خبرهای داغ:
در آستانه 28 شهریور ماه صورت گرفت؛

تدوین ویژه‌نامه نهایی جشنواره هنر و ادبیات دینی در همدان

ویژه‌نامه نهایی جشنواره هنر و ادبیات دینی، پژوهشی و فرهنگی قرآن و عترت (ع) در آستانه بیست و هشتم شهریور در برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره تدوین شد.
کد خبر: ۸۷۴۶۱۷۶
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ویژه‌نامه نهایی جشنواره هنر و ادبیات دینی، پژوهشی و فرهنگی قرآن و عترت (ع) در آستانه بیست و هشتم شهریور در برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره تدوین شد.

این ویژه‌نامه که در 100 صفحه آماده شده شامل نتایج نهایی داوری آثار رسیده به این جشنواره است که به‌صورت تصاویری از آثار، صاحبان آثار استان و واحد دانشگاهی مربوطه به نمایش درآمده است

از دیگر مطالب موجود در این ویژه‌نامه می‌توان به تصاویری از اماکن دیدنی، فرهنگی و مذهبی موجود در استان همدان به همراه مقدمه و دیباچه‌ای از حجت‌الاسلام طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز پیام دکتر سعید جامه بزرگی رییس دانشگاه آزاد اسلامی همدان اشاره کرد.

در این کتابچه بخشی را نیز به معرفی داوران و ذکر شرح‌حال مختصری از ایشان اختصاص داده‌ شده است.

طراح و مسئول هماهنگی این کتابچه درباره خصوصیات بصری این کتابچه گفت: جلد این کتابچه و طرح کلی موجود در فضای هنری این اثر با الهام از یکی از آثار معماری و اسلامی موجود در شهر همدان طراحی گردیده است.

عباس چشمه قصابی بیان کرد: روح غالب موجود در فضای هنری کتابچه با پرداختی موجز از طرح نما، گچ‌بری و آجرچینی بنای گنبد علویان ساخته‌وپرداخته گردیده است.

وی ادامه داد: خصوصیات بارز و مثال‌زدنی این بنا نظیر خطوط کوفی آیات کلام‌الله مجید «سوره دهر»، طاق‌نماها، گچ‌بری‌های برجسته‌ی لانه‌زنبوری شامل گل‌وبته درهم‌پیچیده، طرح‌های تودرتوی لوزی شکل، محراب، آجرهای لعاب‌دار، سرداب، نورگیر همه و همه مثال‌ها مصداق‌هایی هستند از هنر فاخر اسلامی ایرانی که در سال 542 هجری قمری در قالب این بنای ارزشمند پیاده‌سازی شده‌اند.

طراح و مسئول هماهنگی این کتابچه اظهار کرد: بنای گنبد علویان که از طرح نما و طاق‌نمای ورودی آن برای طرح جلد کتابچه استفاده‌شده است با شماره 94 در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و در سال 1317 نیز مورد مرمت قرارگرفته است.

طرح جلد کتابچه با استفاده از زیبایی رازگونه و هنر آمیخته با تفکر ایرانی در پرتویی از انوار قدسی نورانیت اسلام پیاده‌سازی شده است.

در سایر صفحات کتابچه نیز با استفاده از طرح‌های اسلیمی، نقوش اسلامی و رنگ‌های مرتبط بافرهنگ اسلامی ایرانی صفحه‌آرایی شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار