خبرهای داغ:
یادداشت/آقای روحانی «سلام»

خائن نفتی چشم آبی به کشور بازگشت

با گذشت بیش از ۱۷ سال از خیانت گازی شرکت توتال به ایران در پارس جنوبی، قطر پاداش این خوش خدمتی فرانسوی‌ها را به طور مستقیم و با امضای یک قرارداد نفتی ۲۵ ساله پرداخت کرد.
کد خبر: ۸۷۵۱۲۵۷
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰

چندروز قبل معاون وزیر نفت با اشاره به پیشنهاد توتال فرانسه برای مشارکت در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، مدعی شد علاوه بر توتال، دو شرکت خارجی دیگر هم برای مشارکت در این فاز گازی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

از سوی دیگر، فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مردادماه پارسال در سفری به تهران با تعریف و تمجدید از عملکرد توتال فرانسه در صنعت نفت ایران، گفته بود: توتال بیش از ۲۰ سال در توسعه پروژه‌های نفتی ایران حضور داشته و با توجه به ابراز تمایل فرانسوی‌ها، قرار است باب جدیدی برای توسعه فعالیت این شرکت در توسعه میدان‌های نفتی گشوده شود.

 

در همین حال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم پارسال در حاشیه مذاکرات خود با وزیر امور خارجه فرانسه، تاکید کرده بود: فصل جدیدی از همکاری ایران با توتال فرانسه برای توسعه میدان‌های نفتی ایران آغاز خواهد شد.

 

اما به نظر می‌رسد که دوستان ایرانیِ خارجی‌دوستِ ساکن در وزارت نفت، خیانتی که سالها قبل دوستان چشم‌آبی فرانسوی در دوره صدارت قبلی خودشان تکرار کردند را فراموش کرده‌اند.

 

به سادگی باید گفت که خیانت ۱۷ سال قبل در حال تکرار است.

 

سال ۹۰ انجمن گاز ایران که از متخصصین و کارشناسان صنعت نفت و گاز بهره می برد از اخلال بزرگ و عمدی شرکت توتال فرانسه در نحوه برداشت از لایه های نفتی پارس جنوبی پرده برداری می کند. به طوری که مشخص شد ایران با این عملکرد شرکت توتال ۱۰ سال از برداشت مهمترین و بزرگ ترین لایه گازی پارس جنوبی محروم شده است.

 

بر اساس اطلاعات بدست آمده در میدان گازی پارس‌جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، اما ۱۰ سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ چرا که طرح شرکت توتال برای برداشت کامل نبوده است!

 

مطالعات انجام شده توسط انجمن گاز ایران گویای این واقعیت است که وضعیت برداشت از میدان‌های مشترک، مساله‌ا‌ی بسیار جدی است و در این رابطه هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که این کار شرکت توتال فرانسه عمدی بوده است.

 

با گذشت بیش از ۱۷ سال از خیانت گازی شرکت توتال به ایران در پارس جنوبی، قطر پاداش این خوش خدمتی فرانسوی‌ها را به طور مستقیم و با امضای یک قرارداد نفتی ۲۵ ساله پرداخت کرد. از این رو قطر یک قرارداد ۲۵ ساله دیگر به منظور استخراج از یک میدان نفتی اصلی برون ساحلی با شرکت فرانسوی توتال امضا کرده است.

 

بر اساس این قرارداد، دست کم ۴۰ درصد از سود عملیاتی در میدان نفتی الخلیج در خلیج فارس که در ۱۳۰ کیلومتری شرق ساحل قطر قرار دارد، به غول نفتی فرانسوی‌ها تعلق خواهد گرفت. شرکت دولتی نفت قطر و توتال بر اساس قراردادی که در سال ۱۹۸۹ میلادی به امضا دو طرف رسید مشارکت خود را آغاز کردند و این همکاری در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی منقضی شد.

 

از این رو ایران با تهیه لایحه شکایت از شرکت توتال فرانسه خواهان گرفتن غرامتی عظیم از این شرکت به دلیل حقه بازی در تهیه طرح برداشت از میدان گازی پارس جنوبی بوده است.

 

اما این تنها بخشی از خیانت توتال در پارس جنوبی است به طوری که در ادامه به حقه بازی دیگر این شرکت فرانسوی اشاره می شود .باید گفت دو میدان نفتی و گازی بلال و پارس جنوبی در خلیج فارس،به یکدیگر نزدیک هستند از این رو در تحقیقاتی که سال ۸۸ میان لایه گازی این میدان انجام شد مشخص شد که لایه گازی این میادین با یکدیگر مرتبط هستند.

 

معاون وقت فناوری و امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در آن سال ها پس از بررسی های لازم در لایه گازی این دو میدان اعلام کرده بود: ”  توسعه میدان نفتی مشترک بلال در آبهای خلیج فارس یکی از مهم ترین پروژه های بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت است، به طوری که ،‌ پیشتر چاهایی که در میدان بلال حفاری شد نشان می دهد سازند دهرم این میدان نیز از جهات بسیاری با سازند دهرم میدان گازی پارس جنوبی مشابه است، از این رو مقرر شد شرکت نفت و گاز پارس یک حلقه چاه توصیفی حد فاصل فاز ۱۲ پارس جنوبی و میدان بلال حفاری کند.”

 

لازم به ذکر است میدان بلال دارای دوسازند نفتی و گازی است به طوری که میدان نفتی بلال با کشور قطر مشترک است اما پژوهش و تحقیق در خصوص سازندگازی میدان بلال در اختیار توتال فرانسه بوده است که در مورد ارتباط لایه گازی این میدان و میدان گازی پارس جنوبی با توجه که اطلاعاتی را بدست آورده بود ولی به مسئولان شرکت نفت ایران اعلام نکرد.

 

اکنون باید بعد از حضور دوباره دوستان چشم‌آبی تکنوکراتها در ایران گفت: آقای روحانی «سلام»

ارسال نظرات
پر بیننده ها