دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا برای احیای آتش‌بس سوریه تلاش کند تا از سرگیری مذاکرات میان طرفین درگیر در سوریه تسهیل گردد.
کد خبر: ۸۷۵۳۲۹۵
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو خواستار احیای آتش‌بس و اجازه امدادرسانی به شهر حلب و از سرگیری مذاکرات صلح سوریه شد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه (امروز) روسیه را به احیای نظام آتش‌بس در سوریه و ایجاد شرایطی برای از سرگیری مذاکرات بین طرفین درگیر سوری به میانجیگیری سازمان ملل، ترغیب کرد.

وی به خبرنگاران گفت:« من همانند جامعه بین‌الملل از روسیه می‌خواهم تا تلاش‌های معتبری برای احیای آتش‌بس، اجازه امدادرسانی به حلب و ایجاد شرایط لازم برای از سرگیری مذاکرات انتقال قدرت تحت رهبری سازمان ملل را از خود نشان دهد».

جنگنده‌های آمریکا در تاریخ 17 سپتامبر مواضع نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی دیرالزور را هدف قرار دادند که بنا بر آمار منتشر شده 62 نفر از نیروهای نظامی سوریه کشته و بیش از صد نفر دیگر نیز زخمی شدند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ساعات اولیه پس از این حمله اعلام کرد که این یک اشتباه بوده و نیروهای آمریکا قصد داشتند نیروهای داعش را هدف بگیرند.

روسیه و آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر (19 شهریورماه) پس از نشست‌های مکرر سرانجام در ژنو برای اجرای آتش‌بسی موقت در سوریه به توافق رسیده‌ بودند اما پس از گذشت چند روز از اجرایی شدن این توافق نیز گزارش‌های مستند منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه از این امر حکایت داشت که ظاهرا تنها طرفین پایبند به این آتش‌بس نیروهای ارتش سوریه و روسیه بوده‌اند و گروه‌های معارض مسلح و گروه‌های تروریستی از این فرصت برای تجدید قوا و تشدید حملات خود به ویژه در مناطق مسکونی سوریه سوءاستفاده کرده‌اند.

علاوه براین، آمریکا نیز طی یک هفته‌ای که این توافق اجرا شد، به هیچ یک از تعهدات خود از جمله تفکیک گروه‌های معارض به اصطلاح میانه‌رو از گروه‌های تروریستی عمل نکرد و حتی نتوانست گروه‌های مسلح تحت حمایت خود را به توقف حملات در مناطق مسکونی سوریه متقاعد کند. پس از این اتفاقات و اتمام دوره توافق شده برای اجرای آتش‌بس موقت، دولت سوریه از لغو آتش‌بس در این کشور خبر داد و مذاکرات برای احیای مجدد آن دوباره از سر گرفته شد.

دور پیشین مذاکرات صلح سوریه در تاریخ 13 تا 27 آوریل در ژنو برگزار شد و هیأت عالی معارضان به حمایت ریاض با ترک میز مذاکرات، این گفت‌وگوها را نیز بدون نتیجه گذاشت.
ارسال نظرات