استاد دانشگاه گفت: براي مبارزه با مواد مخدر باید اطلاع رساني درباره انواع مواد مخدر و مضرات آن به روز باشد.
کد خبر: ۸۷۴۶۱۴۷
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمد اسراري  افزود: وقتي اطلاع رساني به روز باشد ، نوجوان و جواني كه یک سری اطلاعات و باورها درمورد زيان آور بودن مواد مخدر دارد در برابر ورود مواد جدید هم مصون است و نباید نگران او بود، چراکه به سطحی از پختگی رسیده که برای ما به عنوان گروه تصمیم گیرنده کفایت می کند.

وي با بيان اينكه اطلاع رسانی باید از سنین پایین تر یعنی کودکی و نوجوانی آغاز شود، اظهار كرد: یکی از برنامه هاي مبارزه با مواد مخدر باید در زمینه همکاری و مشارکت با سازمان های غیردولتی و دولتی غیرهمسو مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان ها باشد.

اين استاد روانشناسي اضافه كرد: اگر اطلاع رسانی از سنین کم شروع نشود، تاثیرگذاری خوب و مفیدی به همراه نخواهد داشت، آموزش یک راهبرد است و سایر راهبردها هم باید به کمک بیایند.

وي تاكيد كرد:کودکان و نوجوانان به لحاظ رشد تکاملی، نگرش­‌ها، باورها و ملاحظات محیطی همچون پس‌زمینه‌های خانوادگی و تحصیلی شرایط متفاوتی با بزرگسالان دارند و براي مصون نگه داشتن و درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان یک رویکرد سازمان‌یافته، نظام­‌مند و ادغام یافته مورد نیازاست.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: تحقیقات متعدد نشان داده است که هر چه سن فرد هنگام آغاز مصرف مواد مخدر پائین تر باشد امکان ادامه مصرف مواد مخدر و تبدیل شدن وی به معتاد مزمن بیشتر خواهد بود.

اسراري با بيان اينكه شروع مصرف اين مواد در سنین پائین آسیب دیدن مغز بر اثر اعتیاد را به خوبی نشان مي‌دهد، اضافه كرد: در دورانی که مغز انسان در حال شکل گیری و رشد است مصرف مواد مخدر در سنين پائين می‌تواند تاثیری عمیق و پایدار بر مغز بگذارد.

به گفته اسراري، ارتقای فرهنگ مشاوره، افزایش توانمندی های نوجوانان و جوانان، بحث مهارت ها و قدرتمندسازی آنها و حتی پرکردن اوقات فراغت ازجمله مهم ترین مسائلي است كه براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: در این میان خانواده و مدرسه مهم ترین نقش را برعهده دارد و باید کاملا آگاه و فعال عمل کند، مهارت زندگی، ابزاری است برای همه انسان ها تا بتوانند با مشکلات زندگی به صورت فردی مواجه شوند.

اين روانشناس با بيان اينكه مهارت زندگی یا به تعبیری قدرتمندسازی کودکان و نوجوانان، واکسن اعتیاد آنهاست، اظهار كرد: آنها یاد می گیرند قاطع و محکم به آنچه برخلاف ارزش ها و سلامت آنهاست نه بگویند و تصمیم درستی بگیرند.

اسراري تاكيد كرد: آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین برای فراگیری الگوهای صحیح تربیتی، مهارت‌های ارتباطی و قاطعیت‌ورزی به کودکان و نوجوانان در معرض خطر، آشناسازی کودکان و نوجوانان در معرض خطر با انواع و عوارض مواد مخدر، تشکیل گروه­‌های همیاری، آگاه‌سازی معلمان و والدین در زمینه راهکارهای پیشگیرانه از اعتیاد، ارائه بسته‌‌های آموزشی، تفریحی و غيره از جمله مداخلات پیشگیرانه مناسب براي مقابله با اعتياد است .
ارسال نظرات