رئیس سابق فراکسیون زنان مجلس:

سیاست‌های کلی خانواده باید نصب العین مسئولان در حوزه زنان و خانواده قرار گیرد

رئیس سابق فراکسیون زنان مجلس گفت: دستگاه‌های مسئول در حوزه خانواده و زنان با نصب العین قرار دادن سیاست‌های کلی خانواده و پرهیز از بکارگیری نسخه‌های منسوخ غربی، زمینه تحکیم نهاد خانواده را فراهم کنند.
کد خبر: ۸۷۴۶۵۰۸
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، فاطمه رهبر گفت: سیاست‌های کلی خانواده که اخیرا از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده است بار دیگر حکایت از اهمیت و اولویت موضوع خانواده و تأثیر گذاری و تاثیر پذیری آن بر محیط اجتماع دارد. اساساً این موضوع همواره از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌های معظم له در مقاطع زمانی مختلف بوده و بر این مبنا حفظ و حراست از این نهاد مقدس را مورد تأکید قرار داده‌اند.



وی ادامه داد: با در نظر گرفتن قداست و نقش کلیدی خانواده در قوام و دوام جامعه، خانوده اصلی ترین و اصیل‌ترین نهاد اجتماعی بوده و استحکام و پایداری هر جامعه‌ای منوط به تحکیم کیان خانواده می‌باشد و از این رو صیانت از آن در برابر موج ویرانگر و طوفان سهمگین بحران‌ها و چالش‌های بیرونی در نهایت سبب پویایی


اجتماع خواهد شد.

رئیس سابق فراکسیون زنان مجلس افزود: با این رویکرد ، نقش پیشگیرانه خانواده در مقابل موج مخرب آسیب‌های اجتماعی انکار ناپذیر است؛ چرا که خانواده بنابر ماهیت وجودی خویش همواره به مثابه سدی محکم در برابر انحرافات فکری و رفتاری عمل کرده و در صورت مدیریت مؤثر تا حد بسیار بزرگی می‌تواند از بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی و یا حتی چالش‌های فراگیر جلوگیری به عمل آورد.

رهبر تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین هدف گذاری‌های دشمن در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم،  تأثیرگذاری بر کیان خانواده است و بر همین اساس صدها و بلکه هزاران شبکه ماهواره ای و سایت و کانال در فضای مجازی شکل گرفته تا تزلزل در نهاد خانواده و تخریب ارزش‌ها و اصول اخلاقی را پیگیری کنند. بر این مبنا لازم است تا مقابله هوشمندانه‌ای در این عرصه با ابتناء بر ارزش‌های اسلامی، انسانی و اخلاقی شکل گیرد که این مهم لزوم بهره گیری هدفمند از کلیه رسانه‌ها و ظرفیت‌های موجود را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه، اگر در هر زمان و هر جامعه‌ای شاهد تبلور ارزش‌ها و تلاش در جهت نیل به آرمانها بوده‌ایم در واقع این امر برگرفته از پویایی نهاد خانواده بوده که توانسته نقش بی بدیل خود را به خوبی ایفا نماید. جامعه ارزشی و انقلابی ایران اسلامی خود گواه گویایی در این خصوص است که بستر


متدینانه و انقلابی خانواده‌ها چگونه توانسته است تا با پرورش شیر زنان و غیور مردانی فریاد ظلم ستیزی، عدالت خواهی و آزادگی را در عرصه گیتی به صدا در آورد و زمینه ساز لرزش کاخ‌های پوشالی مستکبرین و صاحبان جهانی زر و زور و تزویر شود و اتفاقا بر همین اساس است که صاحبان جهانی قدرت و بویژه غرب در


تلاش هستند تا با برنامه‌های خویش زمینه مرگ خانواده را فراهم کنند چرا که مرگ خانواده عملا به مثابه مرگ جامعه و فروپاشی کشور از درون است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: با این رویکرد و در راستای تحقق اهداف متصور در سیاست‌های کلی خانواده و رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این باب ، لازم است در طراحی و تدوین کلیه برنامه های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خانواده به عنوان محور و کانون اصلی مورد توجه قرار گیرد و از این رو باید آثار و تبعات هر سیاست و برنامه‌ای در قبال خانواده سنجیده شده و به واقع خانواده مبنای هزینه – فایده سیاست‌ها و برنامه ها باشد و نه مسائل دیگر.

رهبر افزود: از سوی دیگر لازم است برای تمام طرح‌ها ، برنامه‌ها و فعالیت‌ها طراحی و تدوین پیوست فرهنگی – ارزشی با محوریت خانواده در دستور کار قرار گیرد تا زمینه استحکام و البته پویایی روز افزون این رکن رکین جامعه را فراهم آورده و از بروز و ظهور آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی جلوگیری کند. امیدواریم کلیه دستگاه‌های مسئول در حیطه خانواده و زنان با نصب العین قرار دادن این سیاست‌ها و پرهیز از اقدامات صرفاً شعار گرایانه و با تکیه بر الگوهای اصیل اسلامی و پرهیز از بکارگیری نسخه‌های مردود و منسوخ غربی، زمینه صیانت و تحکیم بیش از پیش نهاد خانواده را در جامعه اسلامی مان فراهم کنند.

* سیاست‌های کلی خانواده چراغ راه کمیته امداد برای خدمت رسانی خواهد بود

وی با اشاره به بند چهارم سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی رهبر معظم انقلاب که به موضوع ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان پرداخته شده است.گفت:  ازدواج به عنوان یک سنت حسنه نبوی در احکام دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. بر این مبنا تسهیل ازدواج جوانان با رویکرد انجام ازدواج‌های آسان و پایدار از برنامه‌های بسیار مهمی است که نهاد مردمی و انقلابی امداد امام (ره) با تمام توان بر آن همت گمارده است به گونه ای که از ابتدای تأسیس این نهاد در 14 اسفند ماه 1357 تا پایان سال گذشته حدود یک میلیون و 900 هزار کمک هزینه ازدواج تامین و پرداخت گردیده و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم با تامین بیش از 100 هزار جهیزیه در سال جاری، آمار عملکرد 38 ساله این نهاد در این بخش را به دو میلیون فقره برسانیم که این مهم قطعاً دارای آثار و برکات متعددی در راستای ترویج و تعمیق بیش از پیش سنت حسنه نبوی ازدواج آسان و پایدار بوده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد بند سیزدهم سیاست های کلی خانواده نیز که به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده بویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت


طلاق پرداخته است، گفت:  هر کجا خانواده توانسته است نقش آفرینی کند مسائل و آسیب‌های اجتماعی و


همچنین جرائم و بزهکاری‌ها کاهش یافته و از این رو رویکرد ما در ارائه خدمات، پیشگیری از بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی در بین خانواده های تحت حمایت است و به همین منظور و در مجموعه امداد امام (ره) ستاد کنترل و مقابله با آسیب‌های اجتماعی با محوریت این معاونت شکل گرفته است. از سوی دیگر علیرغم همبستگی و همگرایی ذاتی بین فقر و آسیب های اجتماعی ، خوشبختانه در بسیاری از موارد نرخ بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق در بین جامعه هدف این نهاد پایین‌تر از آمارهای کلان کشوری است که به نوعی حکایت از توفیق برنامه های فرهنگی و آموزشی این نهاد را دارد. ضمنا رویکرد کلی حاکم بر خدمات این نهاد اتخاذ رویکرد پیشگیرانه است که خدمات مشاوره و راهنمایی نیز بر همین اساس شکل


گرفته و ارائه می‌شود.

رهبر در مورد برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای بند سیزدهم سیاست های کلی خانواده ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: در حال حاضر کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین دستگاه متولی


زنان سرپرست خانوار ، یک میلیون و 76 هزار نفر از این قشر یعنی در حدود 40 درصد زنان سرپرست خانوار کل کشور را تحت حمایت داشته و به این عزیزان بسته‌های خدمتی حمایتی و توانمندی شامل کمک معیشت ماهیانه ، بیمه اجتماعی ، خدمات درمانی، خدمات مشاوره، تسهیلات اشتغال، تسهیلات مسکن، تسهیلات ازدواج مجدد، معاضدت حقوقی و ... را بر اساس شرایط و ویژگیهای آنان ارائه می‌کند. ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار نیز یکی از مهم ترین برنامه های ما در این بخش است به گونه‌ای که در سال‌های 93 و 94 حدود 6 هزار کمک هزینه ازدواج مجدد از سوی این نهاد تأمین و پرداخت شده و تلاش می شود در سال جاری با فرهنگ سازی صورت گرفته شاهد افزایش این آمار باشیم.

وی ادامه داد: با این رویکرد سیاست‌های کلی خانواده عملا به مثابه چراغ راهی برای کمیته امداد در امر خدمت رسانی به جامعه هدف خواهد بود و تلاش می‌شود تا کلیه فعالیت‌ها و اقدامات در راستای تحقق اهداف متصور در این سیاست‌ها، کارسازی و عملیاتی شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار