آیت الله اعرافی با تاکید بر این که باید در حوزه، روح تربیت و اخلاق و پژوهش بر آموزش حاکم باشد، گفت: دشمنان می دانند که شخصیتی مثل امام خمینی(ره) از حوزه برخاسته است، لذا برای حوزه ها فکرهایی دارند.
کد خبر: ۸۷۴۶۱۱۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، آیت الله علیرضا اعرافی، در آیین افتتاحیه مدارس علمیه خواهران و برادران شهرستان میبد، با تبریک اعیاد قربان و غدیر این اعیاد را دو روی یک سکه یعنی «امامت و ولایت» و « توحید ناب» خواند و بیان کرد: پایه های شخصیت هر فرد را فکر و عقل، امیال درونی (گرایش)، اراده و تصمیم و رفتارهای او یعنی عمل تشکیل می دهند و رفتارهایی که از ما صادر می شود، از اضلاع قبلی نشأت می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در تشریح این موضوع ابراز کرد: دنیای فکر و خیال و عقل بی پایان است و اراده و تصمیم انسان بر اساس مخیّر آفریده شدن او، توانایی انتخاب دارد و دو ضلع دیگر نیز بر این ضلع استوار است و همه اعمال اعم از گناه و طاعت الهی دارای واقعیت های ماندگار و موج در عالم است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که وجود ما ترکیبی از اعمال ظاهری و درونی است، تصریح کرد: مجموع اندیشه و اراده منجر به اعمال و رفتار ما می شود و اولین قدم برای رسیدن به تعالی «معرفت النفس» است که شاید در بیش از 100 حدیث در این باب به صورت مستقیم به آن پرداخته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با توصیه به این که نباید از دنیای درون غافل شد، گفت: تمام فعل و انفعالات که در درون ما رخ می دهد، باز تاب ماندگاری در عالم دارد و ما باید با شناخت و توجه نسبت به دنیای درون خود، بدانیم که اینها همه یک صورت ملکوتی و ماندگار است که به صورت زنجیره وار به هم ربط دارند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: خداوند هر عملی را در قیامت برای ما حاضر می کند و برای هر ذره آن حساب و کتابی قرار داده است و بر اساس منطق قرآن، اعمال ما در هر مقیاس درونی و بیرونی اگر بر اساس اضلاع شخصیتی مذکور منضبط شده باشد؛ ماندگار می ماند.

وی تصریح کرد: در بدی ها اول موج آن عمل، دل را کور می کند و در پی آن قلب دارای حجاب می شود و به جایی می رسد که همه وجود او معکوس می شود و زنجیره گناه تصاعدی بالا می رود؛ توفیق خوبی ها از او سلب و مانع استجابت دعا می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین دعا را حقیقتی که باعث تحرک و پویایی می شود، ذکر کرد و افزود: برای توبه کردن از معاصی و گناهان باید فرد بتواند این سلسله را قطع کند و این سخت است.

ایت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به سنت های پایدار حوزه، تصریح کرد: برای رشد و بالندگی حوزه نباید از روش های جدید نیز غافل شد.

وی، طلاب را به خودباوری فراخواند و تصریح کرد: باید بر آموزش در حوزه، روح تربیت و اخلاق و پژوهش آن حاکم باشد و طلاب هم دست به قلم و نقّاد باشند و به مباحثه و تحقیق اهتمام ویژه ای داشته باشند.

امام جمعه میبد، تشکیل شورای مشترک بین سطوح مختلف حوزه خواهران را از کارهای بسیار خوب و تأثیر گذار عنوان کرد و گفت: حوزه با یک آینده خطیر و دشواری روبروست و دشمنان ما می دانند که شخصیتی مثل امام خمینی(ره) از حوزه برخاسته است، پس برای حوزه ها فکرهایی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شناخت جامعه و ایفای نقش در سطوح مختلف را از وظایف اساتید و طلاب برشمرد و گفت: اساتید به عنوان مفاخر باید احساس مسئولیت بیشتری کنند و دقت در مطالعه و بیان نکات اخلاقی با هدف دانش افزایی در دستور کار آنان باشد.

گفتنی است در این مراسم، دو نفر از طلاب برادر میبدی توسط آیت الله اعرافی معمم شدند و رسماً به خیل سربازان امام عصر(عج) پیوستند.


ارسال نظرات