مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری در جمع اعضای ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی گفت: هدایت جز با امام علی (علیه السلام ) امکان ندارد.
کد خبر: ۸۷۴۷۸۴۱
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت‌الاسلام سید جعفر مرتضوی در نشست ساماندهی شئون فرهنگی استان گفت: پیامبر گرامی اسلام دو هدیه ی گران بها برای بشر آورد، یکی قرآن و دیگری امیرالمومنین علیه السلام و قرآن در حقیقت توحید است.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به حدیث «سلسه الذهب» افزود: امام رضا علیه السلام فرمود:« کلمه «لا اله الا الله» حصار محکم من است هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل شود، از عذاب من در امان است و امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم. فرمایش امام به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد».

وی ادامه داد: فرمایش امام به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد و خداوند در سوره احزاب آیه ی ۳۶ می فرماید:« و هیچ مرد مؤمن و زن مؤمنی را نسزد و شرعا جایز نباشد و عقلا روا نبود آن گاه که خدا و رسولش فرمانی را درباره آنها صادر نمایند برای آنها اختیاری در کارشان باشد و هر کس خدا و رسولش را نافرمانی کند مسلّما به گمراهی آشکاری درافتاده است

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری افزود: این آیه اصل و ریشه ی تشیع است و این آیه را باید در کنار دو آیه ی ۳ و ۶۷ سوره ی مائده گذاشت و خدا وند در آیه ی ۶۷ فرموده است:« ای فرستاده ما، آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن، و اگر نکنی گویی هیچ پیام او را ابلاغ نکرده ای و خداوند تو را از فتنه و شر مردم نگه می دارد، بی تردید خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند.

حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: این آیه در چند مرحله بر قلب نازنین پیامبر نازل شد، اولین مرحله ی آن در عرفات، مشعر و منی نازل شد و جبرئیل امین پیام آورد که «یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» و پیامبر خدا فرمودند در حال حاضر زمینه ای برای بیان این مسئله فراهم نیست، چون که تازه مسلمان شده اند و امام علی علیه السلام در جنگ های بسیاری همچون خندق،احد و خیبر بسیاری از بزرگان آنان را کشته یا سرکوب کرده است.

وی افزود: قسمت دوم آیه در مکه و بعد از مراسم حج روز ۱۷ ذیحجه نازل شد و جبرئیل به پیامبر ابلاغ کرد که «یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» و باز هم پیامبر شرایط را مهیا ندید و این مسئله را بیان نکرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری گفت: در مرحله ی سوم، در محلی به نام غدیر خم دوباره جبرئیل بر پیامبر نازل شد و از جانب خدای رحمان فرمود: «اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً به مردم برسان؛ و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده اى؛ خداوند تو را از خطرات احتمالىِ مردم، نگاه مى دارد؛ و خداوند، جمعیت کافرانِ لجوج را هدایت نمى کند. »

حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد: غدیر که در ۳ یا ۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه یکی از میقات‌های ۵ گانه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد، در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود و غدیر خم به علت وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود این سرزمین که گرمایی طاقت فرسا و شدید دارد.

وی در اهمیت خطبه ی غدیر گفت: شرائط جغرافیایی غدیر که قبل از تقاطع جاده ها در جحفه و پیش از تفرق قبایل بوده است و همچنین توقف سه روزه در بیابانی داغ و شرائط زمانی حجة الوداع که پس از ایام حج و عظیم ترین اجتماع مسلمانان تا آن روز بوداز یک طرف و مقام مخاطِب خطبه، و نیز حالت خاص مخاطَبین یعنی حاجیان، آن هم پس از اتمام حج و به هنگام بازگشت، و نیز اعلام نزدیکی وفات پیامبر (ص) برای مخاطَبین، چه آنکه حضرت ۷۰ روز پس از این سخنرانی از دنیا رحلت نمودند از سوی دیگر و هم چنین خطاب خداوند که: «ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده که اگر ابلاغ نکنی رسالت خود را نرسانده ای»، که در هیچ یک از فرامین الهی چنین مطلبی گفته نشد، دلیل بر اهمیت غدیر و واقعه ی غدیر غم دارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری بیان کرد: از مهمترین زیارت های ائمه طاهرین از نظر شیعه امامیه زیارت غدیر است که برای آن اهمیت زیادی قائلند و متأسفانه در عصر حاضر به آن کمتر توجه می‌شود و کمتر بیان می‌شود و امام هادی (ع) در سالی که معتصم آن حضرت را از مدینه به سرمن رأی آورد، مرقد شریف امیرالمؤمنین (ع) را با این زیارتنامه زیارت کرد، که از برجسته ترین و بالاترین زیارت هاست، در این زیارتنامه از فضایل امیرالمؤمنین (ع) و از مشکلات سیاسی و اجتماعی آن روزگار که آن حضرت دچار بود و قسمتی از فرازهای زیارت را تشکیل می‏ دهد سخن گفته است.

وی با اشاره به آیه ی ۳ سوره مائده گفت: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم و منظور نه هر دین و نه هر اسلامی است منظور از دین دین اسلام و منظور از اسلام، اسلام به همراه امیر المومنین علی علیه السلام است.

حجت‌الاسلام مرتضوی افزود: همه ی قرآن در شأن امیر المومنین علیه السلام نازل شده، یعنی قرآن در شکل انسان یعنی امام علی علیه السلام، یعنی خداوند قرآن را به وسیله ی جبرئیل امین بر قلب پیامبر نازل کرد و این قرآن مکتوب است و حضرت علی علیه السلام قران ناطق است و پیامبردر خطبه ی غدیر می فرماید این دو از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند.

وی با بیان اینکه در خطبه ی غدیر به تمامی ائمه از امام علی(ع)گرفته تا امام عصر (عج) اشاره می‌کند، تصریح کرد: در حقیقت این نیست که بگوییم امیر المومنین علی (ع) در روز غدیر خم بر امامت نصب شده است، از اول خلقت بشر حضرت آدم بر امامت علی (ع) ایمان داشت و توبه ی حضرت آدم بعد از ۲۰۰سال با واسطه قرار دادن پنج تن آل عبا پذیرفته شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گفت: در زمان شهادت حضرت حمزه، پیامبر خدا به ایشان گفتند که اگر دو فرشته ی مرگ از امام تو سوال کردند بگو امام من علی علیه السلام است و یا زمانی که فاطمه بنت اسد در حال رفتن از دنیا بود پیامبر به امام علی علیه السلام فرمود به مادرت که حکم مادری بر من را نیز دارد، بگو که اگر فرشته ی مرگ از تو در مورد امامت سوال کرد بگوید فرزندم علی امام من بوده است.

وی گفت: به فرموده ی پیامبر گرامی اسلام «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن، روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم، علیّ بن ابی طالب را به‌عنوان عَلَم امّتم منصوب کنم، تا بعد از من، مردم توسط او هدایت شوند و آن، روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به‌عنوان دین برای آنان پسندید.» و می ‌دانیم که به هیچ چیز هم مانند ولایت سفارش نشده است: «لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ»؛ به هیچ چیز، مانند ولایت دعوت نشده است.

حجت‌الاسلام مرتضوی در پایان افزود: اعمال در این روز، فضیلت بی ‌نظیری دارند؛ هر یک از نماز، روزه، افطار و اطعام مؤمن در عیدالله الاکبر غدیر، ثواب بی ‌نظیری دارد، در هیچ یک از اعیاد دیگر، فضایل و آداب به اندازه عیدالله الاکبر غدیر نرسیده است.

گفتنی است، نشست ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی روز دو شنبه ۲۹ شهریور ۹۵ در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.

ارسال نظرات