کنگره ملی نکوداشت استاد کریمی مراغه ای در تالار وحدت ارومیه در حالی برگزار شد که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از اساتید آکادمی علوم جمهوری آذربایجان از سخنرانان آن بودند و بی نظمی و عدم هماهنگی از جمله ویژگی های بارز برگزاری آن بود.
کد خبر: ۸۷۴۸۷۷۰
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، کنگره ملی نکوداشت استاد میرزاحسین کریمی مراغه ای با حضور پرشور مردم و اهالی فرهنگ و ادب کشور وهمچنین مسئولان استانی و کشوری در تالار وحدت ارومیه برگزار شد.

در این کنگره تعدادی از شاعران و طنزپردازان مطرح کشور به قرائت اشعار و بیان برداشت های خود از اشعار و شخصیت کریمی مراغه ای پرداختند.

اجرای نمایش طنز، موسیقی آشیقی، اجرای آواز با مضمون اشعار استاد کریمی و پخش کلیپی در مورد وی از دیگر ویژگی های این کنگره ملی بود.

یکی از سخنرانان مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی بود که در وصف این شاعر پیشکسوت چنین گفت: کریمی تنها شاعر طنزپرداز نیست بلکه اشعار جدی اش مشهور و همچنین نوحه های وی را مداحان با عشق به اهل بیت(ع) در مجالس می سرایند.

وی افزود: کریمی شعرهایی داشته که در مذمت حکومت طاغوت بوده و در هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی نقش زیادی در هدایت جوانان داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که نسل جوان با مشاهیر خود بیش از پیش آشنا شود.

یکی از سخنرانان نیز پروانه محمدلی از اساتید دانشگاه باکو بود.

وی اظهار کرد: کریمی مراغه ای از شاعران مشهور معاصر است و شعرهای وی در سال 1945 در کتابهای درسی مدارس جمهوری آذربایجان به چاپ رسیده است.

عضو انستیتو ادبیات آکادمی علوم آذربایجان گفت: بیشتر افرادی که بر روی اشعار وی تحقیق می کنند از بانوان محقق هستند و این نشانگر لیریک بودن اشعار وی نیز است، چرا که بانوان روحیه ای لطیف دارند.

محمدلی تصریح کرد: وی شاعری چند بعدی است و در همه انواع ادبیات آثاری دارد و حتی در دورانی که در زمان پیش از انقلاب برای زبان ترکی محدودیتهایی ایجاد کرده بودند کریمی نوشت و اشعارش را ماندگار کرد.

سخنران پایانی این مراسم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

سیدعباس صالحی امیری اظهار کرد: کریمی شخصیت جذابی برای تمام ایرانیان و کسانی که با آثار وی آشناست می باشد و یکی از شاعران پرکار در حوزه اشعار آیینی است.

وی افزود: این شاعر آیینی نقش مؤثری در گسترش این نوع از شعر و ادبیات داشته و ده ها هزار بیت در مدح اهل بیت(ع) نشانگر آن است.

وی تصریح کرد: این شاعر نقش زیادی در ایجاد شور حسینی به زبان شعری داشته است.

صالحی یکی از مهمترین قابلیت های کریمی مراغه ای را طنزپردازی عنوان کرد و افزود: وی در حوزه طنز نیز مشهور و سرآمد است و می بینیم که افراد بسیار کمی در حوزه طنز در دو زبان فارسی و ترکی فعالیت می کنند اما کریمی از نوادر شعر طنز انسانی و جهانی و این مسئله ای نایاب است.

وی تأکید کرد: شعر طنز این شاعر آذربایجانی محبوب و از اساتید نامدار شعر طنز محسوب می شود و فخر آذربایجان و افتخار ایران زمین است.

صالحی امیری این هنرمند پیشکسوت را شاعری مردمی عنوان کرد و یادآور شد: معدود شاعرانی هستند که شعرشان در زمان حیاتشان بر زبان های مردم جاری می شود.

به گفته وی زبان، روحیه، شعر، مضمون و سوژه های مردمی از دلایل این موضوع است و باعث شده که ارتباط آسان با مردم برقرار کند و محبوب نیز شود و این ارتباط را مستمر نگه دارد.

در پایان این مراسم متن تقدیرنامه ارسالی از طرف استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی، شهردار کلانشهر تبریز قرائت شد و با تقدیم لوح و هدایایی از زحمات و تلاشهای بی وقفه و مستمر استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای قدردانی شد.

شایان ذکر است نبود نظم و هماهنگی در اجرای برنامه، پرداختن به فرعیات، شرکت نکردن استاندار و یا معاونان وی، عدم ارسال پیام از طرف هیچ یک از مسئولان و مقامات کشوری(حتی فرهنگی) علیرغم ملی بودن کنگره، فرصت ندادن به اساتید و لنگران شعر و ادبیات آذربایجان و کشور برای شعرخوانی و یا بیان دیدگاههای خود، قرائت ناقص و گریخته متن لوح های تقدیر ارسالی از طرف مسئولان از جمله حاشیه های برگزاری این کنگره نکوداشت ملی بود که آن را بیشتر شبیه یک دورهمی ادیبانه و یا مجلس شعر و ادب کرده بود تا کنگره ملی!

ارسال نظرات