خبرهای داغ:
سرپرست گروه کوه‌نوردی بامداد فارس گفت: کوه‌نوردان شیراز به استقبال روز جهانی پاک‌سازی کوهستان رفتند.
کد خبر: ۸۷۴۹۴۷۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳

مهری خسروانی امروز در حاشیه مراسم «پاک‌سازی و ارتقا فرهنگ زیست‌محیطی و جمع‌آوری زباله» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: گروه کوه‌نوردی بامداد فارس هم‌زمان با عید غدیر خم اقدام به پاک‌سازی کوهپایه‌های منطقه حسین‌آباد شیراز کرد و حدود 50 کیسه‌ زباله حاوی اشیا پلاستیکی، فلزی، شیشه‌ای و کاغذی از سطح طبیعت جمع‌آوری شد.

وی گفت: فعالیت‌های گروه کوه‌نوردی بامداد فارس در دو سطح عملی و آموزشی انجام می‌شود و در سطح آموزشی، کودکان جامعه‌ هدفمان هستند و امروز دانش‌آموزان ابتدایی این روستا با همکاری مسؤولان منطقه حسین‌آباد تحت آموزش «اهمیت طبیعت پاک» قرار گرفتند و سپس در طرح پاک‌سازی کوهپایه‌های این منطقه شرکت کردند.

خسروانی با اشاره به علت برگزاری مراسم پاک‌سازی کوهستان‌ در سی‌ام شهریورماه بیان کرد: مراسم پاک‌سازی کوه‌پایه‌های شیراز نخست قرار بود چهارم مهرماه مصادف با بیست‌وششم سپتامبر روز جهانی پاک‌سازی کوهستان برگزار شود اما این مراسم به دلیل شروع مدارس، پیش از آغاز مهر و هم‌زمان با عید غدیر خم برگزار شد، به‌عبارتی‌دیگر ما به استقبال روز جهانی پاک‌سازی کوهستان‌ رفتیم.

سرپرست گروه کوه‌نوردی بامداد فارس با اشاره به تأثیر این‌گونه فعالیت‌ها افزود: شاید نتوانیم تمام زباله‌ها را از طبیعت جمع‌آوری کنیم اما این نوعی حرکت نمادین است که افکارعمومی جامعه را با مشکلات زیست‌محیطی آشنا می‌کند و نیز باید توجه کنیم که فرهنگ‌سازی فرآیندی طولانی‌مدت بوده و این‌گونه فعالیت‌ها گام‌های کوچکی برای تحقق آن است.

خسروانی ادامه داد: گروه کوهنوردی بامداد فارس تابه‌حال چند دوره پاک‌سازی محیط‌زیست را در مناطق مختلف این استان برگزار کرده است و هزینه این فعالیت‌ها توسط خود اعضای گروه تأمین می‌شود اما فعالیت امروز با پیشنهاد و همکاری بانک تجارت استان فارس صورت گرفت.

وی تصریح کرد: آنچه در دوره‌های پاک‌سازی جلب‌توجه می‌کند این است که برخی مناطق روستایی سازوکار مناسب انتقال و بازیافت زباله را ندارند و گاهی این پسماندها در طبیعت رها می‌شوند.

خسروانی بیان داشت: عدم وجود سازوکارهای انتقال و بازیافت زباله در روستاها می‌تواند سبب آلودگی‌های زیست‌محیطی شود و روستای حسین‌آباد سال‌ها بود که سیستم بازیافت و انتقال زباله نداشت اما امروز با تلاش مسؤولان روستا و هزینه شخصی مردم این مهم تحقق‌ یافته است.

سرپرست گروه کوه‌نوردی بامداد فارس در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی نقش پررنگی دارند و می‌توانند از بسیاری مشکلات زیست‌محیطی با ایجاد آگاهی بکاهند و همچنین کاستی‌های

ارسال نظرات
پر بیننده ها