ضرغامی معاون اسبق سینمایی وزارت ارشاد تاکید می کند که ساخت فیلم های دفاع مقدسی نباید در انحصار عده یا تفکر خاصی باشد بلکه هر کسی که در این زمینه عشق و باور دارد باید اجازه ورود بیابد.
کد خبر: ۸۷۵۱۶۹۴
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، عصر امروز یکشنبه ۴ مهر ماه عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای عالی مجازی در جشنواره فیلم مقاومت و در پردیس سینمایی ملت سخنرانی کرد.

بنابراین گزارش، عزت الله ضرغامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه دفاع کردن ذاتا یک امر مقدس است، گفت: دفاع امری فطری است که هر موجود زنده ای بر حسب فطرت خود وقتی مورد آزار قرار بگیرد از خود دفاع می کند. برخی تلاش های نافرجامی می  کنند تا به هر نحوی که است مفهوم ذاتا مقدس دفاع را زیر سئوال ببرند در حالی که دفاع مقدس، ملی ترین موضوع یک جامعه است.

دفاع مقدس ظرفیت ایجاد وفاق ملی را دارد

وی با اشاره به انتخاب درست سوژه ها برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی در این حوزه عنوان کرد: هر چه در انتخاب سوژه ها بتوانیم فراگیرتر عمل کنیم آثار ما ماندگارتر خواهد شد. آثار دفاع مقدس ظرفیت ایجاد وفاق ملی را دارد و باعث به وجود آمدن همبستگی می شود. همبستگی نیز اقتدار ملی را در پی دارد. سینمای دفاع مقدس و تولیدات این چنینی نباید جنبه انحصاری به خود پیدا کند زیرا انحصاری کردن سینمای دفاع مقدس ظلم به دفاع مقدس است.

ضرغامی افزود: امروزه حتی مدافعین حرم یک کلید واژه شناخته شده برای مردم هستند که بسیاری از مردم احترام ویژه ای برای آنها قائلند و در چند سال اخیر که حرکات و وحشی گری های داعش را می بینیم این توجه و احترام چند برابر شده است. من حتی وقتی زیارت عاشورا می خوانم یک حال دیگری پیدا می کنم زیرا به هر حال این داعشی ها از ایل و تبار همان آنهایی هستند که به اهل بیت پیامبر(ص) ظلم کردند. بنابراین مردم ما به خوبی می دانند که اگر رزمندگان ما به آن سوی مرزها می روند، دفاع می کنند و جایگاه ارزشمندی دارند.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما تصریح کرد: هرچقدر موضوع دفاع مقدس عمومی تر باشد با مردم رابطه صمیمانه تری برقرار می کند. به یاد دارم هنگامی که در معاونت سینمایی مشغول بکار بودم عده ای آمدند و فیلم هایی ساختند که ماندگار شد اما ناخودآگاه این امر بین آنها منحصر شد البته این موضوع از یک جهت ارزشمند است که یک عده به صورت تخصصی وارد این عرصه شده اند اما این انحصار ایده آل نیست.

وی در بخش دیگر صحبت هایش تاکید کرد: البته در سال های اخیر تعداد افرادی که به این حوزه روی آورده اند، زیادتر شده است حتی برخی از آنها مارک دفاع مقدس هم در کارنامه خود ندارند و با وجود اینکه آثار مختلفی از ژانرهای گوناگون ساخته اند اما با عشق به سمت ساخت آثار دفاع مقدسی آمدند و از اینکه در چنین کارهایی شریک بشوند خرسند هستند. بنابراین باید این افراد تشویق شوند.

عرصه دفاع مقدس را انحصاری نکنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای عالی مجازی  بیان کرد: باید در ساخت یک اثر هنری از سوژه ها و اقشار مختلف استفاده کرد. یک زمانی این تصور وجود داشت کسانی می توانند در عرصه ساخت آثار دفاع مقدسی خوب عمل کنند که خودشان به جبهه رفته باشند و خاک جبهه خورده باشند اما ما می دیدیم برخی از افرادی که جبهه را تجربه نکرده بودند می آمدند و فیلم های شاخصی می ساختند اما در همین هنگام بچه حزب اللهی ها می گفتند فلانی حتی یک بار هم به جبهه نرفته است پس چرا وارد این عرصه شده است. به نظر من این نقد درستی نبود.

وی اظهار کرد: «شیار ۱۴۳» و «ایستاده در غبار» از آثار برجسته ای بودند که سازندگان آنها جبهه های جنگ را تجربه نکرده بودند. بنابراین ما در سال های اخیر می بینیم افرادی به این سمت رو آورده اند که حتی در آن دوران حضور نداشته اند؛ این معجزه جنگ است.

ضرغامی ادامه داد: علاوه بر این باید بگویم اگر یک اثر هنری زیبا نباشد و قالب های هنری نداشته باشد نمی تواند با مردم ارتباط برقرار کند حتی اگر سوژه و ایده خوبی هم داشته باشد. بنابراین باید همه این موارد را در ساخت یک اثری هنر رعایت کرد. محتوا و قالب خوب مثل دو بال هستند که اگر یکی از آنها خوب نباشد کار جلو نمی رود؛ این موضوعی است که حتی مقام معظم رهبری نیز آن را به من گوشزد کردند.

مفهوم غیرت را در سینما پررنگ کنیم

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه آثار هنری باید غیرتمند باشند، گفت: باید آثاری ساخته شود که به مفهوم غیرت توجه داشته باشند، کم توجهی به مفهوم غیرت در آثار باعث بوجود آمدن کارهای نامتعارفی در جامعه می شود. باید بپذیریم که غیرت در بسیاری از حوزه ها قدرت بازدارندگی دارد. بنابراین، این موضوع در مرد و زن و نسبت به خانواده یک امر مهم است. اگر توجه داشته باشید می بینید که حتی در فیلمفارسی های قدیم آثاری ماندگار شدند که مفهوم غیرت در آنها وجود داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: می خواهم روی این نکته تاکید کنم که جوامع حیات و ممات دارند. به جامعه ای جامعه مرده می گویند که هر بلایی سرشان بیاید چیزی نگویند. ما دیدیم که در طول ۱۰۰ سال گذشته بخصوص در دوران قاجار و دوران پهلوی از سوی جوامع مختلف، ملت ایران تحقیر شد اما با بوجود آمدن انقلاب اسلامی این تحقیر به عزت تبدیل شد. دشمن دنبال این است که تحقیر را به ما بازگرداند زیرا خسارت زیادی از این ناحیه دیده است. به نظر من هنرمندان ما باید به گونه ای عمل کنند که هیچ کس نتواند آنها را تحقیر کند اما با این حال لازم نیست که در آثارمان دروغ بگوییم زیرا ما سوژه های واقعی بسیاری داریم که می توانیم به آنها بپردازیم. رزمندگان ما آرشیوی از سوژه های واقعی هستند که می توان از آنها بهره گرفت.

فیلمنامه ای از تقوایی که تایید نشد

ضرغامی گفت: به یاد دارم یک بار در زمانی که در معاونت سینمایی مشغول کار بودم ناصر تقوایی فیلمنامه ای را به من ارائه داد که محتوای آن به این گونه بود که یک سرباز عراقی در طول جنگ به ایران می آید و پس از تجاوز به یکی از زنان خوزستان از او بچه دار می شود. این سرباز به کشور خود باز می گردد اما همچنان نگران فرزند خود است. من به ناصر تقوایی گفتم این داستان اتفاق نیفتاده و بهتر است به سوژه های واقعی خوزستان بپردازید. بنابراین، هنرمندان دفاع مقدس با استفاده از سوژه ها وایده های واقعی می توانند بسیار بهتر در این حوزه عمل کنند به گونه ای که در آثار آنها عزت وجود داشته باشد. متاسفانه برخی از آثار دفاع مقدسی از این مفهوم تهی هستند.

وی در پایان عنوان کرد: ما باید زیبایی های جنگ را در آثارمان به گونه ای به تصویر بکشیم که اگر جنگی اتفاق افتاد جوانان ما از دفاع کردن نترسند و با عشق به میدان های جنگ بروند نه اینکه فرار کنند. برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه این کار را انجام می دهند که یک آسیب است و باید برای آن چاره ای اندیشید.

ارسال نظرات