حاجی دلیگانی با تصریح بر اینکه ما هم مخالف سرمایه‌گذاری و پیشرفت نیستیم، گفت: ما می‌گوییم سرمایه‌گذاری بر اساس یک چهارچوب منطقی باشد که منافع کشور ما هم تأمین شود نه اینکه فقط منافع طرف مقابل تأمین بشود.
کد خبر: ۸۷۴۶۵۱۱
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم در مراسمی شامگاه شنبه درسلسله جلسات بصیرت افزایی شهر اصفهان اظهار کرد: موضوع قواره قراردادهای نفتی ازجمله بحث‌های اصلی و داغ این روزهای کارشناسان هست، البته شنیده‌شده ظاهراً هیئت تطبیق مجلس آن را تائید کرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی بابیان اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد، یک فاجعه هست، گفت: ازیک‌طرف این قواره قراردادهای نفتی مشکوک و از طرف دیگر بخش عمده‌ای از ایراداتی که خلاف مصالح ملی بوده و رهبر معظم انقلاب بر آن گرفته بودند اصلاح‌نشده بود.

* دلایل مشکوک بودن قواره قرادادهای نفتی

وی، در مورد مشکوک بودن این قواره قراردادهای نفتی تصریح کرد: تحلیل ما بر این اساس است که به‌نوعی این قواره‌های قرارداد نفتی گروگان گرفته‌شده برای برجام است.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با منفک خواندن قواره با قرارداد توضیح داد: قواره یعنی الگو و چهارچوبی که بر اساس آن بایدها و نبایدها و طبق شرایط داخل آن دولت‌ها بتوانند از آن قراردادهایی را استخراج کنند.

حاجی دلیگانی اهمیت این موضوع را این‌گونه عنوان کرد: یعنی به مدت حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۰ سال سرنوشت میدان‌های نفتی کشور با این قواره گره می‌خورد، لازم به ذکر هست که تهیه این‌گونه قواره‌ها در شأن نمایندگان مردم در مجلس هست که البته کمتر از چند هفته مانده به پایان مجلس هشتم در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ در ماده ۷ قانون اختیارات و وظایف وزارت نفت نمایندگان آن را به عهده هیئت‌وزیران گذاشته‌اند.

وی در ادامه مشکوک بودن این قواره‌های نفتی اظهار کرد: شخص «سید مهدی حسینی» که به‌عنوان مسئول کارگروه از طرف دولت یازدهم برای پیگیری نوشتن این قواره‌های مشخص‌شده بوده در دانشگاه امیرکبیر گفته ما در جریان مذاکرات هسته‌ای ما لابی نفتی مذاکرات نفت را هم سعی می‌کردیم همراه با مذاکرات هسته‌ای بکنیم و البته این کار را هم کردیم.

عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم با اشاره به اظهارت مدیرعامل شرکت توتال فرانسه گفت: این شخص مدعی شده از درون مذاکرات برای ما پیشنهادهایی با این مضمون که آن‌قدر برای ما جذاب بوده که ما تعجب کردیم.

* ارائه اطلاعات محرمانه میدان بزرگ نفتی آزادگان به توتال فرانسه

حاجی دلیگانی افزود: از طرف دیگر «اطلاعات محرمانه» مربوط به میدان بزرگ نفتی آزادگان که سومین میدان بزرگ نفتی جهان هست را در فروردین امسال طی قراردادی به شرکت توتال فرانسه ارائه می‌دهند.

وی بر نقطه‌های تاریک این مسئله تأکید کرد و گفت: باید دید چه ارتباطی بین آن لابی نفتی که آقای سید مهدی حسینی می‌گوید با مطلب جذابی که توتال ادعا دارد به آن‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای گفته‌شده و ارائه اطلاعات محرمانه به توتال چیست؟

* منتظر پخش مناظره قواره‌های قراردادهای نفتی در شبکه افق هستیم

حاجی دلیگانی با اعلام مجدد آمادگی برای مناظره در خصوص قواره‌های قراردادهای نفتی با وزیر نفت یا یکی از وزارت نفت، اظهار کرد: مدتی قبل با «الیاس حضرتی» به‌عنوان موافق این قواره‌های نفتی و «دکتر پدیدار» سر پیمانکارهای نفتی ایران در شبکه افق مناظره‌ای را انجام دادیم که البته هنوز پخش نشده است.

* ما مخالف سرمایه‌گذاری و پیشرفت نیستیم

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس با تصریح بر اینکه ما هم مخالف سرمایه‌گذاری و پیشرفت نیستیم، گفت: ما می‌گوییم سرمایه‌گذاری بر اساس یک چهارچوب منطقی باشد که منافع کشور ما هم تأمین شود نه اینکه فقط منافع طرف مقابل تأمین بشود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: همان‌طور که اطلاع دارید در جریان این قواره قراردادهای نفتی همه اعضای هیئت‌مدیره «شرکت ملی نفت ایران» استعفا دادند در اعتراض به همین قواره و گفتند این قواره قراردادهای نفتی ذلت‌بار است.

* جزییات نحوه تهیه این قواره قراردادهای نفتی

وی در تشریح جزییات نحوه تهیه این قواره قراردادهای نفتی اظهار کرد: کارگروه دولت که مسئولیت آن بر عهده «سید مهدی حسینی» هست قراردادی با خارجی‌ها بسته‌اند با مبلغ ۴ میلیارد تومان که متن این قواره قراردادهای نفتی را تهیه کنند مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هم خودشان گرفتند، این‌گونه که خانم‌های کاتبی پور، حسن‌زاده و آقای حسینی در لندن نشستن و این قواره قراردادهای نفتی را نوشتند.

عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم بابیان اینکه این قواره قراردادهای نفتی در ۱۰ صفحه تهیه‌شده است، گفت: سؤال ما این هست که چرا تهیه این ۱۰ برگ دو سال طول کشیده است؟ ثانیاً بعدازاینکه در ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ این ۱۰ صفحه در هیئت دولت تصویب‌شده آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در سایت دولت در تاریخ اول شهریورماه ۱۳۹۵ گفته است که ۱۵۰ ایراد این قواره برطرف شده، پس شکی که وجود دارد این هست شاید اشکالات دیگری هم وجود دارد.

حاجی دلیگانی با اشاره به اصلاح مجدد این قواره قراردادهای نفتی در تاریخ ۷ شهریورماه ۱۳۹۵ توسط هیئت دولت، اظهار کرد: هنوز هشت ایراد از ایراداتی که رهبر معظم انقلاب بر این قواره گرفته بودند اصلاح‌نشده بوده است.

* ۷ بار اصلاح قواره قراردادهای نفتی و ماندن برخی ایرادات مطرح شده

وی در تأکیدی مجدد بر اینکه ما نیز به دنبال گشایش اقتصادی هستیم، تصریح کرد: اینکه دولت ۷ بار مصوبه خود را اصلاح می‌کند و هنوز ایراداتی درون این قواره قراردادهای نفتی هست جای غصه دارد.

* برخی ایرادات بزرگ قواره قراردادهای نفتی

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس در خصوص برخی از اشکالات باقی‌مانده در این قواره قراردادهای نفتی گفت: مشخص نبودن مرجع صالح به حل اختلاف در صورت پیش آمدن اختلاف بین کشور و طرف مقابل، دیده نشدن تضمین برای به‌کارگیری نیروی توانمند داخلی در این قواره و اینکه درون آن بیان‌شده هر قرارداد نفتی ۱۰ روز پس از نافذشدن موظف هشتند قرارداد را در اختیار کمیسیون عالی نظارت بگذارند.

حاجی دلیگانی در تشریح نقش کمیسیون عالی نظارت اظهار کرد: بر اساس قانون ۱۳۹۰ برای نظارت بر قراردادهای نفتی، کمیسیون عالی نظارت با حضور دادستان کل کشور، دو عضو از کمیسیون‌های انرژی و برنامه‌وبودجه مجلس و تعدادی از مسئولان دولتی تشکیل‌شده و وظیفه‌دارند تا هر قرارداد نفتی را که می‌خواهد منعقد شود را بررسی کنند که خلاف مصالح ملی نباشد.

* تشابه قواره قراردادهای نفتی با قرارداد کرسنت

وی «قرارداد کرسنت» را نمونه‌ای از مشخص نبودن مرجع صالح به حل اختلاف عنوان کرد و گفت: در درگیری این موضوع که طرف ایرانی و اماراتی حضور داشتند داوری انتخاب می‌شود که ازقضا دوست طرف اماراتی بوده و متهم کردن ایران در آن قرارداد تا امروز ۱۴ میلیارد دلار خسارت به‌طرف اماراتی برآورد شده است.

منبع: دانا
ارسال نظرات