خبرهای داغ:
معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا:

تاریخ شفاهی دفاع مقدس تالیف می‌شود

معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: رهبر معظم انقلاب در زمینه تاریخ‌نگاری شفاهی جنگ تأکید دارند، به همین دلیل از راویان جانباز برای تألیف کتاب‌ها استفاده شده است،‌ این افراد جنگ را از نزدیک مشاهده کرده‌اند بنابراین مستندات مناسبی را می‌توانند بازگو کنند.
کد خبر: ۸۷۵۳۲۷۳
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
تاریخ شفاهی دفاع مقدس تالیف می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام محمدباقر نادم ظهر امروز در مراسم رونمایی از محصولات پژوهشی مؤسسه روایت سیره شهدا که در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به کتاب روایت‌نامه اظهار کرد: ‌این کتاب مجموعه موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب در طول مدت انقلاب در زمینه فرهنگ جهاد و شهادت بیان کردند،‌ که به صورت الفبایی جمع‌آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: ‌استقامت،‌ دشمن‌ستیزی، آتش بس، بصیرت، جانبازی و جهاد از کلیدواژه‌های رهبر معظم انقلاب است و در واقع منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در زمینه دفاع مقدس و انقلاب در این کتاب ترسیم شده است.

معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه خواننده به آسانی در این کتاب می‌تواند نظام گفتمانی رهبری را پیرامون تأثیرات انقلاب، دفاع مقدس، مسائل خاورمیانه و جهان استخراج کند، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به معارف دفاع مقدس است که باید پررنگ شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ جنگ تحمیلی هشت سال بود، ولی اگر 80 سال پیرامون مباحث معارفی جنگ جست‌وجو شود، ‌کم است، زیرا دفاع مقدس ابعاد نگفته بسیاری دارد، این گنج‌ها را باید استخراج کرده و در قالب سیره شهدا و معارف انقلاب و دفاع مقدس عرضه شود.

نادم عنوان کرد:‌ کتاب‌های دفاع مقدس با نگاه تخصصی و کاربردی در زمینه روایتگری، موضوع روانشناسی، برخورد با جوان و نوجوان، ‌نیازمندی‌ها و شبهات است.

وی با بیان اینکه ویژگی کتاب‌های تألیف شده در این حوزه استفاده از کار گروهی و خرد جمعی است، گفت: به این معنا که تجربیات راویان پیشکسوت ذکر شده و صریح‌گویی و بی‌پیرایه‌گویی در کتاب‌ها رعایت شده، رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تاکید کردند که معارف دفاع مقدس و سیره شهدا نیاز به مسائل پیرامونی ندارد.

معاون پژوهشی و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به استفاده از تاریخ شفاهی گفت: رهبر معظم انقلاب در زمینه تاریخ‌نگاری شفاهی جنگ تأکید کردند، به همین دلیل از راویان جانباز برای تألیف کتاب‌ها استفاده شده،‌ این افراد جنگ را از نزدیک مشاهده کرده‌اند بنابراین مستندات مناسبی را می‌توانند بازگو کنند.

تألیف کتاب‌های دفاع مقدس بدون اغراق
حجت‌الاسلام ابوالفضل نورانی، نویسنده کتاب کام دادا و روایتگر عنوان کرد:‌ کتاب کام دادا بر اساس تأکیدات و فرمایشات رهبری که بیان داشتند، دشمن درباره مسائل مهم اجتماعی به تحریف می‌پردازد و در مورد دفاع مقدس نیز این تحریفات را دارد، تالیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان می‌خواستند وقایع جنگ قابل دسترس نباشد، بنابراین ‌سعی شده در این کتاب بدون هیچ اغراق‌گویی، فضای معنوی شهادت رزمندگان ترسیم شود.

راوی و نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه خانواده‌های رزمندگان از حوادث جبهه آگاهی ندارند، گفت:‌ زندگی در جبهه از ابتدا تا انتها در کتاب کام دادا بیان شده، بنابراین شرایط رزم، شهادت و زندگی در جبهه را دربرمی‌گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار