خبرهای داغ:
دومین یادواره «ماموستا علی کردار»با حضور جمع کثیری از هنرمندان، صاحب نظران موسیقی کردی و مردم بوکان در سالن فرهنگ سرای سیمرغ در چهاردهمین سال درگذشتش گرامی داشته شد.
کد خبر: ۸۷۴۶۹۶۱
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در ابتدای این مراسم «محمد (آوات) دکاندار» مسئول کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوکان در سخنانی ماموستا علی کردار را یکی از مفاخر موسیقی منطقه برشمرد و گفت: "ماموستا علی کردار" یکی از ماندگار ترین هنرمندان کردستان است که با صدای دلنشین و خاص خود راوی بیت ها و موسیقی کردستان بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: بزرگداشت بزرگان و مفاخر بوکان طی سه سال گذشته با وجود تمام مشکلات و ناملایمات برگزار شده و همچنان نیز تا پایان کار شورای اسلامی در دوره چهارم با جدیت دنبال خواهد شد.

دکاندار همچنین از دومین بزرگداشت یکی دیگر از مفاخر بوکان طی چند ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: بعد از اتمام ماه های محرم و صفر از یکی از مفاخر به نام بوکانی در دومین گرامی داشت مفاخر بوکان تجلیل خواهد شد که در آینده نزدیک جزئیات آن را نیز رسانه ای خواهد شد.

در ادامه برنامه و در پانل دوم ماموستا سعید نجاری "آسو"، قادر آزمند، صلاح پایانیانی و حسن شیربگی در موضوعات مختلفی به ارائه مقاله پرداختند.

سعید نجاری "آسو" در مقاله خود به تاثیر شعر بر موسیقی و بیت پرداخت و گفت: موسیقی در تمام ملل جهان به دو شیوه نو و سنتی شناخته می شود که موسیقی کردی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در کردستان بیت و مقام به عنوان مهمترین نوع موسیقی شناخته می شوند که هر کدام از این دو خود به قسمت های مختلفی تقسیم می شوند.

نجاری عنوان کرد: بیت داری داستانی خاص است ولی موسیقی مقامی که به دو بخش مجلسی و عامیانه تقسیم می شود شعر حرف اول را می زند.

این شاعر به نام بوکانی ادامه داد: شعر پی و فنداسیون موسیقی کردی است ولی بیت سرشار از داستان های عاشقانه ای است که به عینه به حقیقت پیوسته است.

دومین سخنران پانل دوم قادر آطمند بود که به زندگی و آثار ماموستا علی کردار پرداخت و گفت: این استاد بی بدیل موسیقی کردی در سال 1307 در روستای باغچه بوکان به دنیا آمده است.

وی به اساتید این هنرمند اشاره کرد و عنوان نمود: اولین استاد علی کردار پدر وی "حاجی رحیم کردار" جزء اولین اساتیدی بوده است که نزد ان بیت خوانی را فرا گرفته است.

آزمند ادامه داد: "کریم مل خوار"، "رحمان له فه درو"، و صالح کرده دیگ استادان علی کردار در منطقه بودند که وی توانست از آنان توانستف بیت ها و حیران های فراوانی را یاد و به شیوه بسیار زیبایی بیان کند.

این نویسنده بوکانی تصریح کرد: این هنرمند بیت خوان بوکانی در 74 سال زندگی خود بیش از 104 اثر را اجرا کرد که متاسفانه اکنون تنها 8 اثر فاخر در بخش موسیقی و 12 بیت از آن به یادگار مانده است.

صلاح پایانیانی نیز به تاثیر ادبیات کردی بر بیت و حیران پرداخت و همچنین حسین شیربگی نیز به تاثیر بیت کردی بر فرهنگ عامه جامعه اشاره نمود.

حسین شیربگی عنوان کرد: بیت کردی موسیقی متعالی است که از سوی ملتی کشاورز و دامدار ارائه و توانسته است قله های رفیع هنر را تسخیر کند.

وی ادامه داد: در بیت کردی آشتی و صلح، زیبایی، عشق، مردم دوستی، هنر و مردانگی موج می زند که نشان از فرهنگ بالای مردمان این سرزمین است.

اجرایتعدادی از آثار علی کردار از سوی هنرمندان بوکانی و همچنین تفدیر ازخانواده و همسر علی کردار از بخش های .پایانی این مراسم بود.

دومین مراسم گرامیداشت «ماموستا علی کردار» در چهاردهمین سالگرد در گذشت وی به همت شورای اسلامی شهر، کمیسیون فرهنگی و شهرداری بوکان با حضور جمع کثیری از علاقه مندان برگزار شد.

علی گلبانی مشهور به«علی کردار» در سال 1307 در روستای باغچه بوکان به دنیا آمد.

وی یکی از برجسته ترین بیت خوانان کردستان بودند که هم اکنون 20 اثر از کارهای وی بر جای مانده است.

وی در بخشهای مختلف موسیقی کردی همچون بیت، حیران، لاوک و مقام استاد بوده و در سالهای قبل از انقلاب با دعوت "سواره ایلخانیزاده" در رادیو تهران نیز برنامه هایی را اجرا کرده است.

وی در 11مرداد سال 81 فوت کرد و در روستای باغچه نیز به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات