سردبیر روزنامه آزداک لبنان:

تروریسم و داعش با اتحاد دائمی و جهانی ادیان از بین می‌رود

کد خبر: ۸۷۵۰۳۶۹
|
۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاهان گانداهاریان، سردبیر روزنامه ارمنی‌زبان آزداک لبنان در حاشیه حضور هیئت رسانه‌ای ارامنه در ایران گفت: نسبت به فرهنگ و زبان ایرانیان بسیار نظر مثبتی دارم فرهنگ ایرانی خیلی غنی است و سبک‌های متفاوتی هم دارد.

وی با اشاره به قدمت فرهنگ و تمدن ایرانیان گفت: ارامنه ایران هم خیلی قدیمی هستند نه فقط برای ایرانیان ارمنی بلکه برای مسیحیان نیز کلیساها و بناهای زیادی در ایران وجود دارد.

گانداهاریان در ادامه گفت: کلیسای تادئوس مقدس یکی از اولین و قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحیان در ایران است. البته خود فرهنگ و تمدن ایران باید بیشتر به جهان شناسانده شود.

این مسئول رسانه‌ای ارمنی زبان اظهار داشت: امروز در برخی کشورها، داعش بناهای تاریخی را در دنیا از بین برده و می‌برد ولی در عوض در ایران همه این بناها نگهداری و حفظ می‌شود، ما به عنوان اهالی رسانه باید این تفاوت را به دنیا نشان دهیم. تروریسم‌های داعشی به بهانه دین سیاست‌های خود را در دنیا پیاده می‌کنند و از دین استفاده ابزاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید از فرهنگ و تمدن دینی و فرهنگی‌مان نگهداری کنیم و دین واقعی را به همه جهان بشناسانیم، توضیح داد: وضعیت تروریسم طوری شده که همه جهان را دربرگرفته است بنابراین باید همه ادیان و فرهنگ‌ها دست به دست هم بدهند که اینها را از بین ببرند.

گانداهاریان در پاسخ به این سوال که ضرورت تفاهم و اتحاد ادیان در دنیای امروز چیست گفت:‌ تفاهم ادیان بحث امروز و الان نیست، باید همیشه اینطور دائمی باشد. ایران نمونه مناسب این همکاری با سایر ادیان است، من نخستین باری است که به ایران می‌آیم و الان هم خیلی خوشحال هستم.

* فرهنگ و زبان ایرانیان بسیار غنی است

آبراهام بوهیکیان سردبیر آس پرس از کشور آمریکا نیز گفت: در این سفر خیلی فرصت نکردیم برای فرهنگ ایران تحقیقی داشته باشیم، بیشتر در زمینه فرهنگ ارامنه کار کردیم.

وی در ادامه افزود: علاقه ما به فرهنگ ایران البته با سفر به اصفهان و دیدن بناهای تاریخی بیشتر شد.

بوهیکیان علاقه و تخصص خود را درباره فرهنگ و زبان خاور نزدیک به شمار آورد و گفت: از طریق همین فعالیت‌ها و تحقیقات با فرهنگ ایرانی آشنا شدم.

وی شاعران مورد علاقه خود را سعدی و فردوسی معرفی کرد و گفت: رهبران دین ما در زمینه همزیستی مسالمت‌آمیز با ادیان دیگر فعال بودند، به ویژه در لبنان و خاورمیانه که مهد ادیان است، ما هم پیروان آنها هستیم و از سایر ادیان هم حمایت می‌کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار