خبرهای داغ:
استاندار آذربایجان غربی گفت: مقرر شده است که سیب ارومیه با برند روسیه فروخته شود چون با وضعیت فعلی بسته بندی نمی توانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم چون بسته بندی مناسبی نداریم.
کد خبر: ۸۷۴۸۷۶۳
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت در اختتامیه چهارمین جشنواره انگور ارومیه با تشکر از شهرداری ارومیه برای ایجاد شور و نشاط در جامعه، اظهار کرد: خداوند را شاکر هستیم که آذربایجان غربی سرآمد در تولید محصولات کشاورزی و دامی هستیم.

وی با تأکید بر ایجاد کمیته ای فنی و تخصصی در جشنواره های بعدی برای راهنمایی مردم و باغداران افزود: در این کمیته باید جهادکشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و اتحادیه باغداران حضور یابند تا بتوانند مسائلی را که در مورد انگور مطرح است را حل و فصل کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به انتقاداتی که از قیمت خرید انگور بیان می شود، گفت: کارخانجات را نمی توانیم سلب اختیار کنیم و باید یادآور شویم که قبل از انقلاب تنها کارخانه پاکدیس و ترقی بودند که تولیدات آن ها مشروب بود که بعد از انقلاب تبدیل به دیگر فرآورده ها شدند.

سعادت ادامه داد: هم اکنون 260 هزارتن ظرفیت سردخانه ای در آذربایجان غربی وجود دارد و این در حالی است که در گذشته به علت نبود صنایع و سردخانه ها سیب و انگور تولیدی در باغات فاسد می شدند.

وی با اشاره به افزایش تولید باغات با توجه به پیشرفت دانش و عمل به توصیه های کارشناسان گفت: در گذشته از هر هکتار باغ انگور پنج تن برداشت محصول داشتیم اما هم اکنون این رقم تا 30 تن افزایش یافته است.

سعادت تصریح کرد: ایجاد صنایع در سالهای گذشته افزایش تولید را در پی داشته است.

وی یادآور شد: در گذشته تولیدات انگور استان به صورت خشکبار صادر می شد و ما انگور مخصوص کشمش را تولید می کردیم ولی هم اکنون انگور تولیدی استان مناسب برای کنسانتره و یا صادرات نیست و درجه بندی آن تفاوت با معیارهای جهانی دارد.

سعادت با تأکید بر تغییر کشت انواع انگور و جایگزین کردن رقم های جدید و پربازده عنوان کرد: باید ارقامی مانند انگور سردشت را که هر کیلوگرم آن تا 15 هزارتومان به فروش می رسد ترویج دهیم چون صرفه اقتصادی داشته و ارزش افزوده بالایی دارد و از طرفی باید به فکر بهره وری و افزایش کیفیت و نوع محصول باشیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون 17 کارخانه کنسانتره در ارومیه فعالیت می می کند اما این کارخانجات نمی توانند گرانتر از قیمت جهانی تولیدات خود بفروشند و از این رو قیمت خرید انگور را با آن موضوع هماهنگ می کنند.

سعادت ادامه داد: چنانچه صادرات انگور را نیز مدنظر داشته باشیم باید هماهنگ با قیمت ها و معیارهای جهانی و به فکر تولیدکننده، مصرف کننده و تبدیل کننده باشیم و بین این سه ارتباط برقرار کنیم تا هیچکدام متضرر نشود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اگر اختیار کارخانه دار سلب شود، آنها متضرر می شوند و انگوری نیز خریده نمی شود، گفت: کارخانجات در این استان نمی توان با سایر کشورها رقابت کند به نحوی که از سال گذشته ده هزارتن کنسانتره در کارخانه پاکدیس ارومیه باقی مانده است و در این شرایط اگر تولید کند محصولاتش به فروش نخواهد رفت.

سعادت ایجاد صنایع تبدیلی را یکی از مهمترین اقدامات در سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: زمانی بود که باغات سیب را با تراکتور تخریب می کردند و سیب درجه یک مشتری نداشت اما حالا می بینیم که حتی سیب با پایین ترین کیفیت نیز خریداری می شود و تولید محصولات تا جایی افزایش یافته که یک میلیون تن سیب و سیصدهزارتن انگور تولید می کنیم.

وی در بحث قیمت گذاری بر محصولات و فراورده ها نیز تأکید کرد: باید با سود کم محصولات فروخته شود تا حق مصرف کننده و تبدیل کننده نیز ادا شود.

سعادت با اشاره به سیب استان و صادرات آن به سایر کشورها گفت: مقرر شده است که سیب ارومیه با برند روسیه فروخته شود چون با وضعیت فعلی بسته بندی نمی توانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم چون بسته بندی مناسبی نداریم.

وی از آغاز طرح مطالعاتی شهرکهای کشاورزی در سراسر استان خبر داد و گفت: مطالعه شده تا کشت گلخانه ای گسترش یابد و پیش بینی کرده ایم تا اعتبارات با حداکثر بهره بانکی 9 درصد وام به کشاورزان برای این کار تخصیص یابد.

سعادت اظهار کرد: کمیته فنی جشنواره باید با تولید کننده، مصرف کننده و کارخانه دار ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: ما نباید به فروش محصولات خود فکر کنیم بلکه باید به تبدیل بیاندیشیم چون در شرایط فعلی محصولات ما به صورت کنسانتره خریداری ندارد.

سعادت با اشاره به عملکرد شهردار ارومیه و انتقاد برخی رسانه ها و گروه ها از وی نیز گفت: طبق فرمایش امام علی(ع) برای سنجش یک نفر باید وی را از زبان مردم شناخت و ارزیابی کرد و دید که در بین مردم به آنها چه چیزی گفته می شود و امروزه می بینیم که از عملکرد شهردار عامه مردم راضی هستند و هنگامی که در عامه مردم فردی مقبول شد یعنی عملکرد مقبولی دارد.

وی با اشاره به روند برگزاری چهارمین جشنواره انگور ارومیه نیز تصریح کرد: مردم با استقبال خود نشان دادند که این جشنواره کار صالحی است.

سعادت یادآور شد: انتقاد باید باشد تا امور اصلاح شود اما اگر تخریب باشد کار صحیحی نیست و با تخریب 100 درصد مخالفیم و مقابله مثل می کنیم و تخریب کنندگان را نیز به مجادله احسن و سازنده دعوت می کنیم.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره و این همه اقدامات و کارهای انجام گرفته برای نشان دادن فرهنگ مردم و تکنولوژی موجود در شهر و استانمان است و هیچ ایرادی ندارد.

ارسال نظرات