خبرهای داغ:
گزارش/

ماست مالی به سبک «اعتماد»

دانشجویان معترض با حرف‌های فرهادی قانع نشدند و اعتراضات همچنان ادامه دارد. با این شرایط فرهادی باید خود را برای پاسخگویی در مجلس آماده کند.
کد خبر: ۸۷۵۳۵۰۶
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرهادی بالآخره موضع گرفت! پس از اعتراضات گسترده دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور، وزیر علوم لب به سخن گشود و درباره قانون جنجالی سنوات صحبت کرد. صحبت‌هایی که نتوانست آبی بر آتش اعترضات باشد. مهر 95 همچنان درگیر ماجرای سنوات است. دانشجویان معترض در دانشگاه‌های مختلف بر ادامه اعترضات تا رسیدن به نتیجه مطلوب تأکید دارند.

 

آقای وزیر چه می‌گوید؟

مهم‌ترین بخش صحبت‌های فرهادی درباره سنوات درباره دانشجویان مقطع کارشناسی بود. او گفت: در مورد مقطع کارشناسی، در آیین‌نامه آموزشی که در سال ۹۳ ابلاغ شد، گفته شده‌است که اخذ هزینه‌های سنوات عطف به ما سبق نمی‌شود، بنابراین می‌بایست از دانشجویانی که مشمول سنوات می‌شوند، اما خودشان مقصر نبودند و کوتاهی و اهمال‌کاری به آنها برنمی‌گردد، بلکه از فراهم نبودن امکانات ناشی می‌شود، هزینه‌ای گرفته نشود؛ البته برخی از دانشگاه‌ها این چنین عمل نکردند و برخی دانشجویان را مشمول سنوات کردند که دستور عودت این پول‌ها به این دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.»

 

از صحبت‌های آقای وزیر چنین برمی‌آید که دانشجویان ورودی پیش از سال 93 اگر مقصر نباشند؛ نباید هزینه‌ای بدهند اما در غیر این صورت وضعیت آنها مشابه دیگران است. این در حالی است که دانشجویان معترض می‌گویند در ابتدای تحصیل سنوات مجاز آنها 10 ترم اعلام شده است و طبیعتاً بر اساس آن قانون آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند. با این حساب دیگر صحبت از بازگرداندن پول‌های گرفته شده به دانشجویان هم بی‌معنا خواهد بود.

 

نکته دیگر  صحبت‌های فرهادی این است که دانشجویان ورودی 93 به بعد تنها 8 ترم فرصت دارند و بررسی دیگری در کار نیست. قانونی که دانشجویان را ترغیب می‌کند که هرچه سریعتر درس‌ها و پروژه‌ها به پایان برسانند.

 

فرهادی درباره قانون سنوات در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم می‌گوید این قانون از امسال ابلاغ شده و عطف سبق نمی‌شود. همچنین اگر استاد راهنما تشخیص دهد افزایش سنوات تحصیل قانونی است و پولی از دانشجویان دریافت نخواهد شد. روندی که پیش از این ناکارآمدی خود را نشان داده است. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تجربه این سازوکار را در سال گذشته دارند. آنها معتقدند این روند تنها موجب ایجاد کودورت بین استاد و دانشجو می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه هیچ شاخص قابل ارزیابی برای تعیین مقصر وجود ندارد. قانونی پر ابهام که اجرایش کم ایرادتر از وضعیت فعلی نیست.

 

این داستان ادامه دارد...

دانشجویان معترض قانع نشدند. دیروز  هم اعترض میدانی شریفی‌ها ادامه داشت. وضعیت دانشگاه‌های دیگر هم همینطور است. با این شرایط فرهادی باید خود را برای پاسخگویی در مجلس آماده کند. جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات  مجلس، دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو از برنامه مجلس برای ورود به موضوع اعتراضات دانشجویی خبر داد و گفت: «یک بار از وزیرعلوم و وزیر بهداشت در این خصوص سوال کردند و به آنها گفته شد شما خلاف می‌کنید و از این دانشجویان حق گرفتن شهریه ندارید، به همین خاطر قرار شد بررسی کنند تا مساله حل شود اما باز می‌بینیم این روال تکرار می‌شود.» او در ادامه ضمن تأکید بر حضور وزیر در کمیسیون برای پاسخگویی درباره قانون سنوات ادامه داد: «یقینا فردا سوال می‌نویسم و وزیر به مجلس می‌آید تا در این خصوص توضیح دهد و پاسخگوی سوالات ما باشد.»

 

سنوات در مطبوعات، ماست مالی دولتی‌ها، انتقاد تشکلی‌ها

بالا گرفتن اعتراضات دانشجویی، شاخک رسانه‌ها را هم تیز کرد. البته مثل همیشه هرکسی از ظن خود ماجرا را تحلیل می‌کند. موضوع سنوات روز سشنبه به صفحه اول روزنامه دولتی ایران و اصلاح‌طلب اعتماد آمد. این روزنامه‌ها با انتخاب تیتر «دانشگاه‌ها هزینه سنوات دریافتی را برگردانند» و « «آري» وزير به تحصن دانشجويان» سعی در القای به نتیجه رسیدن اعتراضات دانشجویی با مساعدت وزیر داشتند. اشاره آنها به همان چند جمله تکراری فرهادی بود. جالب آنکه در مصاحبه انتهایی گزارش روزنامه «اعتماد» با دبیرکل شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف، ادامه اعتراضات و قانع نشدن دانشجویان صحبت‌های وزیر به خوبی مشخص است. به نظر می‌رسد اعتماد خواسته با انتخاب تیتری دولتی پسند برای مطلبی دانشجو پسند، خر و خرما را با هم نگه دارد!

 

آش حمایت روزنامه‌های دولتی و شبه دولتی از آقای وزیر در کنار ژست حمایت از دانشجو این روزنامه‌ها آنقدر شور شد که یک کانال اصلاح‌طلب و هم سو با آنها نوشت: «روزنامه ایران و اعتماد، طوری تیترشون رو انتخاب کردند که انسان به فکر می‌رود، دوستان یا متوجه دلیل اعتراض دانشجویان نشدند، یا متوجه صحبت های وزیر علوم»

 

امروز ماجرای سنوات به صفحه اول «وطن امروز» هم رسید. این روزنامه در یادداشتی به قلم «رضا نجابت» ضمن بررسی قانونی ماجرای سنوات به یک موضوع حاشیه‌ای دیگر هم پرداخته است. نگارنده که خود از اعضای تشکل‌های دانشجویی است با انتقاد از کم‌کاری آنها در پرداختن به مسائل صنفی دانشجویان نوشت: «در این میان و در جریان اعتراضات بحق دانشجویان، عکس‌العمل چندانی از تشکل‌های دانشجویی که آغاز سال تحصیلی را تجربه می‌کنند شاهد نبودیم. به نظر می‌رسد هر اندازه مسائلی مانند FATF، برجام و... حائز اهمیت باشد و تشکل‌ها را به خود مشغول کرده باشد دلیل موجهی بر غفلت مجموعه‌های دانشجویی انقلابی از اعتراضات صنفی نیست. این رویه که تشکل‌های دانشجویی خود را کاملاً بیگانه با این مسائل صنفی می‌پندارند، شکاف ایجادشده میان تشکل‌ها و عموم دانشجویان را شدت می‌بخشد و این شکاف، اثرگذاری تشکل‌ها را روز به روز کمتر خواهد کرد. امروز چه از جنبه حقانیت و تظلم‌‌خواهی و چه از باب وظیفه؛ تشکل‌های دانشجویی باید در خط مقدم اعتراضات دانشجویی باشند و از حقوق تضییع‌شده دانشجویان دفاع کنند.»

 

دانشجو بیدار است

صرف نظر از نگاه‌ جریان‌های سیاسی به موضوع اعتراضات، واقعیت ماجرا این است که بدنه دانشجویی فارق از این جناح‌بندی‌های ایستاده تا حق تضییع شده خود را مسئولان بگیرد. هرکس مسئول است باید پاسخگو باشد. برای دانشجوها تفاوتی نمی‌کند، هم حزبی هست یا نه! دانشجوها این روزها به خوبی ثابت کرده‌اند پای احقاق حقوق و جامعه هستند. فضای مجازی، کف دانشگاه، تریبون نماز جمعه و هرجای دیگری که بشود دانشجو حرفش را می‌زند. مسئولان باید زودتر متوجه بشوند که با یک قشر آگاه و پای‌کار طرف هستند. دیگر به راحتی نمی‌شود دور همی کشور را اداره کرد. دانشجوها البته زیاده خواه نیستند. آنها فقط می‌خواهند قانون و عدالت در کشور اجرایی شود. هرچند همین‌ها برای بعضی‌ها خیلی، خیلی زیاد است!

ارسال نظرات
پر بیننده ها