طبق آمار بانک مرکزی در یکسال اخیر قیمت 11 گروه کالایی به شکل قابل توجه و محسوس افزایش یافته که هر کدام از مسئولان دلایل متفاوتی برای این گرانی ها مطرح می کنند.
کد خبر: ۸۷۵۲۷۹۷
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، در یکسال اخیر قیمت 11 گروه کالایی به شکل قابل توجه و محسوس افزایش یافته که هر کدام از مسئولان بنا به مسئولیتی که دارند دلایل متفاوتی برای این گرانی ها مطرح می کنند.

گزارش بانک مرکزی بیانگر آن است طی یکسال گذشته، بهای لبنیات 3.6 درصد، تخم مرغ 23.4 درصد، برنج 46.9 درصد، حبوب 27.7 درصد، میوه‌های تازه 27.4 درصد، گوشت قرمز 7 درصد، گوشت مرغ 17 درصد، قند و شکر 48.9 درصد، چای 15.1 درصد و روغن نباتی نیز 4 درصد افزایش و تنها قیمت سبزی‌های تازه 1.5 درصد کاهش یافته است.

در این راستا عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه در لیست ارائه شده گرانی برنج غیر قابل توجیه است، اظهار داشت: با وجود درآمد سرانه 50 دلار ،برنج کیلویی 3.5 دلار قابل توجیه نیست.

وی افزود: با توجه به محدودیت واردات برنج، مسئولان امر باید پاسخگوی این گرانی ها باشند چرا که سیاست نادرست افزایش قیمت ها را رقم زده است.

کلانتری با بیان اینکه واردات به میزان کافی و در زمان مناسب از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند، بیان کرد: سالانه در شمال کشور یک میلیون و 200 هزارتن و در مناطق غیر شمالی 400 هزارتن برنج تولید می شود که با توجه به نیاز 2.5 میلیون تنی کشور به این محصول باید800 هزارتن برنج مورد نیاز از طریق واردات تامین شود.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: رفع نیاز غذایی آحاد جامعه جز وظایف حاکمیت است و نرخ های 12 هزارتومانی برنج در خرده فروشی ها منطقی نیست.

سوء مدیریت افزایش قیمت را رقم زد

همچنین قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی درخصوص عوامل افزایش قیمت مواد غذایی اظهار داشت: براساس آمار موجود 9 گروه کالا همانند برنج ایرانی،شوینده،حبوبات،کره فله،چای،شکر، روغن، قند به سبب برخی عوامل داخلی و خارجی، افزایش تعرفه ها و سو مدیریت افزایش قیمت را تجربه کرده است.

وی افزود: در یکسال گذشته برنج ایرانی به طور متوسط هر ماه 3 درصد، حبوبات نظیر لوبیا چیتی،عدس، لپه 5 الی 10  درصد، روغن 9 درصد، قند و شکر 48 درصد، کره فله 4 درصد و شوینده 15 درصد افزایش یافته است.

 مرغ و تخم مرغ گران شدند

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی  درباره وضعیت نرخ مرغ و تخم مرغ بیان کرد: در سال گذشته مرغ هیچ گونه افزایش قیمتی را تجربه نکرده و تنها از ابتدای خرداد ماه هر کیلو مرغ آماده به طبخ از 6 هزار و 300 تومان به 8 هزارتومان افزایش یافته که این امر افزایش 15 درصدی قیمت را نشان می دهد.

وی افزود: نرخ تخم مرغ نسبت به سال گذشته به سبب بهبود شرایط مرغداری ها 10 الی 12 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
ارسال نظرات