خبرهای داغ:
رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه اگر شهری سوپاپ‌های فرهنگی‌اش کار نکند، آن شهر به لحاظ فرهنگی عصبی خواهد شد گفت: سوپاپ‌های فرهنگ در شهر قم بسیار کم شده است.
کد خبر: ۸۷۴۷۱۵۰
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مجدالدین معلمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت فرهنگ در این شهر اظهار کرد: در عرصه ایجاد زیرساخت فرهنگی در شهر قم نه تنها ما رشد نکردیم، بلکه حتی افت داشتیم، یعنی در گذشته فرهنگسراها، سالن‌ها و امکانات فرهنگی در شهر قم وجود داشت که اکنون آنها را نداریم، این مسأله سبب شده که سقف پیشرفت هنرمندان در استان قم محدود شود، البته این مساله در خصوص تمام رشته‌های هنری استان قم صدق نمی‌کند.

رئیس حوزه هنری استان قم ادامه داد: مدیران عالی استان که تصمیم‌گیران کلان هستند، با توجه به پوشش مذهبی شهر قم احساس خلأ نسبت به اینکه نمادهای فرهنگی این شهر را ارتقاء بدهند، ندارند. نمادهای فرهنگی، اماکنی همچون مسجد، فرهنگسرا، گالری، سینما و سالن تئاتر است، تا زمانی که برداشت کلی این باشد که وضعیت قم در این عرصه خوب است، توجهی به این امر صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: در شهر قم شاید به اندازه کل کشور سالن همایش وجود داشته باشد، اما این سالن‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که تنها در آن امکان سخنرانی باشد، دلیل زیاد بودن سالن همایش‌ها در شهر قم به دلیل کثرت برگزاری جشنواره‌ها در این شهر است، زمانی که یک جشنواره تعریف می‌شود، نیاز به سالن همایش احساس خواهد شد و مسؤولان به سراغ احداث سالن همایش می‌روند تا جشنواره‌ها راحت‌تر برگزار شود.

معلمی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی اظهار کرد: در شهر قم همه می‌دانند که یک سری آسیب‌ها وجود دارد، به عنوان مثال آمار طلاق، آمار مهاجرت و آمار درگیری در این شهر خوب نیست، شاید صدها جلسه هم در قم برگزار شده تا راه حلی برای کاهش این آمارها پیدا شود.

رئیس حوزه هنری استان قم ادامه داد: تاکنون هیچ کس به این ذهنیت نرسیده که اگر شهری سوپاپ‌های فرهنگی‌اش کار نکند، اگر آرامشگاه‌های فرهنگی در شهری وجود نداشته باشد، اگر در شهر شادی کم باشد، آن شهر به لحاظ فرهنگی عصبی خواهد شد، سوپاپ‌های فرهنگ در شهر قم بسیار کم شده است. در شهری که یک میلیون و 200 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، تنها دو سینما وجود دارد، شهر قم نقشه فرهنگی ندارد و کل این شهر به لحاظ نداشتن زیرساخت فرهنگی مشکل دارد.

وی افزود: توسعه فضاهای فرهنگی همچون سینما، سالن تئاتر و کتابخانه موجب می‌شود که تنفس گاه‌های فرهنگی کار کنند و این مسأله موجب کم شدن آسیب‌های فرهنگی در یک شهر می‌شود، اما زمانی که تنفس‌گاه‌های فرهنگی همچون مساجد و فرهنگسراها کار نکند، این مسأله موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود.
ارسال نظرات