معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد خبر داد:

انتقال 6 راس گوزن زرد ایرانی به منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم

معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت:این گوزن های زرد با هدف تکثیر و تقویت جمعیت این گونه به منطقه حفاظت شده جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم منتقل شدند.
کد خبر: ۸۷۴۶۰۹۵
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، حسن اکبری معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد، از انتقال شش راس گوزن زرد ایرانی از استان کهگیلویه و بویراحمد به این استان خبر داد و گفت: این تعداد گوزن طی دو مرحله به مناطق حفاظت شده استان منتقل شدندکه از این تعداد یک گوزن نر و بقیه ماده هستند.

اکبری افزود:این گوزن های زرد با هدف تکثیر و تقویت جمعیت این گونه به منطقه حفاظت شده جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم منتقل شدند.

اکبری گفت: زنده گیری و انتقال این گوزن های زرد با همکاری کارشناسان سازمان مرکزی دفتر حیات وحش و تنوع زیستی و کارشناسان اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: زنده گیری به روش بیهوش کردن با اسلحه بیهوشی و عملیات انتقال داخل جعبه های چوبی انجام و در این جابجایی مشکلی برای گوزن ها ایجاد نشده، تنها یکی از گوزن ها از ناحیه پا دچار آسیب دیدگی شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون جمعیت این گونه جانوری در منطقه حفاظت شده جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم به 29 راس رسیده است.

معاون فنی مدیرکل محیط زیست استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه نخستین گونه گوزن زرد در اردیبهشت ماه سال 85 به تعداد شش راس از دشت ناز ساری به این استان انتقال یافت، افزود: دو راس از این گونه تلف شد و تنها چهار راس زنده ماند.

اکبری با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی، گونه خاصی است که فقط در ایران زندگی می کند گفت: زیستگاه های اصلی این گونه در گذشته در جنگل های گرمسیری خوزستان و جنگل های متراکم زاگرس بوده است.

وی با بیان اینکه در اواخر دهه 40 جمعیت گوزن زرد ایرانی کاهش یافت و گمان آن می رفت که کاملا منقرض شود، اظهار کرد: در آن هنگام تعدادی از گوزن زرد ایرانی توسط ماموران محیط زیست مشاهده و زنده گیری و در دشت ناز ساری نگهداری شد.

این مسئول یادآور شد: تمام گوزن هایی که هم اکنون در کشور وجود دارند از نسل همان چند راس اولیه است.

معاون فنی مدیرکل محیط زیست یزد گفت: گوزن زرد ایرانی پس از تکثیر در طبیعت رهاسازی می شود.

منطقه حفاظت شده باغ شادی به مساحت 11 هزار و 660 هکتار بخشی از عرصه های جنگلی مرز استان فارس و یزد است که در جنوبی ترین محدوده یزد و در شهرستان خاتم واقع شده است.

این منطقه به دلیل جاذبه های طبیعی در تمام طول سال میزبان تعداد کثیری از مهمانان داخل و خارج از استان است و گونه های جانوری مانند خرس قهوه ای، رودک عسل خوار، گزار و گوزن ایرانی در این منطقه وجود دارد.

بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است .

60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار