بسیج جامعه پزشکی و مهندسین کهگیلویه و بویراحمد با شرکت در اردوی راهیان نور از مناطق عملیاتی غرب دیدن کردند و از نحوه شهادت فرزندان سرزمین مجاهدت‌های خاموش آشنا شدند.
کد خبر: ۸۷۴۶۸۷۸
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰

به مناسبت برگزاری کنگره ملی 1800 سردار و شهید کهگیلویه و بویراحمد بسیج جامعه پزشکی و بسیج مهندسین اردوی راهیان نور به غرب کشور را برگزار کردند.

این اردوی زیارتی که 21 شهریورماه با حضور دو قشر جامعه پزشکی و مهندسین برگزار شد و به مدت یک هفته به طول انجامید با روایتگری راویان از نحوه شهادت فرزندان آن خطه که برای دفاع از سرزمینشان شجاعانه جنگیدند آشنا شدند.

با ورود به استان کردستان و استقرار در اردوگاه کاروان راهیان نور کهگیلویه و بویراحمد از تپه الله‌اکبر و باشگاه افسران دیدن کردند و راویان از نامگذاری این مناطق و نحوه شهادت فرزندان استان کردستان و اعزامی به مناطق نیز راوی‌گری کردند.

تپه الله اکبر

«تپه الله اکبر» موقعیتی است در ابتدای شهر سنندج واقع شده و به دلیل مشرف بودن بر نقاط مهم از جمله باشگاه افسران، فرودگاه، پادگان لشکر 28، جاده‌های ورودی و خروجی سنندج به همدان، کرمانشاه و دیواندره از نقاط استراتژیک شهر به حساب می‌آید.

بنا به گفته راوی کاروان راهیان نور نحوه پاکسازی تپه الله‌اکبر به گونه‌ای بود که ضد انقلاب نیرو و تجهیزات و امکانات زیادی را از جمله تیربار، توپ و ...بر روی تپه مستقر کرده بود و حزب دموکرات در ابتدای تپه و کومه‌له در بالای ارتفاع مستقر بودند و در این بین چریک‌های فدایی خلق نیز در میان جنگل و حاشیه بیمارستان و در پائین دست تپه حضور داشتند.

پاکسازی تپه الله اکبر توسط شهید محمد بروجردی، شهید صیاد شیرازی و  سردار رحیم صفوی طراحی شد.

در گام اول پاک‌سازی تپه‌ الله‌اکبر را پیشمرگان مسلمان کرد برداشتند. این نیروها به فرماندهی شهید داریوش چاپاری برای آزادسازی تپه از طرف فرودگاه شروع به حرکت کردند. 

باشگاه افسران منطقه دومی بود که از آن دیدن کردیم محیطی کاملا عرفانی و مذهبی که کاروان راهیان نور استان را مجذوب خود کرده بود و هر کدام بر روی سنگ قبر شهیدی درد و دل می کردند.

یکی از اقدامات جالب حضور سه شهید گمنام بودند که کاروان با تشیع آن‌ها در محل گلزار شهدای گمنام با برگزاری دعای عاشورا و مدیحه‌سرایی به سوگ نشستند و با شهدا درد و دل کردند.

در اردیبهشت‌ماه سال 1359 باشگاه افسران سنندج در محاصره ضد انقلابی قرار گرفت و تعدادی از رزمندگان به مدت 22 روز در محاصره بودند که با مقاومت وصف‌ناپذیری ایستادگی کردند که در این بین عملیات پاکسازی سنندج در سه محور انجام شد و محاصره باشگاه افسران در هم شکست و در حال حاضر مزار سه شهید این واقعه که یکی به زادگاهش منتقل شد و به همراه چهار شهید دیگر در این مکان مقدس قرار قرار دارند.

در روز بعد کاروان راهی شهرستان مریوان شدند در طول جاده 125 کیلومتری سنندج به مریوان چند نقطه زیارتی و حماسی از جمله روستای «نگل» در 60 کیلومتری در غرب سنندج بود که به دلیل وجود یک قرآن که با خط کوفی و تزئینات آب طلا بر روی پوست آهو نوشته شده و متعلق به صدر اسلام است مشهور است.

روستای «قلعه‌جی» در 22 کیلومتری مریوان در اسفند 66 و بهار 67 هدف بمباران شیمایی دشمن بعثی قرار گرفت که نیروهای ضد انقلاب در پشتیبانی از دشمن در 15 کیلومتری جاده مریوان در چندین مرحله به نیروهای رزمنده کمین زدند که با فرماندهی حاج احمد متوسلیان و عثمان فرشته یکی از پیشمرگان مسلمان کرد از سپاه مریوان این جاده را آزاد کردند و سه راهی دزلی به مریوان که یکی از مسیرهای عملیاتی لشکر محمد رسول‌الله و عملیات والفجر 10 می‌باشد به سه راهی حزب‌الله معروف شده است.

یادمان شهدای روستای دزلی

شهرستان مریوان در 23 تیرماه 58 در حمله ضد انقلابی‌ها به سپاه مریوان که هشت تن از آن‌ها به شهادت رسیدند در سوم تیرماه 59 با حضور احمد متوسلیان نیروهای سپاه مریوان و پیشمرگان مسلمان کرد از حضور ضد انقلابی‌ها پاکسازی شد.

دریاچه زریوار از نقاط سیاحتی شهرستان مریوان بوده که در سه کیلومتری این شهر واقع شده و در سمت شرقی دریاچه و در نزدیکی سنگرهای رزمندگان اسلام مزار چهار شهید گمنام دفاع مقدس قرار دارد که از اماکن زیارتی زائران جبهه‌های شمالغرب محسوب می‌شود.

گفتنی‌ است شهرستان مریوان 119 بار بمباران و 517 بار گلوله‌باران شد که تعداد 700 نفر از مردم مسلمان کرد به شهادت رسیدند.

از نقاط زیارتی و حماسی کردستان که راهیان نور کهگیلویه و بویراحمد از آن دیدن کردند روستای «دزلی» بود که این روستا در 29 کیلومتری شهر مریوان و 120 کیلومتری سنندج واقع شده است.

یادمان شهدای مرصاد

بعد از پاکسازی شهر مریوان ضد انقلابی‌ها پایگاه اصلی خود را به دزلی منتقل کردند و در اواخر آذرماه 59 تعداد 200 نفر از نیروهای بومی و اعزامی به رهبری احمد متوسلیان شبانه مواضع ضد انقلابی‌ها را تله‌گذاری کردند و تمامی نقاط حساس را گرفتند و روستا پاکسازی شد و در این عملیات چند نفر از سران حزب دموکرات کشته شدند.

مقام معظم رهبری در 27 اردیبهشت 1360 به همراه گروهی وارد روستای دزلی شدند.

به محض خروج ایشان از روستا به واسطه گزارش جاسوسان این منطقه مورد آماج بمباران هوایی قرار گرفت که تعداد زیادی به شهادت رسیدند و به همین منظور برای گرامیداشت آن‌ها یادمانی در روستا برپا شده است که کاروان‌های راهیان نور از این مناطق دیدن می‌کنند.

آخرین مکان زیارتی که به خون شهدا آغشته شده بود «سیران‌بند» بود که کاروان راهیان نور از این منطقه هم دیدن کردند.

«سیران‌بند» نام روستای مرزی در 24 کیلومتری جنوب شرقی بانه است.

گروهک‌های ضد انقلاب تعدادی از رزمندگان اسلام را به اسارت گرفته بودند و قصد داشتند آن‌ها را از مرز این روستا عبور دهند و به عراق تحویل دهند که در هنگام اسکان در این روستا به دلیل نامعلومی تعداد 10 نفر از رزمندگان را جدا کرده و آن‌ها را در پایین چشمه به شهادت رساندند.

مزار این شهیدان در سیران‌بند از جمله نقاط زیارتی مناطق عملیاتی شمالغرب کشور است.

گفتنی است منطقه سیران‌بند در عملیات والفجر 4 محور لشکر 8 نجف به فرماندهی سردار شهید حاج احمد کاظمی بوده است.

در اردوی راهیان نور کهگیلویه و بویراحمد به مناطق عملیاتی غرب بازدید از مناطق مختلف موجب آرامش و خرسندی دو قشر جامعه پزشکی و مهندسین شد که با تبرک از این مناطق عملیاتی و مقدس خارج شدند.

ارسال نظرات