خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد اعلام کرد
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیش‌بینی این است که بیش از ۵۰ هزار مبلغ به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در سراسر کشور ساماندهی کنیم که حدود یکصدهزار هیأت را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار می‌دهند.
کد خبر: ۸۷۵۲۳۸۱
|
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه 5 مهر ماه)، برگزار شد، گفت:‌ بزرگ‌ترین رسانه‌ای که بتواند مردم را در جریان امور قرار دهد رسانه مسجد و منبر است با توجه به وجود روش‌های نوین تبلیغی، هنوز هم کارآمدترین روش تبلیغ، روش چهره به چهره است.

وی اظهار داشت: در سراسر کشور هر مجموعه‌ای که می‌خواهد به نام امام حسین (ع) برنامه اجرا کند، هیأت‌های خانگی و ... سازمان آمادگی دارد مبلغان این مراسم را تأمین کند، با مراجعه به سازمان تبلیغات و درخواست معرفی‌ مبلغ و مبلغه می‌تواند در این خصوص اقدام کند. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: پیش‌بینی این است که بیش از 50 هزار مبلغ به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم به ویژه نیمه اول آن در سراسر کشور ساماندهی کنیم که  100 هزار نقطه و مکانی که در آن مراسم برگزار می‌شود، تحت پوشش برنامه‌های خود قرار می‌دهند. توصیه این است که هیأت‌های مذهبی در مساجد، بیشترین حضور را داشته باشند چرا که مسجد بزرگ‌ترین پایگاه دینی است و نباید این سنگر خالی بماند بلکه کارکردهای مساجد متناسب با نیاز جامعه باید تعریف شود. 

وی تصریح کرد: از میان 50 هزار مبلغی که قرار است در ماه محرم به هیأت‌های و جلسات مذهبی اعزام شود، پنج هزار مبلغ خانم که تحصیل‌کرده حوزه‌های علمیه هستند نیز برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم عزاداری امام حسین (ع) و انسجام هیأت‌های مذهبی اعزام می‌شوند و دستورالعمل مشترکی در این زمینه با تأکید بر کاهش آسیب‌ها تدوین و به سراسر کشور ابلاغ شده است. 

روحانی‌نژاد عنوان کرد: تا کنون هزار همایش توجیهی برای مسئولان و مبلغان در 400 شهرستان با تأکید بر محتوابخشی در سخنرانی‌ها، منبرها و هیأت‌های‌ برگزار شده است. همچنین برای ساماندهی بهتر هیأتها، سامانه طوبی طراحی شده که توانسته بانک اطلاعات تشکل‌های دینی را ثبت و ضبط کند، تا کنون 91 هزار هیأت مذهبی در سراسر کشور ثبت شده و مداحان نیز اطلاعات خود را در آن وارد کرده‌اند.  

وی ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی جزو یکی از فعالیت‌های شاخص هیأتهای مذهبی در ماه محرم خواهد بود از این رو هماهنگی‌های لازم با دارالقرآن سازمان تبلیغات انجام شده است. همچنین سایت مؤسسه ادبیاتی هلال وابسته به سازمان تبلیغات نوحه‌هایی را مطابق با مقتل و تاریخ زندگانی اهل بیت (ع) به زبان‌های فارسی، عربی و آذری تولید کرده و در اختیار مداحان قرار می‌دهد. 

* بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی با توجه به گویش محلی

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: استان‌هایی که از یک گویش خاصی برخوردار هستند سازمان تبلیغات اسلامی در آن استان‌ها متناسب با آنجا از شعرای آئینی بهره برده است از جمله اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی. 

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه عزاداری‌ها و مناسبت‌های مذهبی به صورت بهینه برگزار شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را وادار کرده که ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی را تشکیل دهیم که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت دارد و هم اکنون در 240 شهرستان دایر است و جلسات آن به صورت دو هفته یکبار و بعضاً ماهانه برگزار می‌شود. 

روحانی‌نژاد افزود: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی در سال 94، تعداد 5 هزار و 692 اقدام در سراسر کشور با 3 هزار و 33 جلسه تشکیل داده است که به رفع آسیب‌ها و آفت‌های مذهبی کمک می‌کند. 

وی اظهار داشت:‌ تلاش ما بر این است که عزاداری‌ها به سمت مسجد هدایت شوند؛‌ در سال 94، از مجموع  بیش از 21 هزار هیئتی که به صورت مشاهده‌ای توسط ارزیابان سازمان تبلیغات انجام شد 43 درصد هیأتهای مذهبی در کشور در مساجد برگزار، 23 درصد عزاداری‌ها در حسینیه‌ها، 13 درصد در تکایا، 10 درصد در منازل، 5 درصد در بقاع متبرکه و 6 درصد در کارخانجات و اصناف برگزار شده است. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: شورای هیأت‌های مذهبی و سازمان تبلیغات به هیأتهای مذهبی استان‌ها توصیه کرده است که هیأت‌های مذهبی استان‌ها فقط در یک وعده، تجمع عمومی داشته باشند مانند تجمع زنجان، اردبیل، لرستان، کرمان. باید پیام‌های عاشورا در مساجد، منازل و ... در همه جا بیان شود و تنها مراسم محوری شهرستان‌ها در یک نوبت برگزار شود. 

وی ابراز داشت: تأکید ما بر این است که قرآن جزو محوری‌ترین برنامه‌های هیأت‌های مذهبی قرار گیرد و این مسئله رو به رشد است به طوریکه 40 درصد هیأت‌های مذهبی، برنامه قرآن داشته‌اند. همچنین در 69 درصد هیأت‌های مذهبی سخنرانی بوده و از این رو 31 درصد هیأت‌های مذهبی سخنران ندارند و علاوه بر این مواد دعا و زیارت‌نامه‌ها نیز بخشی از معارف دینی است که اگر مطرح و تبیین شود و در ارتقاء معرفت دینی مردم نقش بسزایی دارد. 

روحانی‌نژاد گفت:‌در 38 درصد هیأت‌های بیان احکام شرعی و نماز ظهر عاشورا 56 درصد و 15 درصد هم مناجات‌خوانی مورد توجه هیأتهای مذهبی در ایام محرم سال گذشته بوده است. 

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و مطبوعات نقش مهمی را در ایام برپایی عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) می‌توانند ایفا کنند، ابراز داشت: سامانه 09650 برای طرح شکایات و مسائل هیأت‌های مذهبی طراحی شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها