خبرهای داغ:
مسئول سازندگی بسیج دانشجویی گفت: بیش از ۲۰ هزار دانشجو در برپایی موکب‌های اربعین فعالیت خواهند داشت.
کد خبر: ۸۷۵۲۷۵۷
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، صادق مفرد، مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در خصوص برپایی موکب‌های اربعین توسط معاونت سازندگی بسیج دانشجویی گفت: با توجه به اینکه جنس کار برپایی موکب و تجهیز اسکان جهادی است، از زمانی که ستاد اربعین شکل گرفت، بخشی از کار که مرتبط با این موضوعات می شود به عهده سازندگی بسیج دانشجویی سپرده شد.

 

وی افزود: چند نوع فعالیت در ایام اربعین خواهیم داشت که در خصوص بحث تجهیز است. توسط بچه های جهادی در نجف و در صحن حضرت زهرا (س) موکبی برای 5000 دانشجو تجهیز خواهد شد که دانشجویان را در نجف اسکان خواهد داد و در کربلا هم مجتمعی سه طبقه قرار است برای اسکان 10 هزار دانشجو تجهیز شود.

 

مفرد ادامه داد: تجهیز این دو فضا توسط بچه های جهادی و به صورت گروهی انجام خواهد شد و گروه های سازندگی شش استان فعال در گروه جهادی قرار است تجهیز این موکب ها را به عهده داشته باشند.

 

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی اضافه کرد: فعالیت این گروه ها از اواسط محرم آغاز می شود و تا اول ماه صفر ادامه دارد  و حدود 150 دانشجو در تجهیز این دو فضا فعالیت خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: در ایام اربعین غیر از برپایی موکب، فعالیت خادمی موکب ها نیز برعهده دانشجویان جهادی است که وظایف اسکان دانشجویان را برعهده دارند؛ هم فعالین دانشجویی در بحث خادمی حضور دارند و هم دانشجویان جهادی. همچنین هم دانشجویان دختر و هم دانشجویان پسر در این فعالیت حضور دارند و به مدت 15 روز به دانشجویان زائر خدمت رسانی می کنند.

 

مفرد اضافه کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با ستاد بازسازی عتبات قرار است حدود 100 دانشجو در طول سفر اربعین به زائران حضرت امیرالمومنین(ع) خدمات رسانی کنند. این فعالیت فارغ از فضای دانشجویی است که توسط بسیج دانشجویی اتفاق خواهد افتاد.

 

وی در خصوص فعالیت دیگر گروه های دانشجویی در ایام اربعین گفت: همچنین در ایام اربعین تیم های احتیاط از گروه های جهادی که قبلا در حوادث و بلایای طبیعی حضور داشتند و توانستند در این حوادث فعالیت قوی داشته باشند، حضور دارند؛ با توجه به اینکه حجم زائران در این ایام زیاد است و اتفاقات پیش بینی نشده ای ممکن است صورت بگیرد، یک تیم احتیاط در نجف و یک تیم هم در کربلا مستقر خواهیم کرد که اگر اتفاقی افتاد بتوانند به زائران کمک رسانی داشته باشند.

 

مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در ادامه یادآور شد: علاوه بر دو موکبی که در شهر کربلا و نجف برای اسکان در نظر گرفته شده، موکب های مستقل در مسیرها هم توسط دانشجویان برپا می شود که توسط خود تیم های دانشجویی راه اندازی می شود. در این موکب ها از دانشجویان خارجی مقیم ایران استفاده شده که چند ملیتی باشد و برگزاری این موکب ها برعهده دانشجویان ایرانی است. اصلی ترین این موکب ها موکب شباب رضوی است در عمود 757؛ که هیئت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) مسئولیت کلی آن را برعهده گرفته و گروه ها و مجموعه های دانشجویی مثل دانشگاه شهید بهشتی کمک این گروه خواهند کرد.

 

مفرد اظهار داشت: موکب شباب مقاومت که چند سالی است قدمت دارد نیز از جمله موکب های دانشجویی است که بین مسیر نجف تا کربلا خواهد بود. همچنین موکب قرارگاه جهادی علمدار توسط دانشجویان مازندران و همچنین موکب دیگری توسط دانشجویان کردستان و دانشجویان اصفهان راه اندازی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: با توجه به سفری که به عراق داشتیم، رویکرد ما این است که تا جایی که می توانیم تعداد موکب های مستقل مان را کم کنیم که میزبانی از دست کشور عراق خارج نشود و آنچه که توصیه شده اینکه کل فضای اربعین در دست عراق باشد و نباید این فرهنگ تغییر کند.

 

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی گفت: بسیج دانشجویی پیش بینی حضور 20 هزار دانشجو به عنوان کاروانی و متمرکز برای فعالیت در ایام اربعین را دارد. همچنین پیش بینی می شود حدود 100 هزار دانشجو در مراسم اربعین به عنوان زائر شرکت کنند.

 

وی در خصوص برنامه های دیگر موکب های اربعین گفت: 10موکب تک منظوره در مسیر نجف تا کربلا خواهیم داشت که فعالیت آنها صرفا فرهنگی و بین المللی است و موکب های مشترکی هم با عراقی ها خواهیم داشت . عمدتا هم سعی می شود دانشجویان در خدماتی شرکت کنند که ارائه آن برای عراقی ها سخت باشد؛ برای مثال از گروه های جهادی پزشکی در این موکب ها استفاده خواهد شد.

 

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی اظهار داشت: یک موکب هم توسط دانشجویان پاکستانی با همکاری کشور عراق برپا خواهد شد.

 

وی در ادامه یادآور شد: طبق رایزنی و هماهنگی که صورت گرفته، قرار است بعد از اربعین از ظرفیت گروه جهادی برای تجهیز مدارس نجف و کربلا استفاده شود و بستری فراهم شود که این مدارس در ایام اربعین در اختیار زائران قرار گیرد و بعد از اربعین؛ مدارس بازسازی و نوسازی شود. البته تاکنون در یک ماه گذشته 16 مدرسه کشور عراق به وسیله گروه های جهادی بازسازی و نوسازی شده، اما به دلیل آغاز فصل تحصیل کشور عراق این فعالیت تعطیل شده و بعد از اربعین دوباره آغاز خواهد شد.

 

مفرد در پایان خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد در اطراف نجف 50 خانه محروم که متولی آن ستاد عتبات نجف است، توسط گروه های جهادی برای ایام اربعین تجهیز خواهد شد؛ قرار است به نوعی یکسری خدمات جهادی ارائه شود که زمینه کار مشترک فرهنگی بیشتر فراهم شود و ایرانیان علاوه بر اینکه در این مراسم شرکت می کنند، خدماتی نیز ارائه دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها