اسلامِ امام حسین؛اسلامِ سیاست و مجاهدت است
بیش از پانصد هیأت محوری و برگزیده کشور در پایان پنجمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور بیانیه‌ای صادر کردند.
کد خبر: ۸۷۵۱۳۲۳
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

بسم الله الرحمن الرحیم

عاشورا سرمایة عظیم و میراث گران‌بهای سیدالشهدا(علیه‌السلام) است که موجب بالندگی، حرکت و اثرگذاری مکتب شیعه است. سرچشمة تمام مجاهدت­ها و جانفشانی‌ها عاشورا است. انقلاب اسلامی با عاشورا آغاز شد و با آن به مسیر رشد و تعالی خود ادامه می‌دهد. ما خادمان هیأت، وظیفة خود می‌دانیم، از این سرمایة عظیم محافظت کرده و بر شکوه آن بیافزاییم.

عاشورا از «معرفت و عقلانیت»، «حماسه و عزت» و «احساس و عاطفه» تشکیل یافته است. عناصری که جزء لازم و جدانشدنی پیکرة عاشورا هستند. عاشورای بدون حماسه و عزت، عاشورای خالی از تفکر و اندیشه و معرفت، و عاشورای منهای عاطفه و اشک، نمایش و بزرگداشتی ناقص از این واقعه و انقلاب عظیم است. ما خادمان هیأت­ها وظیفة خود می­دانیم، در فرصت محرم این سه عنصر را تبیین کرده و زمینة ایجاد آن را در جامعه و علی‌الخصوص در بین جوانان ایجاد کنیم.

احترام به عاشورا، یعنی احترام به مقاومت، یعنی احترام به سرخم نکردن در برابر ظلم. احترام به عاشورا، یعنی احترام به برائت از طاغوت و مستکبرین، یعنی مصداق «مثلی لا یبایع مثله»، یعنی احترام به مرگ با عزت، در زمانة غوغای یزیدان مستکبر که مصداقی دقیق‌تر از آمریکا و صهیونیست برای آن پیدا نمی‌شود. در زمانة هیاهوی پیروان اموی آنان در سوریه و عراق و همه آن‌ها که مصداق «بایعت و شایعت و تابعت علی قتله» هستند، راه اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) راه ماست و مسیری جز آن نمی‌شناسیم. ما خادمان هیأت، وظیفة خود می‌دانیم با تأسی به علمدار کربلا، تا آخرین لحظه از پرچم حسینی محافظت کرده و حسرت قبول امان‌نامه را بر دل دشمنان ولی باقی گذاریم و فریاد رسای «هیهات منّا الذله» را به گوش عالمیان رسانیم.

فضای هیأت و جلسات اقامة عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) فضایی مقدس و مطهر است. فضای نزول ملائکه است، فضای تطهیر قلوب و غبارروبی جان­ها از گَرد دنیا و معاصی است. ما خادمان خیمه­گاه حسینی وظیفه خود می‌دانیم ساحت نورانی این خیمه را از آلودگی­ها پیراسته و آن را به کلام و ذکر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) زینت دهیم. چهارچوب هیأت، شریعت و مسیر اهل بیت (علیهم‌السلام) است. از این رو برخود لازم می‌دانیم از هرگونه انحراف از این مسیر در شعر و سبک و سایر ابزارهای هنری جلوگیری کنیم.

به فرمودة حضرت روح الله(ره) آن رهرو حقیقی مکتب سیدالشهدا (علیه‌السلام): «هر مکتبی هیاهو می‌خواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینه‌زن نباشد، تا پایش گریه‌کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی‌شود.» پس برخود لازم می‌دانیم برای حفظ مکتب عاشورا، با راه‌اندازی دسته­های عزاداری، فضاسازی مناسب، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و بسنده نکردن به فضای داخل هیأت در این راستا بهتر از سال گذشته قدم برداریم.

اسلامِ امام حسین(علیه‌السلام)، اسلامِ سیاست و مجاهدت است. اسلامِ جان دادن برای استقرار حکومت الهی است. مرام ما این است که ضمن پرهیز از ورود در دعواهای جناحی و سلیقه­ای و توهین به افراد، با تبیین شاخصه­های حرکت سیاسی امام حسین (علیه‌السلام) و استفاده از این مضامین در اشعار، بر بصیرت و شناخت مخاطبین افزوده و ذهن­ها را برای تشخیص حق از باطل و تفکیک ایمان از نفاق هدایت کنیم.

سیدالشهدا (علیه‌السلام) همة بزرگان و علمای اسلام را اعم از شیعه و غیر شیعه، به مبارزه برای نجات اسلام دعوت فرمودند. ما نیز با تأسی به آن رهبر یگانه، همة جهان اسلام، اعم از شیعه و سنی را به یکپارچگی و تشکیل صف واحده برای نجات اسلام و مبارزه با استکبار جهانی دعوت می‌کنیم و هرگونه اقدام برای تفرقه‌افکنی و نزاع را کمک به دشمنان امام حسین (علیه‌السلام) می‌دانیم.

حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) قبل از واقعة عاشورا به اصحاب خود فرمودند: هرکس حقی از مردم بر گردن دارد کاروان را ترک کند و حق­الناس را ادا کند. مرام ما مرام حسینی است و تلاش می‌کنیم به هیچ نحو مراسم و دسته­های عزا موجبات ضایع شدن حق مردم نشود.

عاشورا نتیجة دنیاطلبی خواص و بی­بصیرتی عوام بود. ما خود و جامعه را به دل بریدن از دنیا و بصیرت دعوت می­کنیم. قطعاً کوتاهی و سکوت خواص در این پیچ تاریخی منجر به مظلومیت حق خواهد شد.

قدمِ صدق عاشقان سیدالشهدا (علیه‌السلام) با خون و مجاهدت ثابت می­شود و شهدای انقلاب و دفاع مقدس مصداق حقیقی حسینیان راستین هستند. مرام ماست که این الگوهای یگانه را به نسل جوان معرفی کرده و راه و رسم عاشورایی زیستن و حسینی شدن را از آن‌ها بیاموزیم.

طلیعه نورحسینی در تمام دنیا قابل رؤیت است. امروز بیش از پیش حقیقت عاشورا و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) متجلی شده و جان‌های تشنه را به سوی کربلا می‌کشاند. نهضت میلیونی زیارت اربعین و سانسور خبری غرب، نشان از این حقیقت دارد. اقدام به عزاداری­های وهن­آلود چون قمه‌زنی که پایه‌ای در دین ندارد، زمینة کراهت و دوری قلب­ها را از نور سیدالشهدا (علیه‌السلام) فراهم می­کند و این ظلمی است نابخشودنی. ما ضمن برائت از عاملان اصلی و مزدوران انگلیسی، آن تعداد از محبین امام حسین (علیه‌السلام) را که از روی ناآگاهی تحت تأثیر القائات شیطانی رسانه­ای قرار گرفته‌اند، به هوشیاری و توجه به عواقب این عمل ناپسند دعوت می‌کنیم.

ارسال نظرات