وزیر نفت ایران که در پانردهمین اجلاس بین‌المللی انرژی به الجزیره سفر کرده است، بسته پیشنهادی برای طرح کردن در اجلاس غیر رسمی اوپک دارد که بر اساس آن تولید نفت ایران نباید کمتر از 4.173 میلیون بشکه باشد.
کد خبر: ۸۷۵۳۰۸۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳


به گزارش خبرگزاری بسیج،  پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی دقایقی پیش در الجزیره آغاز به کار کرد و قرار است طی 3 روز آینده مسائل بسیار مهم و حیاتی مرتبط با انرژی جهان را بررسی کند.

در این اجلاس که با حضور وزرای نفت و انرژی کشورهای مختلف به ویژه اعضای اوپک برگزار می‌شود موضوعات مهم صنعت گاز، انرژی‌های تجدید پذیر و کارایی انرژی، چشم‌اندازها و چالش‌های این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی، دبیر جدید اوپک، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی، زنگنه وزیر نفت ایران، سرپرست وزارت نفت کویت، وزیر انرژی روسیه، وزیر انرژی عربستان، وزیر نفت و معادن ونزوئلا، مدیرعامل توتال، مدیرعامل شل تا دقایقی دیگر سخنرانی خواهند داشت.

آنچه پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی را با اهمیت کرده این است که قرار است در حاشیه این اجلاس اعضای اوپک و برخی اعضای غیراوپک جلسه غیر رسمی تشکیل دهند و درباره طرح فریز نفتی مذاکره کنند. در صورتی که این طرح تصویب شود سقف تولید کشورهای تولیدکننده نفت باید کاهش یابد که در این صورت قیمت در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.

قیمت کنونی نفت برنت بشکه‌ای 48 دلار است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت تصویب این طرح، قیمت نفت به بیش از 60 دلار افزایش خواهد یافت. البته برخی معتقدند افزایش قیمت نفت برنت در کوتاه مدت به نفع تولیدکنندگان خواهد بود اما با جان گرفتن دوباره نفت شیل و افزایش تولید، دوباره قیمت نفت برنت کاهش خواهد یافت.

به هر روی، هتل شرایتون الجزیره میزبان مسئولان بخش نفت و انرژی کشورهای مختلف است.

زنگنه پیش از ترک تهران به مقصد نشست اعضای اوپک در الجزیره، این نشست را مشورتی خوانده بود. به اعتقاد وی تصمیمی در این نشست اتخاذ نمی‌شود بلکه زمینه تصمیم‌گیری را در نشست بعدی اوپک فراهم می‌کند.

زنگنه همچنین وضعیت کنونی بازار نفت را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نامطلوب عنوان کرده بود.

وزیر نفت ایران این نشست الجزیره را به عنوان یک پیش آمادگی برای اجلاس عادی ماه نوامبر اعضای اوپک در وین مطرح کرده بود. البته وزیر نفت ایران گفته بود که در طی مدت 3 روز برگزاری اجلاس وزارتی مجمع بین‌المللی انرژی با رئیس کل توتال و مدیران دیگر شرکت‌های بین‌المللی مذاکره خواهد کرد.

منابع آگاه خبر داده‌اند که وزیر نفت امارات در گفت‌وگوهای غیررسمی تولید 3.6 میلیون بشکه نفت را در شرایط فعلی برای ایران کافی دانسته است.

پیش از اجرای این نشست مسئولان نفتی ایران، روسیه، الجزیره، عربستان و قطر هفته پیش دیداری را در وین اتریش داشتند. پیش از این نیز نمایندگانی از ایران، روسیه و عربستان در مسکو با هم دیدار کردند.

منابع آگاه می‌گویند این دیدارها باعث شده است که ایران دست پر به این نشست برود.

زنگنه وزیر نفت ایران بسته پیشنهادی را با خود به همراه دارد که براساس آن ایران 12.7 درصد کل تولید اوپک را داشته باشد یا روزانه 4 میلیون و 173 هزار بشکه در روز تولید کند. این پیشنهاد در پاسخ به آنهایی است که می‌گویند تولید نفت ایران باید کاهش یابد.

پیش از این وزیر نفت عربستان گفته بود که کاهش تولید نفت ما در گرو کاهش تولید نفت ایران است.

زنگنه قبل از ترک ایران در پاسخ به اظهارات این مقام سعودی گفت برخی باید در اظهار نظرهای خودشان محتاط و متعادل باشند. امروز رسانه‌های خارجی گفته وزیر نفت ایران را به معنی شکست اجلاس غیر رسمی اوپک تعبیر کردند و تلاش کردند تا پیشاپیش ایران را عامل شکست احتمالی اجلاس غیر رسمی اوپک معرفی کنند.

البته در بسته پیشنهادی زنگنه مطرح است که کشورهای دیگر هم باید تولید نفت خود را به سطح 12 ماه گذشته برسانند که با همکاری کشورهای غیر اوپک میزان تولید آنها یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. ایران در بسته پیشنهادی خود مطرح می‌کند که این طرح برای یکسال خواهد بود.

براساس زمان‌بندی قرار است زنگنه وزیر نفت ایران تا یک ساعت دیگر در پانزدهمین مجمع بین‌المللی انرژی سخنرانی کند. زنگنه پیش از شروع اجلاس به خبرنگاران گفته است برخی در 2 سال گذشته اوپک را از کار انداخته‌اند.

وزیر نفت ایران همچنین تاکید کرده است که اوپک چاره‌ای جز سهمیه‌بندی نفت ندارد.

ارسال نظرات