حمایت از تولیدات داخلی در کشورهای مختلف جهان یک اصل اساسی است و برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی این مسئله در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۷۴۶۴۶۰
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
به گزارش سرویس بسیج اصناف و بازاریان کشور خبرگزاری بسیج،از سال 1389، مقام معظم رهبری طی سخنانی لزوم به اجرا گذاشتن اقتصاد مقاومتی را در ایران به منظور تضمین رشد و تعالی اقتصادی جمهوری اسلامی مطرح کردند. از آن زمان تاکنون، سخنان زیادی از سوی مسئولان مختلف درباره لزوم اجرای این نوع اقتصاد و به اجرا گذاشتن اصول مربوط به آن مطرح شده است، امّا؛ در عمل این اتفاق نیفتاده و ما شاهد اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی نبوده‌ایم.

اقتصاد مقاومتی به زبان ساده به معنای استفاده از توانمندی‌های داخلی در راستای رشد کشور است و یکی از مهمترین اصول این نوع اقتصاد نیز حمایت از تولید داخلی است. مهم اینکه؛ اصول مربوط به اقتصاد مقاومتی در کشورهای مختلف جهان به اجرا گذاشته می‌شود و اینگونه نیست که این نوع اقتصاد و اصول مربوط به آن مختص جمهوری اسلامی باشد.

گفتنی است؛ در عصر اقتصادهای نوین، تولید ملی به عنوان مهم‌ترین رکن در افزایش قدرت اقتصادی شناخته می‌شود و بر همین اساس است که ارزش تولیدات انجام شده در داخل یک کشور (تولید داخلی) یا ارزش تولیدات صورت گرفته توسط افراد تبعه یک کشور (تولید ملی) به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری قدرت اقتصادهای مختلف معرفی می‌شود.

با توجه به اهمیت حمایت از تولیدات داخلی، شخصیت‌های تأثیرگذار کشورهای مختلف درباره این موضوع به شهروندان خودشان توصیه‌هایی کرده‌اند. مثلاً؛ باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در ارتباط با لزوم حمایت از تولیدات داخلی در این کشور گفته است که «مردم آمریکا می خواهند «تویوتا» برانند، سپس از این شکایت می‌کنند که چرا وضعیت اقتصاد ما خوب نیست؟ مشکل اصلی همین حمایت نکردن از تولیدات داخلی است؛ ما نیاز به این داریم که ماشین‌های ساخت آمریکا را بخریم و به اقتصاد خودمان کمک کنیم، در غیر این صورت اقتصاد آمریکا هرگز بهبود نخواهد یافت».

احمد بداوی، نخست وزیر سابق مالزی نیز در تشویق مردم کشورش به حمایت از تولید داخلی اعلام کرد: «مالزیایی‌ها باید کالاهای ساخت مالزی را بخرند و به ویژه در موقعیت کنونی که اقتصاد جهانی با رکود مواجه شده، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، مالزیایی‌ها باید تعصب خود را نسبت به کم کیفیت بودن برخی کالاهای ساخت داخل مالزی کنار بگذارند و آنها را بخرند».

مردم فرانسه برای حمایت از تولید داخلی کالای فرانسوی را 10 درصد گران تر می خرند!

به نظر می‌رسد در کنار تأکیدات رهبران کشورهای مختلف درباره لزوم حمایت از تولید داخلی و مصرف آنها، فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز نقش حیاتی دارد. مثلاً؛ برخی گزارش‌ها از فرانسه نشان می‌دهد که 50 درصد مردم این کشور بر اثر فرهنگ‌سازی صحیح که انجام شده، حاضرند که حدود 10 درصد کالاهای داخل فرانسه را گران‌تر از مشابه خارجی تهیه کنند.

در همین ارتباط، بلومبرگ در سال 2011، طی گزارشی اعلام کرد که کالاهای تولید شده در فرانسه، بین 15 تا  25 درصد، گران‌تر از کالاهای مشابه تولید شده در کشوری مثل چین است، اما، مردم فرانسه می‌دانند که برای حفظ اشتغال در کشورشان باید از تولیدات داخلی و ملی خود حمایت کنند و مصرف‌کننده آنها باشند.

محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه و خزانه دار اتاق ایران نیز درباره فرهنگ کره‌ای‌ها در زمینه استفاده از تولیدات داخلی تصریح کرد: «مردم کره کم‌تر از ماشین‌های اروپایی استفاده می‌کنند، در صورتی که ممکن است ماشین‌های اروپایی از خودروهای کره‌ای بهتر باشد، آنها در واقع از تولید داخلی کشور خود حمایت می‌کنند، همان طور که از تیم ملی خود حمایت می‌کنند».

حمایت از تولیدات داخلی در کشورهای مختلف جهان یک اصل اساسی است

تمامی آنچه در بالا گفته شد، نشان می‌دهد که حمایت از تولیدات داخلی در کشورهای مختلف جهان یک اصل اساسی است و برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی این مسئله در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته است.

حمایت از تولید داخلی بدون فرهنگسازی امکانپذیر نیست

موضوع دوم این است که حمایت از تولیدات داخلی و مصرف آنها، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و کشورهایی در این زمینه موفقیت به دست می‌آورند که با بسیج تمامی امکانات موجود به آگاه‌سازی مردم اقدام نمایند.

نکته اساسی و پایانی اینکه؛ تا زمانیکه اهمیت موضوع حمایت از تولیدات داخلی از سوی مسئولان به خوبی درک نگردد و در راستای فرهنگ‌سازی آن گام‌هایی اساسی برداشته نشود، دستیابی به رشد و شکوفایی اقتصادی، تحرک و پویایی در عرصه اقتصاد و اشتغالزایی در حد حرف و سخن باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات