گويا در دولت يازدهم مسكن مهر را به محل تأمين مالي خود تبديل كرده است، مديرعامل بانك مسكن با خوشحالي وصف‌نشدني از تبديل «خط اعتباري ۴۵هزار ميليارد توماني مسكن مهر» به عنوان «منابع ماندگار بانك مسكن» ياد كرد.
کد خبر: ۸۷۵۱۱۵۵
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،بانك مسكن كه در دولت‌هاي نهم و دهم بانك عامل جهت تأمين مالي طرح ملي مسكن مهر بود، گويا در دولت يازدهم مسكن مهر را به محل تأمين مالي خود تبديل كرده است، به طوري كه مديرعامل بانك مسكن با خوشحالي وصف‌نشدني از تبديل «خط اعتباري 45هزار ميليارد توماني مسكن مهر» به عنوان «منابع ماندگار بانك مسكن» ياد كرد.

 

نبود اعتبارات در حالي دليل اصلي افزايش 20 تا 40ميليون توماني هزينه متقاضيان مسكن مهر پرديس عنوان مي‌شود كه مديرعامل بانك مسكن با خوشحالي وصف‌نشدني از تبديل خط اعتباري 45هزار ميليارد توماني مسكن مهر به عنوان منابع ماندگار بانك مسكن ياد كرد. به گزارش «جوان»، در شرايطي كه متقاضيان مسكن مهر پرديس از شنيدن افزايش هزينه‌هاي 20 تا 40 ميليوني مسكن مهرشان شوكه شده‌اند، بانك مسكن از سر سفره مسكن مهر به نون و نواي خوبي رسيد.

 
بت‌شكن مديرعامل بانك مسكن در اولين گردهمايي مديران ارشد و رؤساي شعب در سال 95 كه در اين گرد‌همايي وزير راه و شهرسازي، معاون بانك و بيمه وزارت اقتصاد و دارايي، مديركل اعتبارات بانك مركزي و مديران بانك مسكن حضور داشتند، سال 94 را سال غرس نهال و بذر و كاشت نامگذاري كرد و گفت: در اين سال توانستيم اجاره استمهال 10 ساله خطوط اعتباري مسكن مهر و تقسيط 20 ساله آن را دريافت كنيم، به طوري كه 450 هزار ميليارد ريال منابع بانك مركزي به منابع ماندگار بانك مسكن تبديل شد و در توضيح بيشتر به جمع سپرده‌هاي بانك مسكن طي 77 سال خدمت به مبلغ 450هزار ميليارد ريال اشاره كرد و اين مبلغ را با خط اعتباري 450هزار ميليارد ريالي كه تا 30 سال در بانك باقي خواهد ماند مقايسه كرد.

 

بت‌شكن تلاش و پيگيري آخوندي وزير راه و شهرسازي و مساعدت شوراي پول و اعتبار در استمهال 10 ساله خطوط اعتباري مسكن مهر و همچنين افزايش سقف كلي تعهدات مسكن مهر به ميزان 555هزار ميليارد ريال را از ديگر دستاوردهاي بانك مسكن عنوان كرد و اخذ موافقت مجمع عمومي فوق‌‌العاده با افزايش سرمايه بانك به مبلغ 10هزار ميليارد ريال از محل سود انباشته و اختصاص يكي از تبصره‌هاي بودجه كل كشور به بانك مسكن مبني بر تغيير مأموريت بانك به فعاليت توسعه‌اي و تخصصي و افزايش سرمايه به مبلغ 50هزار ميليارد ريال را نيز  از ديگر فعاليت‌هاي بانك مسكن در سال 94 معرفي كرد.

 

در شرايطي بانك مسكن از خط اعتباري مسكن مهر و استمهال اين خط اعتباري و همچنين فروش زمين در شهر جديد پرديس به منابع هنگفت و امتيازهاي بسيار قابل ملاحظه‌اي دست يافته كه اين روزها مسكن مهر به دليل توقف جريان تزريق نقدينگي با مشكل مواجه شده است و در شهر جديد پرديس در برخي فازها به دليل آنچه كمبود اعتبار معرفي مي‌شود مردم بايد 20تا 60 ميليون پول بدهند تا در آينده بتوانند به مسكن مهر خود برسند كه قرارداد اين مسكن 99 ساله است و قيمت مسكن با هزينه ساختش تطابق ندارد.

 

در اين بين به نظر مي‌رسد وزير راه و شهرسازي مسكن مهر را مزخرف عنوان كرده است و مشاوران مالي‌اش اين روزها از تأمين مالي بانك مسكن از طريق مسكن مهر بسيار خوشحال هستند. با وجودي كه اداره كل اعتبارات بانك مركزي چندي پيش اعلام كرد قراردادهاي منعقده في‌مابين بانك مسكن و بانك مركزي بابت طرح مسكن مهر از سه سال به ۱۰ سال تمديد شد، به‌طوري كه منابع حاصل از بازپرداخت تسهيلات مسكن مهر براي اتمام طرح‌هاي نيمه‌تمام فعلي اين طرح و متعاقباً صندوق پس‌انداز مسكن يكم تخصيص يافت، اما قرار نيست منابع به مسكن مهر تزريق شود و منابع مورد نياز مسكن از طريق آورده‌هاي نقدي مردم بايد تأمين شود.

 
در حالي بانك مسكن از محل مجوز اعطايي بانك مركزي براي استمهال خط اعتباري مسكن مهر تا چندي پيش به ۱۰ هزار ميليارد تومان دست يافته و از محل مجوز مجلس قبل نيز بخشي از زمين‌هاي شهر جديد پرديس را با هدف تقويت تأمين مالي مسكن مهر به فروش رساند كه تحويل بسياري از پروژه‌هاي مسكن مهر هم‌اكنون معطل خدمات زيرساختي مانند آب، برق، گاز، راه و نيازهايي از اين قبيل است.

 

در حالي دولت يازدهم خط اعتباري ۴۵هزار ميلياردي را تورم‌زا مي‌دانست كه خود حالا مجوز استمهال به بانك مسكن را اعطا كرده تا علاوه بر تزريق منابع جهت اتمام مسكن مهر در طرح صندوق پس‌انداز يكم مسكن نيز تسهيلاتي ايجاد شود. گفتني است منابع چند هزار ميلياردي هم كه بنا به مجوز مجلس و با هدف پيشبرد مسكن مهر از زمين‌هاي شهرهاي جديد فروخته شد، بانك مسكن در طرح مسكن مهر به كار نبرد و صرف افزايش سرمايه خود كرد.

 

اگر فرض كنيم في‌الحال از محل بازپرداخت اقساط تسهيلات مسكن مهر بانك مسكن به منابعي بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد تومان دست پيدا كرده است، استمهال ۱۰ ساله اين حجم از منابع سود قابل ملاحظه‌اي را براي بانك مسكن به همراه دارد كه با احتساب سود سالانه ۲۰ درصد، بانك مسكن در اين ۱۰ سال معادل ۱۰۰درصد سود مي‌كند، از اين رو انتظار مي‌رود بانك مسكن به جاي آنكه گزارش عملكرد تأمين مالي مسكن مهر را به صورت مصاحبه مطرح كند، در يك گزارش رسمي عملكرد خود در حوزه تأمين مالي مسكن مهر و همچنين پرداخت وام در صندوق پس‌انداز يكم را به‌طور ماهانه در درگاه اينترنتي بانك مسكن قرار دهد.

 
متأسفانه سيستم گزارش‌دهي بانك‌هاي دولتي چون بانك مسكن بسيار ضعيف است و عمده گزارش‌ها از طريق نشست خبري مديرعامل يا گفت‌وگوي مديران بانك مسكن با برخي رسانه‌هاي گزينش‌شده انجام مي‌پذيرد كه اين روند غلط، بي‌شك بايد اصلاح شود و اين بانك بايد از طريق گزارشگري استاندارد مالي عملكرد خود را به اطلاع عموم مردم برساند.

ارسال نظرات