خبرهای داغ:
به همت انتشارات طوبای محبت

کتاب «اسلام و مسلمانان در بالکان» منتشر شد

انتشارات طوبای محبت کتاب «اسلام و مسلمانان در بالکان»(اروپای شرقی) را منتشر کرد.
کد خبر: ۸۷۵۰۷۶۹
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب اسلام و مسلمانان در بالکان،‌ تحقیقی پیرامون وضعیت مسلمانان منطقه اروپای شرقی، اهمیت منطقه بالکان، پیشینه و راه‌های گسترش زبان فارسی جهت نشر معارف و فرهنگ ایرانی - اسلامی خصوصا در بوسنی و آلبانی و ... و عاشورا در فرهنگ مردم آلبانی و در نهایت معرفی کشور آلبانی است.

این کتاب به بررسی موقعیت شبه جزیره بالکان و وضعیت مسلمانان در آن پرداخته است. منطقه ای که شامل دوازده کشور در اروپای شرقی می باشد که با پیروان ادیان و فرهنگ‌های متعدد، به عنوان پلی میان شرق و غرب، همیشه مورد توجه تمدن‌‌ها و قدرت‌های مختلف بوده است.

به‌علاوه ویژگی‌های طبیعی، انسانی، اقتصادی و سیاسی آن باعث جلب توجه حکام سرزمین‌های مختلف در طول تاریخ، به این منطقه شده است. همچنین حضور اسلام و تشیع علوی در آن، وجود کشورهایی با مسلمانان بومی، وجود گرایش های معنوی به اهل بیت علیهم السلام بخصوص امام حسین علیه السلام، علاقه به شعر و ادب فارسی و سرودن اشعاری با محتوای مذهبی بویژه در ارتباط با واقعه عاشورا و وجود مراکز ایران شناسی در این منطقه از جمله موضوعاتی است که بر اهمیت آن می افزاید و می بایست مورد توجه بیش از پیش توسط اندیشمندان قرار گرفته و زمینه شناخت و تعامل بیشتر را فراهم سازد.

کتاب اسلام و مسلمانان در بالکان، شامل پنج بخش می باشد،‌ که عبارتند از:

- بررسی وضعیت مسلمانان بالکان، سلب و نقض حقوق و محدودیت‌های اعمالی علیه آنان،

- بازشناسی بالکان از منظر سیاست‌های منطقه‌ای و بیان ضرورت توجه بیشتر به این منطقه،

- گسترش زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام در بالکان و ارائه راهکارهای لازم،

- عاشورا در فرهنگ آلبانی، همچون ادبیات، مراکز و شخصیت‌های ملی و سوگواری محرم،

- تبیین فرصت‌ها و بررسی ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی کشور آلبانی.

در پایان کتاب نیز به معرفی منابع مطالعاتی حوزه بالکان، مراکز مطالعاتی ویژه بالکان و اروپای شرق و عکس‌هایی از وضعیت مسلمانان در منطقه، به تصویر کشیده شده است.

کتاب اسلام و مسلمانان بالکان، توسط محمد قربانپور دلاور تالیف شده و انتشارات طوبای محبت در استان قم (02537740066- www.tobaymohebat.ir) آن را در 240 صفحه منتشر و تقدیم علاقمندان و فرهیختگان در حوزه مطالعات منطقه‌ای و بین المللی، نموده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار