر سال به سفرها اعزام و به ازای هر بازنشسته 300 هزار تومان کمک هزینه سفر ارائه می‌شود.

افزایش تعهد بیمه عمر به 50 میلیون ریال در سال‌جاری

برومند افزود: تعهد بیمه عمر و حوادث بازنشستگان از 30 میلیون ریال به 50 میلیون ریال در سال جاری صورت گرفته است.

وی از افزایش کمک هزینه خرید سمعک از یک میلیون و 500 هزار ریال به 2 میلیون ریال خبر داد و گفت: افزایش کمک هزینه خرید عصا از 100 هزار به 200 هزار ریال و افزایش کمک هزینه خرید عینک از 500 هزار ریال به 800 هزار ریال رسیده است.

مخالفت شورای شهر سنندج با احداث خانه امید سالمندان

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان در ادامه از مخالفت 12 ساله شورای شهر سنندج برای ساخت و احداث خانه امید در استان خبر داد و گفت: زمینی که در پارک ملت برای این مهم واگذار و کلنگ‌زنی شده است، احداث خانه دوم بازنشستگان هنوز در حد یک زمین خالی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: خانه امید مکانی دارای اتاق پزشک رایگان، سالن مطالعه، کافی نت و کافی شاپ اینترنت رایگان و دسترسی به سایت پیش بینی شده که 95درصد استانهای سطح کشور از وجود این خانه امید برای رفاه بازنشستگان بهره‌مند هستند اما در کردستان با مخالفت شورای شهر تا به حال موفق به احداث آن نشده‌ایم.

برومند سرمایه بیمه برای هر نفر بابت فوت مبلغ 50 میلیون ریال و برای قطع یا از کارافتادگی کامل و دائم عضوی از اعضای بدن حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال است.

مدیر صندوق بازنشستگان کشوری استان کردستان از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار شد که مشکلات بازنشستگان و مسائل و چالش‌های مربوط به حوزه فعالیت این صندوق را در کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اشلامی پیگیری کنند تا راهکارهای مناسب برای حل مشکلات در برنامه ششم توسعه دیده شود.

وی با بیان اینکه تعداد غرامت‌های پرداختی بیمه عمر و حوادث بالغ بر 80 فقره به مبلغ 240 میلیون تومان است، افزود: پرداخت بالغ بر 600 میلیارد تومان اعتبار برای پوشش سالانه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان اختصاص داده است.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان خاطرنشان کرد: پرداخت کمک هزینه سفرهای سیاحتی، زیارتی بازنشستگان با هدف ایجاد روحیه نشاط است و تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران که در هر سال به سفرها اعزام می‌شوند به یک هزار و 470 هزار نفر در سال رسیده و به تعداد هر بازنشسته، 300 هزار تومان کمک هزینه سفر پرداخت می‌شود.

برومند اظهار کرد: صدور فیش حقوقی، صدور حکم بازنشستگی، پاسخ به استعمال افراد حائز شرایط دریافته حقوق و کارت منزلت چهار خدمت صندوق بازنشستگی کشوری هستند که تا پایان سال‌جاری برون سپاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه برون سپاری این خدمات مدت زمان مورد نیاز برای ارائه این خدمات از بازه زمانی ماه حتی دو ماهه فعلی، به 10 دقیقه کاهش یافته است، افزود: تعهد بیمه شرکت بیمه‌گر برای جبران هزینه‌های بستری عمومی و جراحی فوق تخصصی مبلغ 140 میلیون ریال بود که امسال به 150 میلیون ریال افزایش یافته است.

برومند در پایان خاطرنشان کرد: دوران بازنشستگی و سالمندی الزاما به مفهوم خانه‌نشینی و عزلت نیست و جامعه می‌تواند کماکان از ظرفیت‌های فراوان بازنشستگان که سال‌ها برای آبادی و توسعه کشور تلاش کرده و تجربه اندوخته‌اند، بهره‌مند شود.

ارسال نظرات