خبرهای داغ:
انتقاد عضو اتاق بازرگانی از ارائه کارت‌های اعتباری به مردم :

طرح ۵۰ میلیونی دولت نقشه انتخاباتی است

جهان بیگلری گفت: خانواده‌های متوسط به پایین توان پرداخت اقساط این طرح را نخواهد داشت، رضایتمندی این طرح کوتاه مدت است.
کد خبر: ۸۷۵۰۶۷۰
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا جهان بیگلری، رئیس سابق کمیسیون پولی، بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین»، در خصوص طرح جدید بانک مرکزی برای اعطای وام 10 تا 50 میلیونی خرید کالا و خدمات اظهار کرد: امسال سالی است که دولتمردان به دنبال تحریک کاذب و موقتی اقتصاد، برای کسب رضایت نسبی در راستای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت اقتصادی در یک رکود کامل و در حال انتظار است، بنابراین، این تحریک کاذب در بازارهای کوچک و متوسط شاید بتواند در انتخابات کارایی داشته باشد، اما نمیتواند ساختاری باشد.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: این طرح دولت شیوه ای است که در اکثر کشورها استفاده شده است. آنها با این طرح به دنبال بدهکاری هرچه بیشتر شهروندان به دولت هستند. دولتمردان از این طریق به برده داری نوین دست پیدا می‌کنند، که البته این نوع رفتار زیبنده جامعه ایرانی- اسلامی ما نیست.

جهان بیگلری خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد در رکود کامل به سر می‌برد، اعطای تسهیلات بانکی به مصرف کنندگان نمی‌تواند چاره کار باشد، چون این پول‌ها به سرعت در اقتصاد حل می‌شود و برای پرداخت جایگزینی ندارد. در نتیجه اقساط به موقع پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها که به نوعی خصولتی یا دولتی هستند، به چالش بزرگتری بر می خوردند که خزانه دولت از آن متاثر می شود. به جای تسهیلات خرد باید اقتصاد کشور از سر منشأ ترمیم شود.

این اقتصاددان با انتقاد از این طرح دولت به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: این طرح به نارضایتی بیشتر خواهد انجامید. زمانی که اقتصاد روند روبه رشد داشته باشد و سرمایه‌گذاری‌های جدید در حال انجام باشد، این تسهیلات خرد می‌تواند از طریق کار فرمایان یا به واسطه بانک‌ها در راستای بهبود وضعیت خانوار و با این شیوه که پرداختها با سودهای کمتر و از بخشی از درآمدهای ماهیانه انجام پذیرد صورت گیرد.

عضو اتاق بازرگانی گفت: با روش فعلی که دولت برای اجرای این طرح در پیش گرفته است، عمده خانوارهای متوسط رو به پایین توان بازپرداخت را ندارند، بنابراین در این شرایط رکود، اجرای این طرح، کار بسیار اشتباهی است.

جهان بیگلری با بیان این مطلب که "این طرح پوپولیستی است و باعث رضایتمندی کاذب می‌شود" تصریح کرد: البته میزان رضایتمندی جامعه ناشی از اجرای این طرح بسیار کوتاه است. این طرح بیشتر کپی برداری از کشورهای توسعه یافته با اقتصاد بدون رکود و تورم کنترل شده می‌باشد و در این بازه زمانی با شرایط اقتصادی کشور ما نتیجه معکوس دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار