براساس آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی چشمه خوش، قرار است این میدان در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت به شرکت های خارجی واگذار شود.
کد خبر: ۸۷۵۰۴۰۲
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  میدان نفتی چشمه خوش از میدان‌های مستقل نفتی ایران است، که در منطقه دشت عباس، استان ایلام و در فاصله 52 کیلومتری از جنوب شهرستان دهلران و 70 کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک مستقر است.

براساس برآوردهای اولیه ظرفیت تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش، بطور متوسط معادل 18 هزار بشکه در روز است،همچنین می توان روزانه معادل 115 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج کرد.

نفت تولیدی این میدان پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری چشمه‌خوش، توسط خط لوله‌ای به طول 153 کیلومتر، به مجتمع بهره‌برداری اهواز3 انتقال می‌یابد و در نهایت به منظور تأمین خوراک پالایشگاه‌ها و یا صادرات، از طریق پایانه نفتی، به جزیره خارک ارسال می‌شود.

درخواست Omv اتریش برای توسعه میدان 

پس از معرفی قراردادهای جدید صنعت نفت شرکت OMV اتریش در خواست رسمی خود را برای توسعه این میدان ارائه کرد.

این شریک سابق نفت و گاز ایران یکی از شرکت‌هایی بود که تا پیش از اعمال تحریم‌های بین المللی تفاهم‌نامه‌هایی به منظور توسعه بلوک نفتی مهر،فروش سالانه 2.2 میلیون تن LNG و مشارکت در طرح ایران ال. ان. جی و طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده بود که با شروع تحریم‌های نفتی به هیچ یک از این تفاهم نامه‌ها پایبند نبود.

اعلام آمادگی این شرکت برای حضور در میدان نفتی چشمه خوش در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت در حالی صورت می گیرد که مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران همواره اعلام کرده‌اند که میادین در قالب مناقصه واگذار خواهد شد.

این اعلام آمادگی در حالی از سوی شرکت اتریشی OMV برای این میدان  نفتی مطرح‌ شده است که ظاهرا برخی از شرکت های اروپایی دیگر نیز در قالب قرار دادهای جدید صنعت نفت به دنبال توسعه این میدان نفتی هستند.

آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی چشمه خوش

در حال حاضر منطقه عملیاتی چشمه خوش دهلران و کارخانه نمک‌زدایی این میدان  با ظرفیت اسمی 181 هزار بشکه در روز نفت تولیدی میدان‌های آبان، چشمه خوش ،پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله دو خط لوله 18 و 20 اینچ بطول 153 کیلومتر به واحد بهره برداری شماره سه اهواز و تلمبه خانه شهید چمران ارسال می‌کند.

نفت ارسالی واحد چشمه خوش در نهایت به منظور صادرات از طریق پایانه نفتی به جزیره خارک و تامین خوراک پالایشگاه ها ارسال می شود.

به گفته مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برنامه توسعه این میدان آماده شده است به طوری که قرار است در چاه‌های نفت شماره 13 ، 18 و 19 میدان نفتی چشمه خوش از فن آوری های نوین برای افزایش تولید استفاده شود.

ارسال نظرات