یک جامعه‌شناس در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای استفاده درست و صحیح از شبکه‏‌های اجتماعی باعث استحکام روابط خانوادگی می شود.
کد خبر: ۸۷۵۲۴۱۱
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

دکتر احمد طهماسبی جامعه‌شناس و روانشناس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، با اشاره استفاده بی‌رویه و نادرست از فضای مجازی توسط زوج‌های جوان که درنهایت منجر به اعتیاد به این فضا و سردی روابط زناشویی می‌شود گفت: برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای استفاده درست و صحیح از شبکه‏های اجتماعی علاوه بر استحکام روابط زوجین یکی از آرمان‌های جامعه امروزی برای حفظ بنیان خود است. به‌غیراز وقتی‌که فضای مجازی از زوجین می‏گیرد، این فضا معایبی و مزایا دارد که کاربران از آن بی‌اطلاع هستند و حواسشان نیست که استفاده نادرست چه تبعاتی به دنبال دارد.

وی بابیان اینکه برخی از افراد اعتقاد به‌خوبی این فضا، آزادی عقیده و حضور دوستان اجتماعی خوددارند، افزود: به این افراد باید گفت می‏توانستید در این مدت زیاد با همسر خود ساعات خوبی داشته و طعم احساس و دوست داشتنی‌های واقعی را درک کنید و مقید به چارچوب مقدس روابط زناشویی باشید نه ارتباطات بی‌قیدوبندی که به‌مرورزمان حرمت زندگی خود را به خطر می‏اندازید.

این جامعه‌شناس بابیان اینکه اگر استفاده اشتباه و نادرست از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را یک آسیب و دانست و استفاده درست را نوعی فرهنگ بدانیم درواقع پیش‏گیری اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیریت فضای مجازی در جامعه ما انگشت‌شمار است؛ با مدیریت نکردن در استفاده از این نوع فنّاوری آسیب‌های آن را وارد زندگی خود می‌کنیم.

وی در پایان بابیان اینکه در ایران که تمایل به تعهد و پایبندی به اصول خانواده وجود دارد نفوذ شبکه‌‏های اجتماعی تا این اندازه بر روابط تعداد زیادی از خانواده‏ها تأثیر مخرب گذاشته است، یادآور شد: آسیب‌های این شبکه‏ها مشکل نیست و هرروز می‏شود از این فضا دل کند. اما مشکل اصلی نتوانستن حل این مسئله و نداشتن قدرت تشخیص در استفاده است که به عدم مهارت و شخصیت فرد بر‏می‏گردد. همه عوامل غیر از شبکه‏های اجتماعی هم می‏تواند در این اتفاق مؤثر باشد. شبکه‏‌ها یک ابزار هستند و ما انسان‏ها می‏توانیم درست از این ابزار استفاده کنیم تا فنّاوری ما را در برنگیرد.

ارسال نظرات