خبرهای داغ:
وزارت صنعت از پرداخت ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به۳هزارو ۴۶۰بنگاه کوچک و متوسط خبر می‌دهد اما بانک مرکزی رقم پرداخت این تسهیلات طی ۶‌ ماه گذشته را ۷ هزار میلیارد تومان و حدود ۹ هزار و ۹۰۰ بنگاه تولیدی می‌داند.
کد خبر: ۸۷۵۲۲۴۰
|
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، همشهری نوشته است:‌وزارت صنعت از پرداخت ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به۳هزارو ۴۶۰بنگاه کوچک و متوسط خبر می‌دهد اما بانک مرکزی رقم پرداخت این تسهیلات طی ۶‌ ماه گذشته را ۷ هزار میلیارد تومان و حدود ۹ هزار و ۹۰۰ بنگاه تولیدی می‌داند.

 

اين آمارها و ديدگاه‌هاي متناقض مسئولان از ميزان پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني، نارضايتي بخش خصوصي از روند پرداخت تسهيلات بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را به‌دنبال داشته است. قبلا وزير صنعت و معاون امور توليد اين وزارتخانه بارها بر هدفگذاري پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به حداقل 7500بنگاه كوچك و متوسط مشمول اين طرح تا پايان شهريورتأكيد كرده بودند.

 

14شهريور‌ماه امسال محمد‌رضا نعمت‌زاده در پاسخ به خبرنگار ما اعلام كرد: «‌تا‌كنون نزديك به 6هزار ميليارد تومان تسهيلات به 6هزار و 700واحد كوچك و متوسط پرداخت شده و اين تسهيلات تا پايان شهريور به بيش از 10هزار واحد مشمول پرداخت مي‌شود.» 13شهريور‌ماه نيز رضا رحماني به خبرنگار ما اعلام كرد: « تا‌كنون حدود 6ميليارد و 500ميليون تومان تسهيلات به بيش از 7هزاربنگاه كوچك و متوسط مشمول پرداخت شده است. اما به‌رغم اين روايت‌ها از روند پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني مديران اغلب واحدهاي كوچك و متوسط از دريافت تسهيلات مذكور اظهار بي‌اطلاعي مي‌كردند.

 

با سپري شدن شهريورماه، ديروز اتاق ايران با دعوت از مسئولان دولتي، بررسي عملكرد پرداخت تسهيلات 16هزار ميلياردي به صنايع كوچك و متوسط را در دستور كار قرار دادكه دراين نشست نيز آمارهاي ارائه شده از روند پرداخت تسهيلات مذكور متناقض بود و حتي با آمارهاي قبلي توسط مسئولان وزارت صنعت مطابقت نداشت.

 

رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: از ابتدا اختلافي بين بانك مركزي و وزارت صنعت در مورد پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني و انتقادهايي توسط اتاق بازرگاني به نحوه تخصيص تسهيلات مذكور و تعداد 7500بنگاه‌ مشمول وجود داشته است و متأسفانه براي پرداخت اين تسهيلات مشورتي از اتاق گرفته نشد.

 

ابوالفضل روغني با بيان اينكه اكنون با گذشت 6‌ماه از پرداخت تسهيلات مذكور هنوز اين اختلافات به قوت خود باقي است، افزود: متأسفانه در نشست ديروز نيز آمار ارائه شده وزارت صنعت در زمينه تخصيص تسهيلات با آمار اعلام شده توسط بانك مركزي اختلاف چند هزار واحدي داشت كه اين امر تصميم‌گيري در مورد تداوم پرداخت تسهيلات مذكور را با مشكل مواجه مي‌سازد. گرچه به‌نظر مي‌رسد رقم اعلام شده وزارت صنعت مبني بر پرداخت 3هزار و 500ميليارد تومان تسهيلات به 3هزارو

400بنگاه درست‌تر باشد.

 

وي با بيان اينكه متأسفانه روند پرداخت تسهيلات مذكور مناسب نيست، افزود: با اين روند به هيچ وجه هدفگذاري پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط تا پايان امسال نيز محقق نخواهد شد. متأسفانه بخش خصوصي نيز با اين آمارها سردرگم شده و نمي‌داند كه بايد به آمارهاي كدام دستگاه دولتي اعتماد كند.
 

روغني افزود: بانك مركزي همه وام‌هاي استمهال شده و جاري و ساري پرداختي به بنگاه‌هاي توليدي را با تسهيلات پرداختي 16هزار ميليارد توماني خلط كرده و نمي‌توان به آمارهاي مذكور اعتماد كرد. همچنين به گفته مسئولان بانك مركزي و وزارت صنعت در حالي 50درصد اين تسهيلات به بخش كشاورزي پرداخت شده كه تسهيلات مذكور براي خروج بنگاه‌هاي صنعتي كوچك و متوسط از ركود تخصيص يافته بود.

 

معاون اقتصادي بانك مركزي اعلام كرد: تا صبح ديروز ۹ هزارو 921واحد كوچك و متوسط تأمين مالي شده‌اند وخوشبختانه از ابتداي ارديبهشت‌ماه تاكنون توانستيم از مرز ۷۵۰۰ واحد بگذريم و اين تعداد واحد 7ميلياردو 600ميليون تومان تسهيلات دريافت كرده‌اند.

 
پيمان قرباني در مورد اختلاف فاحش آماري پرداخت اين تسهيلات افزود: سامانه بهين‌ياب منبع آماري وزارت صنعت بوده و بانك مركزي، تسهيلات‌دهي بانك‌ها را مبنا قرار مي‌دهد كه بر اين اساس ۵۵۶۱ واحد پرداختي مستقيم بانك‌ها بوده است و ۴۳۶۰ واحد تعداد واحدهايي بوده كه از طريق كارگروه به بانك معرفي شده و تسهيلات دريافت كرده‌اند.
 

اما معاون سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ميزان تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در چارچوب تسهيلات 16هزار ميليارد توماني تا ديروز را 3هزار و 460واحد صنعتي از طريق سامانه بهين ياب دانست كه اين واحدها 3هزار و 400ميليارد تومان تسهيلات دريافت كرده‌اند. گرچه فرشاد مقيمي افزود: 5هزارو 560واحد صنعتي كوچك و متوسط نيز مبلغ 4هزار و 170ميليارد تومان تسهيلات از بانك‌ها دريافت كرده‌اند اما اين تسهيلات ارتباطي با تسهيلات 16هزار ميليارد توماني مصوب ندارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها