خبرهای داغ:
یکی از رزمندگان دفاع مقدس:

شکست حصر آبادان نقطه عطفی در انتقال راهبرد جنگ بود

یکی از رزمندگان دفاع مقدس با اشاره به شکست حصر آبادان و عملیات ثامن‌الائمه(ع) گفت: در پی دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقم خورد که از آن به عنوان یک نقطه عطف در انتقال راهبرد جنگ یاد می‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۳۲۷۹
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سرهنگ علی بیگ‌جانی در مراسم تجلیل از کارمندان رزمنده قهاوند با اشاره به سالروز عملیات ثامن الائمه بیان داشت: از آن جا که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تعارض مستقیم با قدرت‌های سلطه‌گر غرب قرار داشت، از همان ابتدا با مقابله جدی دشمنان مواجه شد که از این میان می‌توان به درگیری­های داخلی و شورش­های محلی اشاره کرد.

وی گفت: از سوی دیگر آمریکا که در جریان پناهندگی شاه به آن کشور، سفارتش در تهران به تصرف دانشجویان پیرو خط امام(ره) درآمده بود؛ دیگر تاب چنین تحقیری را نیاورده و با حمله نظامی به طبس تلاش کرد این حقارت را جبران کند که به صورتی مفتضحانه­ شکست خورد.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: آمریکا در یک بررسی منطقه ‌ای برای مهار گسترش انقلاب اسلامی و جبران شکست‌های پی در پی خویش، عملیات نظامی علیه ایران توسط رژیم بعثی عراق را طراحی و اجرا کرد.

وی ادامه داد: مرزهای غربی کشور به دلیل همسایگی با عراق در تیررس دشمن بعثی به عنوان همسایه غربی جمهوری اسلامی ایران؛ قرار گرفت، در اوایل شروع جنگ و پس از سقوط خرمشهر، عراق تلاش کرد تا از طریق شرق رود کارون و شمال رودخانه بهمنشیر، شهر آبادان را اشغال کند.

بیگ‌جانی ابراز داشت: حصر آبادان از هشتم آبان سال 1359 تا 5 مهر ماه سال 1360 به طول انجامید که این امر از اهمیت ویژه‌ای در استراتژی نظامی دو طرف برخوردار بود.

وی افزود: هنگامی که آبادان در محاصره دشمن قرار گرفت، حضرت امام خمینی (ره) خطاب به نیروهای مسلح فرمودند که «حصر آبادان باید شکسته شود» فرمان امام (ره) مبنی بر آزادسازی آبادان علاوه بر جنبه نظامی، جنبه شرعی نیز پیدا کرد و نیروهای مسلح تمام توان و قوای خود را در این راه صرف کردند.

رزمنده دفاع مقدس گفت: در واقع در پی دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقم خورد که از آن به عنوان یک نقطه عطف در انتقال راهبرد جنگ یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در واقع شکست حصر آبادان حماسه دلیر مردانی است که رفتند تا همیشه یادشان در قلب‌ها باقی بماند، گفت: اهمیت استراتژیکی آبادان برای عراق، جدای از توجیهات ژئوپلتیکی، زمینه‌ای از دلایل ایدئولوژیکی و قومیتی نیز داشت به طوری که پیش از آغاز جنگ، عراق، آبادان را عبادان نامیده بود و این مسئله نشان از اهمیت راهبردی آبادان برای عراقی‌ها داشت.

بیگ‌جانی افزود: امام خمینی (ره) با درک اهمیت استراتژیک شکسته شدن حصر آبادان بارها بر ضرورت این مهم تأکید داشتند، به گونه‌ای که در 14 آبان 1359 و تنها 25 روز پس از عبور نیروهای عراقی از رودخانه کارون، و همچنین ناتوانی بنی‌صدر برای عقب ‌راندن دشمن از مواضع اشغالی، دستور شکستن محاصره آبادان را خطاب به نیرو های نظامی و انتظامی صادر فرمودند و پس از آن نیز مکرر به ضرورت این امر تأکید کردند.

وی ادامه داد: با این وجود خارج کردن این شهر از محاصره، نزدیک به یک سال به طول انجامید و اینکه چرا امام تأکید ویژه‌ای برای شکسته شدن حصر آبادان داشتند و چرا با وجود تأکید موکد امام خارج شدن حصر آبادان از محاصره دشمن طولانی شد، از جمله مباحثی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: به نظر می رسد برای درک اهمیت تأکیدات امام خمینی مبنی بر شکسته شدن هر چه سریع‌تر حصر آبادان می­توان گفت حکومت عراق از آغازین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به انحای مختلف سعی در ایجاد بحران در خوزستان را داشت.

وی افزود: از این رو در ابتدا غائله «خلق عرب» را سازماندهی کرد اما پس از آنکه از این حربه ناامید شد، سراغ راه‌های دیگری رفت که از جمله آنها می‏توان به انفجارات مکرر در اقصی نقاط خوزستان که توسط عوامل عراقی یا عناصر وابسته به حکومت بعث عراق انجام می‌شد، اشاره کرد.

در پایان این مراسم از کارمندان رزمنده شهر قهاوند تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار